Op Facebook gaat een hardnekkig bericht rond dat Facebook ‘blijkbaar’ een nieuw algoritme hanteert, wat ervoor zorgt dat er alleen nog mensen in de timeline verschijnen waar ‘voldoende’ interactie mee is. En dus sturen Facebook’ers elkaar oproepjes een post te liken in de veronderstelling dat ze op die manier in elkaars timeline blijven verschijnen.

Maar klopt dit wel? Is er echt iets veranderd op Facebook wat de vrees voor een vriendenbubbel rechtvaardigt?

Kijkend naar Facebook’s News Feed values is het sociale netwerk open over de prioriteit die statusupdates van vrienden hebben en de controle die je daar zelf over hebt:

  1. Friends and family come first: The main objective of the News Feed is to connect people with their friends and family. So posts from friends and family are prioritized.
  2. You control your experience: Individuals know themselves best. So Facebook creates features (such as unfollow and see first) to let people customize their Facebook experience.

Adam Mosseri, VP of Product Management Facebook, legt hieronder uit hoe jouw timeline, of de News Feed zoals zij het noemen, wordt samengesteld:

Samenvattend: om te bepalen welke berichten er in jouw timeline verschijnen, kijkt Facebook naar wat jij als gebruiker het meest interessant vindt. Hoe relevanter de News Feed, des te relevanter is Facebook voor jou en des te meer tijd zal je er besteden. Wat uiteindelijk weer ten ‘goede’ komt van jouw aandacht voor de content van adverteerders (publishers). Uiteindelijk betalen wij samen, de adverteerder voor de aandacht en de gebruikers door de bestedingen, voor het netwerk.

Evenwel zet de spanning tussen de belangen van de gebruikers, de adverteerders, de partners van Facebook en van de aandeelhouders van Facebook zelf de zeer beperkte ruimte van en de aandacht voor de timeline permanent onder druk.

Zoals Adam in zijn presentatie aangeeft ziet Facebook het als haar taak om zo snel en zo goed mogelijk uit te vinden welke berichten, door haar ‘stories’ genoemd, voor jou als gebruiker het meest interessant zijn. Door per bericht het gedrag te meten (implicit needs) wordt een uniek profiel gevormd van wat (onderwerp), hoe (type post) én wie (friend, page, group of publisher) voor jou het meest relevant is.

Facebook maakt daarnaast gebruik van panels en vragenlijsten (Feed Quality Program) om te leren van wat mensen zeggen (explicit needs) belangrijk te vinden. Dat wordt vergeleken met het algoritme en waar nodig wordt dit hierop aangepast. Deelnemers kunnen daarnaast ook zelf bepalen wat of wie ze wel of niet in hun timeline willen zien.

Uit niets blijkt verder dat Facebook in de afgelopen maanden haar zienswijze op de samenstelling van de News Feed rigoreus heeft gewijzigd.

Maar Facebook heeft natuurlijk ook te maken met de alsmaar toenemende hoeveelheid content, zowel van gebruikers als van publishers. De methode RFM (Regency, Frequency & Monetary), waarmee de waarde van een klant wordt berekend, gaat ook voor Facebook op. Als de gebruiker te weinig advertenties te zien krijgt, dan vermindert de effectiviteit van het medium en gaan adverteerders naar elders.

Het is dus een continue afweging van belangen en ja, dat kan, als je like-gedrag daar aanleiding toe geeft, tot een vriendenbubbel leiden. Het bericht wat rondgaat lijkt mij dan ook vooral te duiden op een gevoel wat bij gebruikers leeft dat Facebook te ver is doorgeslagen in het prioriteren van de timeline (lees: ruimte maakt voor adverteerders).

Maar dit alles gaat mijn inziens om veel meer dan de vrees om de updates van vrienden te missen. In werkelijkheid wordt het profiel wat Facebook van je maakt steeds ‘rijker’ (of armer zo je wilt). Tot een punt dat ze niet alleen denken te kunnen voorspellen wat je leuk vindt, maar je informatie gaan onthouden waarvan Facebook denkt dat je dat niet leuk zult vinden. En daarmee in toenemende mate gaat bepalen wat goed voor je is en wat niet.

Het werkelijke gevaar is dan ook niet de beperking van de aandacht van en voor je vrienden, maar het steeds verder vernauwen van je wereldbeeld – de informatiebubbel ligt op de loer.

We naderen een punt dat je alleen nog maar te zien krijgt wat het algoritme wil dat je te zien krijgt. Zodat je kiest wat het algoritme wil dat je kiest.

Dat is precies waar een voormalig topman van Facebook ook voor waarschuwt: we worden langzaam maar zeker geprogrammeerd. In de jaren vijftig noemden we dat onschuldig klinkende ‘programmeren’ nog een hersenspoeling.

Dat doet me weer denken aan een quote van Peter Hitchens: “Is there any point in public debate in a society where hardly anyone has been taught how to think, while millions have been taught what to think?”

Wil je wat Facebook over je deelt met adverteerders beperken? Klik dan hier. Om te zien of Facebook je ook volgt via andere websites, klik hier. Het kan zijn dat je eerst op Facebook moet inloggen om de links te kunnen volgen.

Wat zijn eigenlijk de verdiensten over en weer?

In dit licht vroeg ik me af: Wat verdient Facebook nou aan de adverteerders en hoeveel verdienen de adverteerders dan weer aan de gebruikers? Lees hier verder ..

Als bonus nog even een lijstje van de data points die Facebook verkoopt aan adverteerders, om gebruikers optimaal te kunnen targeten:

THE 98 DATA POINTS FACEBOOK USES TO TARGET ITS MEMBERS WITH ADS

  1. Location
  2. Age
  3. Generation
  4. Gender
  5. Language
  6. Education level
  7. Field of study
  8. School
  9. Ethnic affinity
  10. Income and net worth
  11. Home ownership and type
  12. Home value
  13. Property size
  14. Square footage of home
  15. Year home was built
  16. Household composition
  17. Users who have an anniversary within 30 days
  18. Users who are away from family or hometown
  19. Users who are friends with someone who has an anniversary, is newly married or engaged, recently moved, or has an upcoming birthday
  20. Users in long-distance relationships
  21. Users in new relationships
  22. Users who have new jobs
  23. Users who are newly engaged
  24. Users who are newly married
  25. Users who have recently moved
  26. Users who have birthdays soon
  27. Parents
  28. Expectant parents
  29. Mothers, divided by “type” (soccer, trendy, etc.)
  30. Users who are likely to engage in politics
  31. Conservatives and liberals
  32. Relationship status
  33. Employer
  34. Industry
  35. Job title
  36. Office type
  37. Interests
  38. Users who own motorcycles
  39. Users who plan to buy a car (and what kind/brand of car, and how soon)
  40. Users who bought auto parts or accessories recently
  41. Users who are likely to need auto parts or services
  42. Style and brand of car you drive
  43. Year car was bought
  44. Age of car
  45. How much money user is likely to spend on next car
  46. Where user is likely to buy next car
  47. How many employees your company has
  48. Users who own small businesses
  49. Users who work in management or are executives
  50. Users who have donated to charity (divided by type)
  51. Operating system
  52. Users who play canvas games
  53. Users who own a gaming console
  54. Users who have created a Facebook event
  55. Users who have used Facebook Payments
  56. Users who have spent more than average on Facebook Payments
  57. Users who administer a Facebook page
  58. Users who have recently uploaded photos to Facebook
  59. Internet browser
  60. Email service
  61. Early/late adopters of technology
  62. Expats (divided by what country they are from originally)
  63. Users who belong to a credit union, national bank or regional bank
  64. Users who investor (divided by investment type)
  65. Number of credit lines
  66. Users who are active credit card users
  67. Credit card type
  68. Users who have a debit card
  69. Users who carry a balance on their credit card
  70. Users who listen to the radio
  71. Preference in TV shows
  72. Users who use a mobile device (divided by what brand they use)
  73. Internet connection type
  74. Users who recently acquired a smartphone or tablet
  75. Users who access the Internet through a smartphone or tablet
  76. Users who use coupons
  77. Types of clothing user’s household buys
  78. Time of year user’s household shops most
  79. Users who are “heavy” buyers of beer, wine or spirits
  80. Users who buy groceries (and what kinds)
  81. Users who buy beauty products
  82. Users who buy allergy medications, cough/cold medications, pain relief products, and over-the-counter meds
  83. Users who spend money on household products
  84. Users who spend money on products for kids or pets, and what kinds of pets
  85. Users whose household makes more purchases than is average
  86. Users who tend to shop online (or off)
  87. Types of restaurants user eats at
  88. Kinds of stores user shops at
  89. Users who are “receptive” to offers from companies offering online auto insurance, higher education or mortgages, and prepaid debit cards/satellite TV
  90. Length of time user has lived in house
  91. Users who are likely to move soon
  92. Users who are interested in the Olympics, fall football, cricket or Ramadan
  93. Users who travel frequently, for work or pleasure
  94. Users who commute to work
  95. Types of vacations user tends to go on
  96. Users who recently returned from a trip
  97. Users who recently used a travel app
  98. Users who participate in a timeshare

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here