Leestijd: 3 min (read)

Patrick Petersen is auteur, docent, blogger en online marketeer. Hij bracht meerdere boeken uit over marketing. Deze boekbespreking over zijn boek Handboek Content Strategie beginnen we met twee quotes uit het boek.

De eerste is van Brian Solis:

“Content is a representation of the sentiment you wish to evoke, the story you wish to tell, the experiences you wish to deliver and the journeys you wish to create.”

De tweede is van Amanda Maksymiw:

“Your customers don’t care about you, your products, your services .. they care about themselves, their wants and their needs.”

Deze twee quotes samen vormen naar mijn mening de essentie van content marketing: het verdienen van aandacht door het delen van content die nadrukkelijk raakt aan de behoeften van de (aspirant) koper, lid, sponsor of deelnemer.

Patrick Petersen

Het ‘Handboek Content Strategie’ van Patrick Petersen is in eerste instantie een studieboek, maar door de enorme rijkheid aan informatie is het zondermeer voorbestemd als naslagwerk voor (content) marketeers. Het is zeker geen eenvoudig opstapje naar content marketing, met snelle hapklare antwoorden: het belicht de thema’s diepgaand en vanuit alle invalshoeken, zowel theoretisch als praktisch – zonder dat de schrijver zijn mening aan de lezer wil opleggen.

Persoonlijk waardeer ik de rijkheid en diepgang die dit boek te bieden heeft, omdat het de ruimte laat om mijn eigen oordeel te vormen en mijn pad te plannen. Maar voor wie kort-door-de-bocht wil is de diversiteit wellicht ietswat overweldigend. De vraag is natuurlijk of je überhaupt aan een content strategie moet beginnen met een dergelijke mentaliteit ..

De terugvertaling van Patrick van het modewoord ‘engagement’ naar Boeien & Binden raakt de essentie (en toont de beperking). Een content strategie is een dynamisch proces, waarin steeds weer die content dient te worden gedeeld, die (toekomstige) kopers boeit en verbindt. Dynamisch, omdat – zoals Patrick het ook uitlegt – een content strategie zelden leidt naar een carved-in-stone plan, maar door continue metingen op KPI’s regelmatig bijgestuurd zal moeten worden.

Overigens, in de management literatuur kom je de term ‘binden en boeien’ (omgekeerd) tegen vanuit het perspectief van personeel aan je binden met de uitdaging ze te boeien om ze te behouden. Ergo, als we klanten aan ons willen binden, beginnen we dus met boeien, als we personeel willen, dan beginnen we met binden. Met het toetreden van Generatie Z tot de arbeidsmarkt zal de werkgever echter niet kunnen volstaan met het bieden van bindende voorwaarden, maar zal de sollicitant zondermeer ook eerst geboeid willen worden. Het ideale pad is m.i. echter Boeien, Binden (rationeel) en vervolgens Verbinden (emotioneel).

De eerste hoofdstukken van het ‘Handboek Content Strategie’ worden besteed aan de begrippen rond content marketing. Daarna volgen een veelheid aan relevante modellen, aangevuld met een pluraliteit aan extra’s – zoals 40 (!) tips voor engaging content. Vanuit een analyse van de beschikbare vormen van content (branded, curated en user generated) en het belang van invloed, gaat het tweede deel van het boek over mogelijke tactieken. Om vervolgens de noodzaak tot meetbaarheid van campagnes te beschrijven en te eindigen met hoe je – op grond van al het voorgaande – in praktische zin een content plan kunt opstellen.

Patrick werkte ruim 3 maanden aan het boek en beperkte zich niet tot de printvorm. De lezer krijgt toegang tot een reeks aan digitale bronnen, waaronder honderden video’s op de website handboekcontentstrategie.nl, een eigen Pinterest met infographs, keurig ingedeeld naar hoofdstuk, en een actief twitteraccount.

Dit alles tesamen maakt het boek niet alleen een uiterst ‘rijk’ studieboek, maar net zo goed een standaardwerk voor content marketing, waar menig online marketeer gedurende zijn/haar carrière met regelmaat naar zal teruggrijpen.

Auteur: Patrick Petersen – www.onlinemarketeer.tv
Titel: Handboek Content Strategie (eerste druk)
Uitgeverij: Adfo Groep