Mark Zuckerberg zei ooit: “Young people are just smarter”. Als je kijkt naar de succesverhalen van Silicon Valley dan lijkt die uitspraak van de CEO van Facebook niet zo gek. Maar onderzoek wijst uit dat de feiten iets anders liggen: de gemiddelde leeftijd van succesvolle ondernemers achter snelgroeiende tech startups is 45 jaar oud.
De reden om dit onderzoek er bij te pakken volgde op een bericht waarin ondernemer en coureur Tom Coronel het volgende zei: “Het liefst werk ik met jonge mensen, twintigers. Dat zijn keiharde werkers, tech-savvy strebers die nog wíllen en die vernieuwend kunnen denken. Anders dan ondernemers van 50 jaar, worden ze niet gehinderd door de gedachte ‘zo doen we het al jaren’. De grens ligt bij 35, dan willen ze huisje-boompje-beestje en halen ze geen nachten meer door.“
Daar moet ik gewoon even op reageren. Want gezapigheid, ingesletenheid, ‘s nachts niet door willen knallen of ongepassioneerdheid hebben weinig met leeftijd te maken. Natuurlijk zijn er vijftigers die ‘het wel gezien hebben’, maar die passiviteit vind je ook onder jongeren, die na jaren social media geleuter het ‘niet meer zien zitten’.
Als er één ding is wat gezapigheid en ingesletenheid veroorzaakt dan is het arrogantie. En dat is van alle leeftijden. Alle reden om humble te zijn, ongeacht je ervaring.
Het onderzoek van Azoulay, Jones, Kim en Miranda (MIT e.a.), waar ik hierboven al naar verwijs, zegt eigenlijk al genoeg. Niet alleen blijkt de gemiddelde leeftijd van ondernemers achter succesvolle tech startups op 45 jaar te liggen, maar de 50-jarige blijkt zelfs een twee keer zo grote kans van slagen te hebben dan de 30-jarige ondernemer.
Een verklaring voor deze mismatch tussen werkelijkheid en perceptie zou wel eens kunnen zitten in een soort van naïef realisme: “People like unusual stories, and the fact that a very young person could be very successful is not the norm, as we show in our analysis, and therefore, perhaps, attracts outsized attention,” aldus Benjamin Jones, professor aan de Nothwestern University en mede-onderzoeker.
Deze misperceptie weerhoudt venture capitalists er overigens niet van om buitenproportioneel te investeren in jonge ondernemers. “If you think people innovate more successfully around products they deeply understand or know, young people are much more likely to see ideas that are consumer facing, and consumer facing for their own generation,” Aldus Jones. “What we might not be doing is getting the kind of innovations that someone with depth in a field has.”
PS. Blijft dat Tom een supervent is 🙂