De jongste telg in de serie marketingboeken van bestseller-auteur Patrick Petersen (@onlinemarketeer) “Handboek Conversie & Customer Journey Mapping” is wederom een uiterst praktisch handboek voor marketeers. Eerder besprak ik al het Handboek Content Strategie, wat eveneens uitermate praktisch bleek.

Zelf ben ik nu ruim 2 jaar bezig met een integraal Customer Lifecycle model, genaamd CEL360™. Anders dan de Customer Journey (een reeks van contactmomenten) beperkt het CEL360™ Model zich niet tot de marketing, maar bekijkt het de klantrelatie vanuit een cyclisch en integraal perspectief. Je vindt het model overigens ook terug in dit Handboek.

Door mijn eigen studie rond het CEL360™ Model kijk ik natuurlijk iets anders tegen de materie dan de gemiddelde lezer. Toch vond ik in het Handboek Conversie nog diverse accenten, die ook mijn denken weer verder helpen. Eén ervan was dat we te gemakkelijk loyaliteit koppelen aan het merk, terwijl uit studie blijkt dat veel klanten die loyaal zijn aan een merk dat vaak tegelijk ook aan andere (concurrerende) merken zijn. Mede hierdoor is de veronderstelling dat loyaliteit leidt tot herhaald koopgedrag niet terecht. Er spelen veel meer factoren mee: denk aan bestelgemak, empathie, overall klantbeleving, herkenbaarheid, etc.

Kijk ik naar het boek vanuit het perspectief van de marketingafdeling, dan is het Handboek Conversie vooral een rijke bron van praktische tips, cases, modellen, cijfers en feiten, die je echt zal helpen, om met behulp van de juiste content en de juiste channels, doelgericht nieuwe contacten te converteren naar trouwere klanten.

En daar is het veel marketeers toch om te doen.

Auteur: Patrick Petersen – www.onlinemarketeer.tv
Titel: Handboek Conversie & Customer Journey Mapping (eerste druk)
Uitgeverij: Van Duuren Media

ISBN: 978 90 59409187
Te bestellen bij BOL.com of Mananagementboek.nl

Handboek Conversie

Handboek Conversie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here