Leestijd: 1 min (read)

Elke dag verschijnen er nieuwe producten, tools en apps op de markt. Vaak weinig onderscheidend van hetgeen al bestaat. Desondanks blijven marketeers hun verhaal ophangen aan een paar ‘unieke’ product features. Dat kan anders.

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar ToDo-list apps. In de appstores vind je er honderden en allemaal pretenteren ze beter te zijn dan de ander. Toch is hooguit een handjevol succesvol.

Todoist is daar één van. De volgende video maakt duidelijk dat het niet gaat om features:

Rationalisering

Feit is dat klanten features niet belangrijk vinden. Een productkenmerk is hooguit een rationalisering van een reeds eerder gemaakte emotionele keuze. En die emotionele keuze is gebaseerd op hele andere gronden: beloften.

  • De belofte van continuïteit: garantie is ook écht garantie.
  • De belofte van aanzien: het merk draagt bij aan uw sociale status.
  • De belofte van veiligheid: het artikel is zorgvuldig getest.
  • De belofte van duurzaamheid: de impact op het milieu is geminimaliseerd.
  • De belofte van eerlijkheid: het bedrijf is transparant over haar intenties.

Belofte maakt schuld

Maar pas op: beloften maken is één ding, ze nakomen is een tweede.

“U heeft het product vrijdag in huis.”
“Ik bel u morgen om 2 uur.”
“Die feature vindt u in de eerstvolgende release.”
“U mag het product zonder opgaaf van redenen retourneren.”
“De sluiting is getest en gaat zeker 3 jaar mee.”

Hoe vaak zijn deze beloften aan u gemaakt en werden ze net zo makkelijk weer verbroken? Om te worden vervangen door nieuwe -waarschijnlijk net zo loze- beloften?

Doen wat u belooft is de kortste weg naar het opbouwen van geloofwaardigheid, vertrouwen en loyaliteit. Uw belangrijkste concurrentievoordeel is gewoon nakomen wat u belooft.

Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven het hier laten liggen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.