Het gebeurt niet vaak dat een Nederlands online marketing- en communicatiebureau carrière maakt in het buitenland. Toch gaan de social media specialisten van Somention het avontuur aan: door heel Europa gaan zij aan de slag voor internationale merken.

Oprichter Diederik Chevalier vertelt: “We kregen steeds vaker de vraag van internationale bedrijven waarvoor wij werken, of we ook niet over de grens hun social media en webcare wilden bijhouden. We merken dat naast social mediacampagnes, ook de interactie met fans steeds belangrijker wordt. Om alle internationale accounts goed te beheren hebben wij natives uit die landen aangenomen zodat we niet alleen goed zijn in de taal, maar ook begrijpen hoe de cultuur van een land in elkaar steekt. We beginnen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland en Spanje.”

Kennis door roots

Waarom is het zeldzaam voor een social mediabureau om professionele voet aan wal te zetten in het buitenland? Dat komt niet zozeer door de taalbarrière, maar door de beschikbare kennis over een land en hoe de cultuur in elkaar steekt. “Wij kunnen een Nederlandse tekst best naar het Engels of Duits vertalen, maar het zijn de woordspelingen of een knipoog naar iets uit de cultuur die een onlinecampagne pakkend maken. Daarnaast willen we niet alleen de juiste doelgroep bereiken maar ook de interactie met hen aan gaan. Dit is het meest persoonlijk wanneer zij in eigen taal worden geholpen”, vertelt Charlotte Koeleman, Client Director. Voor de internationale uitbreiding heeft Somention daarom het team versterkt met zeven medewerkers die hun roots hebben liggen in één van de vijf landen. Behalve sterke social mediacampagnes opzetten passend bij de cultuur, kunnen zij ook klanten in hun eigen taal helpen bij de 24-uurswebcareservice.

Basis in Nederland

Nederlandse bedrijven als COSA Watches, een opkomend horlogemerk, en Curver, dé marktleider in kunststof huishoudelijke producten, gaan de samenwerking met Somention aan voor Europa. De basis van het social mediabedrijf blijft voorlopig nog wel binnen de landsgrenzen. “We openen geen vestigingen in het buitenland. Maar ik zeg er wel bij: dat is voor nu even zo. Je weet nooit hoe het in de toekomst gaat lopen,’’ aldus Chevalier.

Over Somention

Het succesvolle bedrijf verzorgt de social media en 24-uurswebcare voor grote partijen als onder andere Stokke, Pickwick, Royal Canin en Bepanthen. Het online marketing- en communicatiebureau heeft een team van 40 online experts. Met kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Breda helpt Somention bedrijven om zich door middel van geïntegreerde digitale marketing te presenteren op social mediakanalen als Instagram en Facebook.

Overige informatie:
Somention Rotterdam | Amsterdam | Breda
www.somention.com | info@somention.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here