Zoals je in de vorige blog al kon lezen is social business: het doelgericht inzetten van social media technieken om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Een social business word je echter niet door de inzet van technieken alleen: het vraagt eveneens om een culturele transformatie.

Maar culturen kun je natuurlijk niet zomaar veranderen – dat roept meer weerstand op dan medewerking. Door het nemen van kleine maar concrete stappen kunnen we alle medewerkers geleidelijk bij het transformatieproces betrekken en aantonen dat een nieuwe koers en een nieuwe attitude werkelijk in het belang is van alle stakeholders.

Om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren middels social media technieken is het van belang zo concreet mogelijk te zijn in wat we willen bereiken, hoe we dat willen en met wie: van vage doelstellingen, vrijblijvende wensen of goedbedoelde voornemens komt in de regel weinig goeds.

Voor de duidelijkheid: de doelstellingen voor social business zullen door de tijd gaan afwijken van je oorspronkelijke bedrijfsdoelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsdoelstelling om ‘volgend jaar 4 Euro dividend per aandeel uit te keren aan je aandeelhouders’, terwijl je social business doelstelling voor dit jaar ‘om de klanttevredenheid met 30% te verhogen’ dat waarschijnlijk onmogelijk maakt.

In de regel is het niet verstandig de discrepantie in doelstellingen té snel té groot te maken: u wilt immers de belangen van alle stakeholders behartigen, dus ook die van uw aandeelhouders. Neem de tijd: laat iedereen wennen aan de transformatie en toon steeds tussentijds wat het proces de organisatie en alle betrokkenen oplevert.

Terug naar de doelstellingen. Voordat je je doelstellingen kunt realiseren zul je ze eerst moeten definiëren. Doelstellingen definiëren binnen de context van de bedrijfsdoelstellingen is een typisch C-level management issue, waarmee direct één van de redenen zichtbaar wordt om support van het C-level management te verkrijgen bij de transformatie naar een social business. Zonder C-level support zal de druk om met resultaten te komen aanmerkelijk hoger zijn en het gevecht om resources (tijd en middelen) een stuk zwaarder.

Een simpele manier om je doelstellingen te definiëren is met behulp van het SMART-principe, zoals Jochem Koole, voorheen Deloitte en sinds 2013 zelfstandig social business strateeg, terecht betoogde tijdens zijn presentatie voor de socialmediaclub Almere.

SMART is een acronym van de volgende steekwoorden:

S = Specifiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel (ook wel: Aanvaardbaar, Aanwijsbaar of Ambitieus)
R = Realistisch
T = Tijdgebonden

Jochem noemde in zijn presentatie een aantal concrete doelstellingen voor social business, die jou wellicht ook kunnen inspireren bij het definiëren van de doelstellingen voor jouw social business transformatie:

Voorbeeld 1:

“Door het gebruik van een intern sociaal netwerk wordt kennis en kunde binnen de inkoopafdeling in 6 maanden 3x sneller gevonden, zodat een tijdsbesparing van 4 uur per persoon per week wordt gerealiseerd.”

Voorbeeld 2:

“Door via eigen sociale netwerken goed te luisteren weet het ICT-implementatieteam in 6 maanden 10 nieuwe klanten te werven, waardoor de omzet met 5% stijgt.”

In het algemeen geldt dat hoe concreter je je doelstellingen beschrijft, toetst en terugkoppelt, hoe breder het draagvlak voor je volgende stap.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here