We kopen geen features, we kopen beloften

Leestijd: 1 min (read)

Elke dag verschijnen er nieuwe producten, tools en apps op de markt. Vaak weinig onderscheidend van hetgeen al bestaat. Desondanks blijven marketeers hun verhaal ophangen aan een paar ‘unieke’ product features. Dat kan anders.

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar ToDo-list apps. In de appstores vind je er honderden en allemaal pretenteren ze beter te zijn dan de ander. Toch is hooguit een handjevol succesvol.

Todoist is daar één van. De volgende video maakt duidelijk dat het niet gaat om features:

Rationalisering

Feit is dat klanten features niet belangrijk vinden. Een productkenmerk is hooguit een rationalisering van een reeds eerder gemaakte emotionele keuze. En die emotionele keuze is gebaseerd op hele andere gronden: beloften.

  • De belofte van continuïteit: garantie is ook écht garantie.
  • De belofte van aanzien: het merk draagt bij aan uw sociale status.
  • De belofte van veiligheid: het artikel is zorgvuldig getest.
  • De belofte van duurzaamheid: de impact op het milieu is geminimaliseerd.
  • De belofte van eerlijkheid: het bedrijf is transparant over haar intenties.

Belofte maakt schuld

Maar pas op: beloften maken is één ding, ze nakomen is een tweede.

“U heeft het product vrijdag in huis.”
“Ik bel u morgen om 2 uur.”
“Die feature vindt u in de eerstvolgende release.”
“U mag het product zonder opgaaf van redenen retourneren.”
“De sluiting is getest en gaat zeker 3 jaar mee.”

Hoe vaak zijn deze beloften aan u gemaakt en werden ze net zo makkelijk weer verbroken? Om te worden vervangen door nieuwe -waarschijnlijk net zo loze- beloften?

Doen wat u belooft is de kortste weg naar het opbouwen van geloofwaardigheid, vertrouwen en loyaliteit. Uw belangrijkste concurrentievoordeel is gewoon nakomen wat u belooft.

Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven het hier laten liggen!

Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BV
Edwin Korver (Gonzalez) - CROSS SILO BVhttps://cross-silo.com
CEO, CROSS SILO BV en Uitgever van iCity Magazine
 
Ontwerper van de ROUNDMAP - een 360-graden mapping systeem gericht op waardecreatie, klantinteractie en duurzame klantwaarde (CLV) - https://roundmap.com
 
Eerder werkzaam voor o.a. Dow Jones (US), CMG Finance (NL), SCSK Corporation (Japan), The Internet Plaza en Enternet. Beschikbaar als lid RvB (CMO/CDO/CSO) of RvC.

More from author

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Related posts

Advertismentspot_img

Latest posts

Meer 65-plussers hebben betaald werk

PERSBERICHT - Er zijn steeds meer ouderen van 65 jaar of ouder die betaald werk hebben. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het...

Steeds meer Nederlanders gaan weer naar kantoor

Delft, 1 april 2021 - Sinds 8 februari is er een stijgende lijn te zien van het aantal mensen dat weer naar kantoor gaat....

Flinke groei online fietsplatform Find Your Bike door Coronaschaarste

Findyourbike, het online platform voor gebruikte én nieuwe fietsen dat in 2019 is gelanceerd, maakt een uitzonderlijke groei door sinds het aanbod van nieuwe...

Want to stay up to date with the latest news?

We would love to hear from you! Please fill in your details and we will stay in touch. It's that simple!