Vertrouwen ligt aan de basis van elke relatie, getuige de veelgehoorde uitspraak: “All relationships are built on trust”. Maar wat is vertrouwen eigenlijk, hoeveel hebben we ervan nodig en hoe verhoudt het vertrouwen in de social media zich tot de echte wereld? Dit is deel 5 van 5.
Collaboratieve consumptie
Met de opkomst van share-netwerken, gebaseerd op het delen van diensten en goederen (denk aan AirBnB, TaskRabbit, Uber, Snappcar, etc.), wordt het belang van vertrouwen en herleidbare identiteiten (trusted identities) wel steeds groter. We willen onze auto immers niet delen met iemand, die we niet kunnen vertrouwen – voor je het weet staat het ding op de veerboot naar Libië.
Rachel Botsman, auteur van het “What’s Mine is Yours” noemt vertrouwen zelfs ‘de munt van de nieuwe economie‘.
Rachel Botsman posed the question: “How do we mimic the way trust is built face-to-face online?”
Over het belang van vertrouwen is dus geen discussie, over de invulling nog wel. Hoewel tegelijk opgemerkt moet worden dat de stemming rond vertrouwen over het algemeen opmerkelijk positief is. Zijn we meesters in het relativeren, gewoon naïef, onbezonnen of begrijpen we de beperkingen van de social media maar al te goed?
Trust netwerken
Websites als Klout, PeerIndex, TrustCloud en iKarma bieden als trust systemen elk op hun eigen manier inzicht in de invloed en reputatie van deelnemers aan de social media. Maar geen ervan biedt een sluitende oplossing voor het misbruik en misleiding die kan ontstaan vanuit zogenaamde untrusted indentities.
“Reputation as a whole is really about context of the transaction,” says Legit founder Jeremy Barton. “It’s hard to trust a stranger in an offline capacity, it’s even harder to trust a stranger in an online capacity. Reputation can give you a lot of context to help you manage expectations in a transaction.”
Reputatie is volgens Barton een belangrijk instrument in het managen van vertrouwen, maar het laat online nog teveel ruimte voor misbruik en misleiding. Wat mijn inziens nog ontbreekt in onze ‘economy of trust’ is een open technologie, wereldwijd toepasbaar, die real-world identificatiemiddelen koppelt aan sociale profielen.