Leestijd: 3 min (read)

In 2008 consumeerde de gemiddelde Amerikaan per dag al 105.000 woorden en 34 gigabyte aan data, aldus Robert Bohn in ‘How much information?’. Sindsdien is dat nog flink toegenomen. Hebben we als marketeers niet een verantwoordelijkheid als het gaat om het aanbieden van nog meer content?

Onze honger naar informatie is een zaak van overleven geworden. Kennis is macht. De digitale revolutie heeft de toegang en het aanbod van kennis echter onbesuisd doen toenemen. Wie momenteel nog denkt dat hij/zij een significante hoeveelheid van de beschikbare kennis in zich kan opnemen, .. think again.

Buckminster Fuller, architect, auteur en uitvinder, beschreef de “Knowledge Doubling Curve”, waarin hij vaststelde dat we tot 1900 onze kennis grofweg elke eeuw verdubbelde. Sinds de tweede wereldoorlog verdubbelt informatie zich elke 25 jaar, maar in 2006 lag die verdubbeling – afhankelijk van de sector – gemiddeld al rond de 13 maanden. En volgens IBM (“How data-dumping threatens business efficiency”) verdubbelden we in 2010 de totale hoeveelheid informatie zelfs iedere 11 uur.

IBM: “It is projected that just four years from now (2006 to 2010), the world’s information base will be doubling in size every 11 hours. [,,] No organisation is immune. The data explosion affects the whole of commerce, from manufacturing to financial services.”

IBM concludeert dan ook terecht: “Knowledge is power – but only if it can be extracted quickly and efficiently from an ever-growing mass of data.”. Terwijl enerzijds de kosten van opslag dalen (en daarmee de hoeveelheid data nog verder aanwakkeren) dwingt de data-explosie bedrijven om steeds meer tijd en middelen te steken in het snel genoeg onttrekken van de juiste informatie uit een steeds grotere berg aan irrelevante data.

Dat doet bij mij de vraag oproepen: als de hoeveelheid data in dit bizarre tempo doorgroeit, wat betekent dat dan voor de kosten van het onttrekken van relevante data? Wat gisteren voor ‘waar’ doorging, kan immers vandaag al achterhaald zijn. In de social media zie je regelmatig wat het effect is van dat razendsnel voortschrijdend inzicht: menig reputatie sneuvelde in een tijdsbestek van enige uren. Ergo: het kost ons steeds meer moeite om in het ‘nu’ te leven cq. te handelen, omdat de context van het ‘nu’ voortdurend wijzigt.

Forbes: “Big Data offers big business gains, but hidden costs and complexity present barriers that organizations will struggle with.”

Terug naar de verantwoordelijkheid van marketeers. Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat méér content geen oplossing is voor jouw behoefte aan aandacht. Sterker nog: door bij te dragen aan nog meer irrelevante massa-gerichte data jaag je iedereen (en dus ook jezelf) op steeds hogere kosten en vergroot je de afstand met de markt.

Wat doe je dan wel in 2015? Brian Solis verwoordde het prima: “Listen, learn and (then) engage in a meaningful way”. Ofwel:

  1. Luister wat er speelt (luisteren is vooral een geautomatiseerd proces van onderzoeken/filteren)
  2. Leer van de genoemde problemen (heb je een oplossing of kan je die bieden)
  3. Communiceer via de media waarop zij actief zijn (Internet, mobiel, PC, TV, radio, console, ..)
  4. En ga vervolgens de conversatie aan op het moment dat het hen uitkomt, niet wanneer het jou uitkomt: human-to-human.

Verleg dus je behoefte-aan-aandacht van jezelf naar die van de klant. Ga van mass messages naar individual messaging. Vermijd daarbij het voor-iedereeen-geldende nu, maar pas je aan aan het platform en het tijdstip van converseren van je publiek.

Ofwel: ‘Pick the right time, the right place, ie. the right now.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.