Eén van de uitdagingen van Amazon FDA (Fulfillment by Amazon) is om verkopers in staat te stellen vraag en aanbod optimaal op elkaar af te laten stemmen. Het bedrijf domineert e-commerce, maar met name op het vlak van gepersonaliseerde belevingen is nog veel te winnen.
Na het weinig succesvolle Interesting Finds en Lauchpad kiest Amazon nu voor Scout, een Ai-powered concurrent van Pinterest. De volgende video legt uit wat AMZ Scout beoogt:
Scout lijkt een beetje op Pinterest: het groepeert producten per categorie en laat bezoekers erin bladeren en hun voorkeuren aangeven – eigenlijk heel basaal, duimpje op of neer. En in die wijze van voorkeur zie ik ook wel een overeenkomst met Facemash, ooit omschreven als Harvard’s Am I Hot or Not en voorloper van Facebook, of zoiets als Tinder.
Het doel is natuurlijk om beter in beeld te krijgen wat de voorkeur van klanten is en waar ze behoefte aan hebben. En vervolgens deze kwalitatieve en kwantitatieve informatie terug te geven aan de verkopers, zodat ze hierop hun aanbod beter kunnen afstemmen.
Vooralsnog wordt Scout uitgerold in 10 landen en voor een beperkt aantal met name visuele producten. Nederland zit daar nog niet bij.
.