Kan een merk de woede van de social media overleven? Abercrombie & Fitch gaan de controverse in ieder geval niet uit de weg, maar hoe lang houden ze het vol?

Een paar weken geleden vond ik deze quote van Scott Cook, co-founder van Intuit:

A brand is no longer what we tell the consumer it is – it is what consumers tell each other it is.

Zo’n uitspraak komt niet uit de lucht vallen: door de opkomst van de social media is word-of-mouth de dominante factor geworden in de beeldvorming rond brands. Kon je tot voor kort een merk nog vrijwel elke denkbeeldige ‘lading’ meegeven, in de social media blijft daar in de regel weinig van over. De beeldvorming rond een merk wordt gevormd door onderlinge conversaties. Rands & Ravens tuimelen over elkaar heen om hun mening te geven over de talloze argeloze schietschijven, die ze op hun weg tegenkomen. Dat is althans de theorie.

Zo’n quote gaat leven als je het in de praktijk ziet gebeuren, zoals bij de exclusieve kledingwinkel A&F. De opgeklopte hype blijkt pijnlijk wrang en sociaal onaanvaardbaar:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here