Leestijd: 3 min (read)

Blogs en boeken, die beschrijven hoe u kunt deelnemen aan de social media, hebben het vaak over ‘merken’ en merkstrategieën. De realiteit is echter dat het overgrote deel van de deelnemende bedrijven en organisaties géén geregistreerd woord- of beeldmerk voeren. Is dat wat beschreven is dan niet voor ‘merklozen’ bedoeld?

Zeker wel, maar het verwarrende is dat we in de social media de term ‘brand’ of ‘merk’ gebruiken om uw reputatie mee aan te duiden. De context van al die tips en adviezen is dus niet een merkregistratie, maar een (merk)reputatie.

Wijn verbouwen

Nu u weet dat een ‘merk’ in de social media voor een reputatie staat, hoe snel bouwt u zoiets dan op? Vaak gebruik ik hiervoor het verbouwen van wijn als metafoor:

Wijnranken kun je niet zomaar overal plaatsen. Je hebt een geschikte bodem nodig, een geschikt klimaat en een perfecte ligging. Laten we er even van uitgaan dat de condities ideaal zijn. We beginnen met het planten van jonge druivenplanten. Daarna komt het allermoeilijkste: het beschermen van het jonge kroost tegen schimmels, infecties, vogels, ongedierte, etc.

De eerste jaren zijn de druiven niet te eten, omdat de wortels van de plant een aantal jaren nodig hebben om de sapstromen goed op gang te brengen. Maar als u alles goed heeft gedaan, dan is de kans aanwezig dat u over 4-5 jaar heerlijke druiven heeft. En daarna bijna verzekerd bent van een constante hoogwaardige wijnproductie in de jaren eropvolgend.

Dat het niet altijd lukt bewijzen de druivenstruiken in menig achtertuintje: ze zijn vaak volledig verwilderd, met bladeren vol witziekte en druiven die eruitzien als grote rozijnen. Zo zuur dat zelfs azijn nog zoet smaakt.

Goede wijn

Net zoals een wijnboer de wortels van een druivenplant niet harder kan laten groeien, zo kunt u de groei van uw reputatie niet versnellen. De wijnboer kan zijn wijngaard geen moment verzaken: een bende vogels zou de oogst in één dag kunnen opeten. Die aandacht en waakzaamheid kenmerken ook de focus van elk intern en extern social media center:

  • Waar wordt onze hulp gewenst;
  • Hoe kunnen we het beste helpen;
  • Wat is de beste tijd om content te verspreiden;
  • Wat voor content wordt het meest gewaardeerd;
  • Waar orienteert onze klant zich;
  • Wat kunnen we vandaag doen om morgen nog meer tevreden klanten te hebben.

Net zoals het bestrijden van meeldauw bij de eerste de beste vaststelling een topprioriteit is van de wijnbouwer, zo is een onbeantwoordde online vraag/klacht dat voor uw organisatie. Valt het u op dat het hier nadrukkelijk niet gaat om de tijd die u investeert, maar om de aandacht die u aan het proces besteedt? De enige tijd die een rol speelt is het NU.

Jonge wijn in oude zakken

Natuurlijk zijn er bij die liever de bocht afsnijden met gekochte Facebook-likes en reviews. Maar dat is een kortzichtige strategie. Deze mensen bouwen géén reputatie op en zullen derhalve gedoemd zijn en blijven tot een merkloos bestaan. Ze zullen nooit kunnen profiteren van de vruchten van een met aandacht en liefde aangelegde wijngaard cq. een door hard werken verworven reputatie. Goede wijn is nu eenmaal oude wijn.

De wijn is als de wingerd

Een laatste gezegde tot slot. Er bestaat namelijk een ijzersterke uitspraak van Simon Sinek in dit verband: “You will attract those that believe what you believe”. Oftewel, mensen die de waarden van uw organisatie belangrijk vinden zullen zich tot u aangetrokken voelen. ‘Gelijken zoeken elkaar op’, is de verklaring van dit spreekwoord. Een reputatie opbouwen is de constante bevestiging afgeven dat u altijd doet waar u voor staat.

Uw sociaal kapitaal

In het algemeen geldt de volgende stelling:

Wie het vertrouwen van een community wint, wint de harten. En wie de harten wint, wint de gunning. Dat is uw sociaal kapitaal.


Note: buiten de context van deze blog ligt nog dat het vinden van de beste locatie voor uw wijngaard vergelijkbaar is met het vinden van de juiste social media communities om in te acteren. Maar dat is een blog apart waard. Dan leg ik ook meteen waarom ROA (Return-on-Attention) de enige sociale graadmeter is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.