Tijdens het congres CHANGE in Business 2013, georganiseerd door de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD), werd me de vraag gesteld: “We willen graag deelnemen aan Twitter, maar waar moet ik beginnen?”. Het antwoord is dat er geen begin is, maar als je het proces begrijpt, kun je zelf je strategie bepalen.

Social media dashboard

We adviseren sterk het gebruik van een social media dashboard. Het deelnemen aan Twitter zonder een applicatie als Hootsuite, Tweetdeck of Sprout Social is bijna niet te doen. Er is niet zoiets als de ideale applicatie – iedere gebruiker heeft een voorkeur om eigen beweeg- of gebruiksredenen. Voor de toelichting in dit artikel gebruik ik Hootsuite als voorbeeld.

Het proces

Zonder specifiek naar de techniek van Twitter te kijken kun je 3 manieren van deelname onderscheiden, die gelden voor vrijwel alle sociale netwerken:

socialmedia-interactie

Deze 3 vormen zou je kunnen zien als 3 knoppen, waaraan je kunt draaien om precies die strategie te bepalen die past bij wat jij of je organisatie uit het netwerk wilt halen.

Collecting

De eerste knop ‘Collect’ is het filteren van wat er op Twitter wordt geschreven. Het is niet alleen onmenselijk, maar ook volslagen onzinnig om 500 miljoen tweets per dag te lezen.

1 – Het eerste filter bestaat uit twitter accounts die jij volgt, following genoemd. De tweets (twitter berichten) van deze mensen komen automatisch in jouw timeline te staan. Omgedraaid, als mensen jouw account volgen, dan zullen tweets van jou automatisch in hun timeline verschijnen. Volgen en gevolgd worden bepaalt dus in grote mate welke tweets zichtbaar worden.

Als je een paar mensen volgt, dan zal je timeline redelijk overzichtelijk blijven. Maar als je zoals wij tienduizenden accounts volgen, dan ontkom je niet aan het filteren van je timeline.

2 – De tweede vorm van filtering zijn lijsten, lists genaamd. Naast dat je iemand kunt volgen kun je accounts ook indelen naar interesse, gebeurtenis of anderszins. In Hootsuite kun je zo’n lijst in een kolom zetten en zo de tweets van deze tweeps (twitter accounts) volgen. Lists zou je kunnen zien als extra timelines.

3- Een derde vorm van filtering zijn zoekopdrachten, zogenaamde searches. In Hootsuite kun je één of meerdere kolommen maken met een search op een enkel woord, een combinatie van woorden, of wat je maar wilt. Om de volg- en vindbaarheid van tweets te vergroten gebruiken we hashtags, bijvoorbeeld #fail (faal), #dtv (durf te vragen) of #socialmedia. Het gebruik ervan staat iedere deelnemer vrij. Het is een uitermate handige manier om met elkaar over hetzelfde onderwerp te praten of thematisch aan te geven waarover jouw tweet gaat.

Engagement

Een belangrijke voordeel van een sociaal netwerk is dat we de mogelijkheid hebben met elkaar te converseren. Over van alles en nog wat. Vaak begint dat met het delen van een beleving in de vorm van een blog, foto of video of wat dan ook. Maar ook het stellen van vragen of het geven van aandacht aan een andere tweep (retweet) zijn manieren om een conversatie op gang te brengen. Het gebruik van hashtags helpen conversaties zichtbaar en volgbaar te maken voor anderen.

Broadcasting

1. Elk sociaal netwerk is per definitie een broadcast medium: je stuurt berichten naar het gehele netwerk, waarbij iedereen (die jou volgt of op onderwerp filtert) je bericht kan lezen. Dat geldt nadrukkelijk voor Twitter, als zogenaamd microblog.

2. De enige uitzondering zijn zogenaamde direct messages of DM‘s. Dit zijn privé-berichten, die je uitsluitend kunt sturen naar iemand die jou volgt.

3. Daarnaast kun je een tweet versturen naar een specifieke tweep middels het gebruik van @twitternaam aan het begin van je tweet. Deze tweet is niet privé, maar zal niet in de timeline van je andere volgers verschijnen. Wie echter je timeline opvraagt, ziet die tweet wel staan. Als je een @twitternaam elders in je bericht plaatst is de tweet wel zichtbaar voor al je volgers en filters.

Tip: Wil je dat een bericht wat begint met een @twitternaam toch zichtbaar voor anderen is dan kun je een puntje voor de @twitternaam zetten.

Strategie

Ok, nu we globaal de 3 manieren van deelname hebben bekeken, hoe ga je nu aan de slag met Twitter? Vooropgesteld dat er niet zoiets is als een ideale strategie, kan ik je wel op gang helpen met wat tips:

1. Begin met het filteren (search) van wat er op Twitter wordt geschreven. Kijk welke mensen over ontwerpen praten, die jou interesseren of die jouw klanten interesseren. Volg ze. Kijk hoe ze Twitter gebruiken, onderzoek wie zij volgen en door wie zij gevolg worden. Zijn er mensen die invloedrijker zijn dan anderen op voor jou belangrijke thema’s? Dan wil je die specifiek volgen.

2. Maak filters voor je merken (producten/diensten/bedrijfsnaam) en van die van je naaste concurrenten: je wilt natuurlijk weten wat er over jouw bedrijf geschreven wordt en hoe er over de concurrentie wordt geschreven.

3. Nu je een aantal mensen volgt kun je voorzichtig beginnen met het reageren op tweets die in je timeline en filters verschijnen. Zorg wel voor een duidelijke beschrijving in je profiel en zorg dat je ‘eitje’ vervangen is door een herkenbaar foto van jezelf. Je hoeft in deze fase nog niets te delen: leer eerst het netwerk te begrijpen.

4. Nu je een aantal mensen volgt en regelmatig reageert op tweets van anderen, kun je gaan nadenken over wat je zelf kunt toevoegen aan het netwerk. Een veelgebruikte methode is door te bloggen. Dat kan door een opiniebericht op je website te plaatsen, of door het inrichten van een blog op WordPress, Blogger of Tumblr. Maar ook via een Facebook productpage, of publiek Google+ blog kun je delen wat je delen wilt.

5. Belangrijk is dat je nooit je doel uit het oog verliest. Dat kan bijvoorbeeld zijn: van bezoekers klanten maken, of van volgers donateurs maken. Een tussenstap zou kunnen zijn om mensen aan te bieden hen via een nieuwsbrief op de hoogte te houden, of door een abonnement te nemen op je blog. Denk in kleine stapjes: geef mensen de kans je te leren vertrouwen. Vertrouwen begint met duidelijk te maken waar je voor staat (woorden) en vervolgens te doen wat je steeds opnieuw belooft (daden).

Conclusie

Nogmaals: er is niet één strategie die werkt – ontwikkel je eigen werkmethode, deel je kennis, bied waar je kunt je hulp aan en leer van de miljoenen co-bronnen.

Als je even niet weet wat je moet schrijven, geen nood: 70% van de deelnemers filteren alleen maar (collectors). Er is maar een klein deel wat daadwerkelijk content produceert (circa 10%).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here