Hoe breng je een goede sales pitch?

Leestijd: 3 min (read)

Een sales pitch is een uiterst korte en krachtige persoonlijke presentatie, waarin je uitlegt hoe jouw product of dienst een ander helpt om een specifiek ongemak weg te nemen. Een afgeleide vorm, de elevator pitch, richt zich op investeerders. Maar hoe maak je nou een goede sales pitch en waar moet je op letten?

PitchEen mooi voorbeeld van hoe het kan (pakkend, verrassend en actiegedreven):

Wat doe je wel en wat absoluut niet?

Hieronder vind je een lijst van tips & aandachtspunten, die je helpen jouw sales pitch zo goed mogelijk voor te bereiden en natuurlijk voor te dragen. Onderaan vind je nog een aantal tips voor live sales pitches.

Wat doe je wel:

  • Pas je kleding aan: ‘dress to impress’ – maak gelijk een eerste positieve indruk.
  • Praat alsof je een normale, natuurlijke conversatie voert.
  • Maak het interessant voor je publiek en wees oprecht. Wees jezelf!
  • Hou bij het schrijven van je tekst steeds een duidelijk doel voor ogen: wat wil je bereiken? Naar welke actie werk je toe en hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen die actie ook gaan nemen.
  • Verwerk je sterkste punten (Unique Selling Points) in je sales pitch: waarom kun jij het beter dan die ander?
  • Verzin een ‘catch’, een manier om je publiek aan het begin iets voor te leggen wat je pas later in je pitch toelicht. Maak het spannend!
  • Oefen je sales pitch! Je hoeft deze niet uit je hoofd te leren (te gemaakt), maar wees je bewust van de kernpunten. Zorg dat de sales pitch een deel van je wordt. Probeer het eens uit voor de spiegel, of draag de sales pitch voor aan vrienden. Zelfs onderweg in de auto kun je prima je sales pitch oefenen!
  • Wees warm, vriendelijk, overtuigend en enthousiast. Een glimlach is vaak de beste manier om vriendelijkheid en enthousiasme over te brengen, terwijl een kalme, krachtige stem het meest overtuigend overkomt.
  • Gebruik luistervriendelijke woorden, maar speel gerust met woorden om je verhaal te verlevendigen.
  • Spreek kalm en rustig! Haal heel bewust adem!
  • Laat je publiek voelen dat je gepassioneerd bent.
  • Kijk in de lens en houd zo voortdurend oogcontact met je kijker: dat betekent dat je oprecht bent!
  • Verrijk je sales pitch met voorbeelden en verhalen: deze maken dat je sales pitch onthouden wordt!
  • Richt je focus op wat jouw product/dienst kan doen voor die ander: welk ongemak los jij op of hoe verrijk je iemands leven?
  • Eindig altijd met een verzoek om tot één of ander vorm van actie over te gaan: dat leidt naar resultaat én geeft je een indicatie van de interesse in je product/dienst!
  • De optimale duur van een online sales pitch is rond de 30 seconden.

Wat wil je absoluut niet doen:

  • Vermijdt onnodige (bij-)woorden en/of moeilijke zinsconstructies.
  • Voorkom vakjargon of afkortingen die je publiek niet kent.
  • Probeer niet door je sales pitch heen te rennen, maar pauzeer tussen de regels.
  • Ga niet op een zwerftocht, ofwel: beperk je tot de hoofdlijnen.
  • Vermijdt over jezelf te praten. Dat leidt bijna altijd naar een reactie: “Nou en?”
  • Vermijdt een gemaakte, wijdse of arrogante houding – je wilt je publiek omarmen, niet afstoten!
  • Maak je sales pitch niet te lang: de boog blijft hooguit 30-35 seconden gespannen, daarna neemt de aandacht en de bereidheid om tot actie over te gaan af!
  • Onvoorbereid of ongetraind een sales pitch geven: tenzij je een supertalent bent is het onvoorbereid pitchen, zonder enige oefening of training vooraf, een absolute valkuil.

Voor een live sales pitch gelden nog een aantal specifieke tips:

  • Houd voortdurend oogcontact met je publiek: dat betekent dat je oprecht bent en geïnteresseerd in hun reacties!
  • Kijk om je heen hoe de mensen in het publiek op je reageren.
  • Pas je sales pitch aan aan je publiek: niet iedereen is/wil hetzelfde.
  • Kort je sales pitch in als je ziet dat je publiek niet geïnteresseerd lijkt – voorkom irritatie.
  • Aarzel niet om verschillende sales pitches voor te bereiden, afhankelijk van het publiek dat je aanspreekt.
  • Pas je sales pitch regelmatig aan aan de actualiteit.
  • Hou je aan de tijd: in de regel heb je maximaal 60 seconden de tijd.

Veel succes!

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

More from author

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related posts

Advertismentspot_img

Latest posts

Meer 65-plussers hebben betaald werk

PERSBERICHT - Er zijn steeds meer ouderen van 65 jaar of ouder die betaald werk hebben. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het...

Steeds meer Nederlanders gaan weer naar kantoor

Delft, 1 april 2021 - Sinds 8 februari is er een stijgende lijn te zien van het aantal mensen dat weer naar kantoor gaat....

Flinke groei online fietsplatform Find Your Bike door Coronaschaarste

Findyourbike, het online platform voor gebruikte én nieuwe fietsen dat in 2019 is gelanceerd, maakt een uitzonderlijke groei door sinds het aanbod van nieuwe...

Want to stay up to date with the latest news?

We would love to hear from you! Please fill in your details and we will stay in touch. It's that simple!