Leestijd: 3 min (read)

Ze worden overladen met internationale awards: wie of wat is Backbase?

In de nieuwe rubriek Movers & Shakers kijken we naar Nederlandse bedrijven, die zich internationaal met succes weten te onderscheiden op basis van disruptieve technologie.

De lijst met awards die het Amsterdamse Backbase binnen wist te slepen is indrukwekkend: in 2014 ontving het een ‘Best of Show‘ award tijdens Finovate en herhaalde dat tijdens FinovateFall 2016 in New York. In 2016 won het de award voor ‘Innovative Banking Software Company’ tijdens de Europese Fintech Awards. En vorig jaar won het de LOEY Award 2017, de prijs voor de beste online ondernemer van Nederland.

Wat maakt dat een bedrijf zich zo weet te onderscheiden? Een bedrijf groeit niet vanzelf in 6 jaar tijd van 100 naar 600 medewerkers. Draait het wel om ‘onderscheidend vermogen’, of zit er meer achter?

Jouk Pleiter, oprichter van Backbase, was 30 jaar geleden medeoprichter van Tridion (in 2007 overgenomen voor 94 miljoen dollar voor het Amerikaanse SDL), een softwareontwikkelaar voor content management. In vijf jaar tijd groeide het bedrijf van nul naar twintig miljoen euro omzet.

In 2003 stapte Pleiter uit Tridion, nog voor het verkocht werd aan SDL, en richtte Backbase op. Een specialist in digital engagement banking software. Vijftien jaar verder mag het zich ‘gevestigd’ noemen, met spraakmakende klanten als ABN AMRO, Deutsche Bank, Citibank, HSBC en Goldman Sachs.

Maar het ging niet vanzelf, zo valt te lezen op Sprout. Twee keer moest het roer rigoreus om, nadat eerdere businessmodellen op een dood spoor waren uitgelopen: “Als je keihard voor die muur zit en je niet meer weet hoe je de salarissen kunt betalen, is het goed te kijken naar wat je in huis hebt, en hoe je dat op een nieuwe manier in een nieuwe combinatie kunt inzetten.

Pleiter telde tijdig zijn zegeningen, of capabilities in bedrijfskundige termen, en nam dat als startpunt om waarde te creëren die wel relevant was voor klanten. Bijna onvermijdelijk liep Backbase daarbij tegen de capabilities gap aan: “In de tijden waarin we nieuwe producten ontwikkelden, moesten we vooral ons brood verdienen met projecten die we uurtje-factuurtje afrekenden.

Hoe ze het ‘m geflikt hebben is achteraf lastig te reconstrueren. Het zal een kwestie van volharding zijn geweest. iCity-Edelman-trustmonitor-2010-financeDe echte omslag kwam in 2011, toen Backbase besloot zich op één klantengroep concentreerde: de financiële sector.

Na de bankencrisis in 2008 liep het vertrouwen, een voorwaarde voor het welslagen van de gehele financiële sector, keihard terug. De noodzaak om dat vertrouwen terug te winnen was hoog.

Dat vertrouwen is de afgelopen 5 jaar enigzins hersteld naar neutraal, maar de groei van het vertrouwen stagneert, waarschuwt Edelman.

Dat verlies van vertrouwen had een enorm effect op bottom line van banken en Pleiter begreep dat ze flink moesten inzetten op digital om de kosten beter in verhouding te krijgen met de opbrengsten. Anders dreigde een faillissement.

Bij de keuze voor sector liep Backbase aan tegen de verzuilde organisatiestructuur en formele cultuur binnen banken. Pleiter stelde voor om niet aan de achterkant te beginnen – door bruggen te bouwen tussen de silo’s, informatie systemen en organisatorische structuren – maar juist aan de voorkant, aan de kant van de klant: “Onze software ligt als een interactieve schil om alle bestaande systemen en afdelingen heen, waardoor de klant online of met zijn mobiel zaken kan doen en de bank lekker kan doordraaien met zijn silo’s en zijn legacy systemen.

Daarmee sluit Pleiter’s aanpak 100% aan bij de essentie van Customer Dynamics™ en de ROUNDMAP™: neem de behoefte van de klant als uitgangspunt (relevantie en afzetpotentieel), bepaal je waardepositie, daarna je businessmodel en bekomer je dan pas over de structuren, systemen, procedures en protocollen. Dat zou je heel goed de omgekeerde MBA aanpak kunnen noemen, die steevast begint bij het business model. En dit sluit ook prachtig aan bij de analogie van de Inverted Pyramid van Servant Leadership.

Het einde van het interview op Sprout zegt genoeg over de veerkracht van Pleiter c.s.: “Het is supergaaf om op een bepaald level te werken en dat je vervolgens naar het volgende level door mag. Ondernemen is bovendien niet alleen maar mooiweerzeilen of mooiweerfietsen: je moet een oerdrive hebben die je de energie geeft om altijd te fietsen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.