Leestijd: 2 min (read)

We zijn gek op Engelse termen, maar helaas laten de vertalingen en toepassingen vaak te wensen over. Daarom dat we een aantal van die termen eens tegen het licht houden. Dit is deel 4 uit de #WTF-serie (Why the Face). Dit keer een term die vaak verward wordt met social media: SOCIAL NETWORK

De termen social media en social network worden vaak lukraak door elkaar heen gebruikt. Is er een verschil? Laten we eerst het woord ‘social’ eens bekijken. Het is een algemeen misverstand dat ‘social’ in social media slaat op het ‘voorbeeldige gedrag’ van de deelnemers. Het woord duidt uitsluitend op de inzet van technieken om sociale interactie mogelijk te maken.

Social network

Laten we beginnen met de vraag te stellen of Facebook een ‘social network’ is. In technische zin (ICT) is dit niet het geval: Facebook is gewoon een website, terwijl de netwerkverbindingen naar Facebook.com worden verzorgd door het internet zelf. Maar zoals zo vaak acteren we in social marketing op het raakvlak van ICT en marketingcommunicatie en is niet alles even rechttoe-rechtaan. Dat blijkt ook uit de volgende definitie:

A social network is a social structure made up of a set of social actors (such as individuals or organizations) and a set of the dyadic ties between these actors.

Een sociaal netwerk bestaat dus uit twee of meer mensen, die binnen een bepaalde structuur, een vorm van interactie met elkaar (kunnen) hebben. Dat kan dus een familie zijn, een biljartvereniging, operagezelschap of een bedrijfskring. Ook lezen we:

A social network is a website where one connects with those sharing personal or professional interests, place of origin, education at a particular school, etc.

Ok, dus ook een website behoort tot zo’n sociale structuur, indien daarop de interactie tussen mensen en organisaties mogelijk wordt gemaakt.

Maar dan rijst de vraag: Wat zijn dan social media? Kaplan beschreef het als volgt:

Social media is a group of Internet-based applications that build on the ideological and technological foundations of Web 2.0, and that allow the creation and exchange of user-generated content.

Lijkt me duidelijk. Terugkomend op de vraag of Facebook een social network is, kunnen we dat nu bevestigen. Althans vanuit het oogpunt van de marketingcommunicatie. Ook begrijpen we nu dat Facebook de sociale interactie mogelijk maakt door de inzet van Web 2.0 technieken. Facebook zelf is dus géén social media. De technieken die het gebruikt behoren er wel toe.

Dat het bovenstaande klopt blijkt ook uit de volgende definitie:

Social media refers to the means of interactions among people in which they create, share, and exchange information and ideas in virtual communities and networks.

Social media draait dus om de middelen, niet om het kanaal. Het kanaal is (de website van) Facebook. Anders gesteld:

Het social network is het kanaal. De social media het middel.

Of om het af te ronden:

Facebook is een social network, dat gebruik maakt van social media.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.