We hebben de meest opmerkelijke Digital Trends voor 2016 voor u op een rijtje gezet. Wilt u toekijken, bijblijven of voorblijven: de keuze is aan u.

1

AD~TENTION

Digital Marketeer Jeff Bullas betoogt dat er een verschuiving nodig is van het betaald online adverteren naar het ‘aandachtig’ investeren in zogenaamde ‘digital assets’ (website, communities, apps, etc.). De aversie tegen online ads loopt snel op.

Consumenten blokkeren in toenemende mate online advertenties (penetratie ad blockers in Duitsland: 25%, in Nederland: 14%), waardoor het steeds moeilijker zal worden de doelgroep online te bereiken. Ondanks het toenemend blokkeren van digitale advertenties verwachten de meeste forecasters een groei in 2016 in digital ads (+14%).

Forbes: An earlier edition of the Adobe study suggested that using ad blocker use skews strongly toward younger audiences, with self-reported rates approaching 40% for 18-29 year olds, and near half for young men.

Voorblijvers investeren vooral duurzaam in aandacht. Middels klantinteractie: op de eigen website, in online communities en social media; via feedback systemen, marketing automation, little data, native advertising, content marketing, gesponsorde artikelen, etc.

2 VIDEO, APPS & MOBILE

Deze 3 lijken de komende jaren hand-in-hand te gaan. Door de uitrol van 4G is mobile video in populariteit enorm gestegen. Tel daarbij op dat Google de content uit apps gaat meewegen in de search ranking en je begrijpt de enorm kracht en invloed van dit trio. Storytelling in triple format!

Mobile Data 2014-2019

Search Engine Land: Google is anticipating that mobile traffic will dominate. It’s already happening: this year, more people used mobile search than web search in 10 different countries.

 

Voorblijvers investeren daarom in video, in een eigen app en in mobiel. Beeld is daarbij leidend; context bepaalt de relevantie en content is nog altijd doorslaggevend. Vermaak en gemak spelen hierbij een steeds grotere rol.

3 HYPERLOCAL

Na jarenlang het digitale vacuüm van het internet en social media te hebben verkend, gaan we op zoek naar meer sociale intimiteit. In 2016 keren we netwerken als Facebook, Google+ en Twitter weer meer de rug toe, om ons te verkneukelen aan vrienden in besloten netwerken als Instagram, Whatsapp en Snapchat. Alleen LinkedIn lijkt de dans te ontspringen.

Die sociale intimiteit vertaalt zich ook terug naar zingeving (meaning), zoals we in 2015 al terugzagen in opkomst van vers-concepten als HelloFresh, BeeBox en Willem & Drees.

Trends 2016 - Willem & Drees

Voorblijvers richten zich op niches, zoals de neo-hippies. Marketeer Seth Godin spreekt van de Paarse Koe – maak je product of dienst ‘opmerkelijk’. Bouw rond de klanten die hierop resoneren een digitale (mobiele) community, die je verwendt tot je erbij neervalt. Durf buitengewoon te zijn, het loont in 2016!

4JUST WEAR IT

De wearables waren in 2015 al hot, maar ook in 2016 stijgt die trend hard door. Niet in de laatste plaats door de grotere beschikbaarheid van apps voor smartwatches.

Maar wearables zien we ook terug in kleding en andere attributen om bijvoorbeeld biometrische gegevens te verzamelen. Het succes van de FitBit fitnesbandjes wordt overigens al vergeleken met die van Apple’s iPod – met hetzelfde risico van dien. Komende week zullen we op de CES 2016 weer een hoop nieuwe wearables te zien krijgen.

Digital Trends 2016 - Fitbit

Voorblijvers maken betalingen, dienstverlening, informatievoorziening, sensoren, reactors en applicaties geschikt voor de smartwatch. Of innoveren op het gebied van IoT sensors en reactors, slim verborgen of juist opvallend verwerkt in kleding en attributen.

5 I’M YOUR ROBOT

AI (Artificial Intelligence), ook wel machine learning, doorbreekt in 2016 een aantal barrières. AI vinden we terug in persoonlijke digitale assistenten als Apple’s Siri, Microsoft’s Cortana en Google Now.

Met de komst van huisrobots als Maya en Buddy zal kunstmatige intelligentie ons leven weer een beetje meer veranderen.

Vergeet de zelfrijdende auto niet: in 2015 reed Vincent Everts al met een aangepaste Tesla Model X deels autonoom van Amsterdam naar Groningen. Een doorbraak verwachten we, gezien de eisen ten aanzien van de veiligheid, niet voor 2018-2020.

Voorblijvers maken gebruik van slimme online assistenten, die bezoekers helpen met het nemen van beslissingen, al dan niet op grond van sensoren, koopgedrag en andere data. Anderen zorgen ervoor dat de site geoptimaliseerd is voor digital assistants.

6 VIRTUAL REALITY

Hoewel Virtual Reality nog in de kinderschoenen staat, zullen we in 2016 wel al een aantal doorbraken zien. Met name door de introductie van de Samsung Gear VRSony PlayStation VR en de Oculus Rift.

Het web bracht informatie dichterbij, met foto en video kwamen de beelden, maar met VR beleven we het straks écht. Binnenkort bekijk je Netflix in VR, dompel je jezelf onder in een virtuele ruimte, ben je een rockster op een live podium of speelt samen in 3D/VR games.

Voorblijvers denken nu al na over hoe ze klantbelevingen middels VR kunnen optimaliseren. Adverteerders, die gamers willen bereiken, onderzoeken de nieuwe mogelijkheden.

7 MARKETING AUTOMATION

Niet langer willen klanten een one-size-fits-all behandeling, maar verwachten ze dat aanbieders relevante informatie bieden, op het juiste moment, afgestemd op hun situatie. Niet responsive, maar adaptive.

Met de toename van de complexiteit van de digitale klantreis is marketing automation daarmee niet alleen een vereiste geworden, het heeft volgens de bezoekers van SmartInsights.com ook de ‘meeste impact in 2016’.

Digital Trends 2016 - Marketing Automation

Bij marketing automation gaat het niet om de contactmomenten zelf, maar om de totale merkbeleving gedurende de (digitale) klantreis.

Voorblijvers brengen de variabelen van de klantreis in kaart en automatiseren de workflow rond de contactmomenten middels applicaties als Hubspot, Pardot, Act-On of InfusionSoft.

8 PAY TO PLAY

Social media werd lang bejubeld door marketeers, omdat het de mogelijkheid bood gratis reclame te maken voor het merk. Maar die tijd is voorbij. Net als olie heeft content een peak bereikt. Wie aandacht wil moet betalen.

Adverteren op Facebook is in 2015 flink toegenomen. Snapchat durft zelfs 750.000 USD per dag te vragen aan adverteerders, zoals voor de film Ouija:

Voorblijvers integreren social media advertising in de digital marketing strategie.

9 CONTENT OPTIMISATION

Nu zoekmachines overgegaan zijn naar het indexeren van de gehele inhoud van de website of app, en niet uitsluitend rankt op basis van een subset van korte omschrijvingen en steekwoorden, is het zaak de content zelf te optimaliseren.

Zowel Google als Bing waren eenvoudig te beïnvloeden door schimmige SEO technieken. Hoog in de zoekresultaten staan is immers een halszaak: een analyse van online ad network Chitika liet al zien dat 91,5% van de zoekers de links op de 1e pagina aanklikt en slechts 6% de 2e pagina. De 1e positie mag zich zelfs verheugen op 32,5% van de clicks.

percentage-of-traffic-by-google-results-position-chitika

percentage-of-google-traffic-by-results-page-chitika

Voorblijvers optimaliseren zowel de context als de content op de website en andere digital assets, in zowel owned, earned als paid media. Een focus op META-tags is achterhaald.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here