Op 1 december 2015 organiseert Crux in samenwerking met Adfo Group de tweede editie van het Marketing Technology 2015 event, “het grootste, jaarlijkse event over tools en technieken voor de toekomstgerichte marketeer.”
Kennis over tools en technieken is onontkoombaar voor moderne marketeers. Marketing Technology 2015 geeft je overzicht en praktische tips. Voor het verbeteren van customer experience bijvoorbeeld. En hoe je met de nieuwste data-analyse technieken meer klanten in je winkelmandje krijgt.
Wij doen vandaag verslag vanaf het event. Klik hier voor het dagprogramma.
Dagvoorzitter Wim Andréa opende rond 10:00 uur het event.
Jur Gaarlandt -|- SparkOptimus
Senior Manager, was de eerste spreker. Jur kwam met een leuke analogie tussen de inzet van marketing technologie versus de experimenten van schaakgrootmeesters Kasparov, volgend op zijn verlies tegen IBM’s Deep Blue schaakcomputer. Die experimenten wezen uit dat een amateur schaker, met gemiddelde schaakprogramma’s en een goede werkwijze om beschikbare data te raadplegen, het kan winnen van grootmeesters.
Terugvertaald naar de inzet van marketing technologie wijst Jur op de noodzaak de gebruikte tools tot in de puntjes te beheersen, aangevuld met een mix van mensen uit verschillende disciplines, duidelijke werkafspraken en toegang tot intuïtieve data.
- Understand the tools you work with
- Have clear and logical processes
- Work with multi-disciplinary teams
Dennis van Heezik -|- Philips
Head of Marketing Technology, nam het stokje over en zette Philips kortweg neer als ‘de tweede leverancier van licht na de zon’. Met ruim 50 miljard actieve lichtbronnen twijfelen we daar niet aan.
Dennis vertelde over de wijze waarop digital marketing is embed binnen Philips Lighting, wat volgend jaar als zelfstandig bedrijf verder gaat. Model leest van boven naar beneden (create, engage, convert) en van links naar rechts:
De 6 belangrijkste lessen/trends voor Philips vatte hij als volgt samen:
- From silo to integral (de silo is dood)
- Think Big start Small (lean/agile, stapsgewijs/iteratief)
- Prevent complexity & Stick to the Standards (KISS)
- Expensive is not always better (denk: snelheid + schaalbaarheid)
- Prevent ‘Guinea Pig Syndrome’ (als in: over 6 maanden zit de feature erin)
- Scale smart – be locally relevant (elke markt is anders)
P A U Z E
Mark Appel -|- Exact
Global Marketing Director Cloud Solutions, Exact is de afgelopen 3 jaar met 400% gegroeid, van 50.000 naar 225.000 betalende klanten, van 250 naar 750 medewerkers, naar 7 landen. Met SaaS in the cloud diensten. 90/95% van de klanten zijn kleine bedrijven (tot 20 man). Het huidige marketing automation team bestaat uit 8 man, voor alle 7 landen.
De presentatie gaat in op hoe Exact marketing technologie inzet om de doelgroepen (5 persona’s) te bereiken. Maar ook de strategie komt kort aan de beurt: zo wordt Max Verstappen gesponsored om de brand awareness te vergroten en zo via product awareness naar lead generation te funnelen. En worden accountants via een nieuwe app centraal gesteld in de communicatie richting ondernemers, om zo eerder in de buyer cycle te stappen.
Thema’s voor volgend jaar voor Exact zijn:
- multichannel engagement
- personalization
- mobile
Exact Technology Stack (van onder naar boven, met daar doorheen de customer journey):
- Audiences & Persona’s (gewenste doelgroep)
- Publishing (media channels)
- Automation
- Content creation (asset inventory)
- Campaigns
- Prospect & customer data (uitgangspunt)
‘Marketing is the new advertising. Marketing is the product. Marketing is the experience.’
Hans van Grieken -|- Gartner
Vice President Research Gartner & Executive Lecturer Nyenrode Business University – The future isn’t what it used to be.
Er zijn 4 levels van Digital Mastery (uit: Leading Digital): Beginners, Fashionistas, Digital Masters en Conservatives. De praktijk leert dat out-performers (+26%) zich richten op de Digital Masters en een lange termijn strategie hanteren, maar die lange termijn visie wordt vanuit het C-kader niet ondersteund. Slechts 25% van de CEO’s vinden dat digital doorslaggevend is voor de business. Van de CIO’s is 41% van mening dat de omzet uit digital komt.
TREND #1 – Wees Biomodal: de Samurai vs. de Ninja – Unlock for innovation vs. Refactor to industrialize.
TREND #2 – Business as a System beweegt naar Business as a Platform. De slimsten zijn platformen aan het maken. Ecosystem, Enterprise en IT (van buiten naar binnen).
TREND #3 – Autonomous Business – een deel van de activiteiten worden door software, BI en IoT weggeautomatiseerd.
Voorbeeld van de complexiteit van de marketing – Digital Marketing Transit Map:
Gartner for Marketing Leaders bevat een veelvoud van onderzoeken en rapporten.
Startup Award
3 Startup Pitches: Relay42 (content distributie naar multichannels), Sagent, Visualfabriq (Trade Promotion Master). De winnaar is Sagent, met hun applicatie voor ‘optimizing conversions’.
Adfo Groep is het grootste kennis- en netwerkplatform voor elke marcom-professional. CRUXDigital is specialist in Marketing Technologie operations.
In de context: Marketing Technology Cloudscape 2015 (klik voor grote weergave).