Hoe simpeler en mooier het gepresenteerde plaatje, hoe meer aandacht het krijgt, hoe sneller het beklijft en bewaarheid wordt. Feiten zijn maar lastig.
Dat gretige delen van plaatjes in social media en het bijna instinctief erop reageren blijkt verband te houden met onze behoefte gezien te willen worden (“Impression management is very important in the development and maintenance of social relationships, and it is critically important to effectiveness as a leader.”), maar het duidt ook op onze beperkte focus. Een plaatje bekijken vraagt nu eenmaal minder tijd dan het lezen van tekst.
Diverse onderzoeken geven aan dat we ons steeds slechter kunnen concentreren. Alleen al de nabijheid van een smartphone maakt ons dommer. Zo zou onze gemiddelde aandachtsspanne (8 sec.) het in 2013 al hebben verloren van een goudvis ..
Dat laatste is overigens niet waar. Maar ja, mooie plaatjes én nep-nieuws tezamen vormen een gouden duo en dus leeft dit fabeltje vrolijk door.
Voor ons geen vlees meer
Die mooie plaatjes vormen ook de kern van de dagelijkse propaganda, waarmee de voedingsindustrie ons tracht te verleiden hun gelukzaligmakende producten te kopen.
Al die suikerrijke sauzen, die hompen vlees, in gehard vet gefrituurde aardappel, vezelarme broodjes en waterbommen zijn natuurlijk niet gezond. Maar het ziet er zó lekker uit.
Wij ontwaakten een jaar geleden – na het zien van een reeks confronterende documentaires (oa. Food Inc, Cowspiracy, What the Health, Fat Sick and Nearly Died) – uit die schijnwerkelijkheid en zijn vervolgens veganisten geworden.
Er is vele malen onomstotelijk aangetoond dat de consumptie van vlees, vis, gevogelte, melk, eieren etc. leidt naar vetzucht, kanker en diabetes. Dat de voedselindustrie die onderzoeken wegwuift is niet vreemd, maar doet niets aan de waarheid af.
Wat zorgelijk is, is dat de voedselindustrie honderden miljoenen euro’s besteden aan spinning, misleiding en lobby werkzaamheden om wetgeving tegen te werken, etc.
Zelfs de groenste is veruit ongezond
Op 23 mei 2018 maakte RTLZ bekend dat van het hele product gamma van Unilever, notabene de groenste onder de duurzame leveranciers, slechts 10% gezond is.
Belasting op het milieu
Het maken van vlees, kip, vis en gevogelte kost ook nog eens meer grond, water, voeding, antibiotica, etc. dan het kweken van groente, zaden, bonen en fruit.
De belasting op het milieu is enorm:
- Méér dan 1/3 van alle natuurlijke grondstoffen en fossiele brandstoffen in de VS worden gebruikt voor de bedrijfsmatige productie van vlees – 70% van al het gekweekte graan gaat zelfs op aan dierenvoeding;
- De productie van één calorie aan dierlijke eiwitten kost 10 maal zoveel energie (brandstof) als de productie van één calorie aan plantaardige eiwitten – waarbij aangetekend dat we voor de vleesproductie plantaardige voeding gebruiken;
- Bijna de helft van al het verbruikte water in de VS gaat naar de vleesproductie;
- Voor de productie van één kilo vlees is ruim 20.000 liter water nodig (!), terwijl er voor één kilo tarwe slechts 100 liter water nodig is;
- Om het dagelijks voedsel te produceren van één vleeseter is 15.000 liter water per dag nodig (!), terwijl een veganist slechts 1150 liter verbruikt;
- De vleesindustrie is verantwoordelijk voor 18% van alle uitstoot van broeikasgassen – dat is net zoveel als alle auto’s, vrachtauto’s, vliegtuigen en schepen in de hele wereld tezamen.
Dit is slechts een greep uit de schrikbarende feiten. We moeten echt om.
Evolutie van de waanzin
Het kan niet anders of over 25 jaar kijken we met dezelfde afschuw en onbegrip terug op hoe we nu omgaan met onze dieren en planeet, als dat we oordelen over de slavernij van de 19e eeuw of de polgrom van de Joden, zigeuners en gehandicapten tijdens WOII.
De pessimist in mij zegt dat we slechts zijn geëvolueerd van mensonterend naar dieronterend gedrag, maar ik heb hoop dat we met elkaar tot inkeer komen.
Wat doe jij? Blijf je vallen voor het mooie plaatje, of laat je je verstand aan het woord?