Leestijd: 4 min (read)

We zijn gek op Engelse termen, maar helaas laten de vertalingen en toepassingen vaak te wensen over. Daarom dat we een aantal van die termen eens tegen het licht houden. Dit is deel 1 uit de #WTF-serie (Why the Face). We steken van wal met een flink gehypte term: ENGAGEMENT

Begrip

Eerst maar even zoeken op definities:

Engagement: situatie dat je je ergens bij betrokken voelt

Ah, het is dus een gevoel van betrokkenheid bij iets (sociaal/maatschappelijks). Prima, maar dan lees ik wat verderop:

Engagement: zich ergens toe verplichten

Die betrokkenheid is dus niet vrijblijvend, maar leg je jezelf op. Dit wordt bevestigd door:

Engagement: verbindtenis, verplichting, belofte van dienstverrichting.

Goed, nu weten we hoe we ‘engagement’ moeten vertalen. Ik vat het als volgt samen:

Engagement is een individueel gevoel van betrokkenheid, dat tot een zelfopgelegde verplichting leidt.

Een mooi voorbeeld van iemand, die aan deze definitie voldoet, is een vrijwillige brandweerman: ontegenzeggelijk betrokken en zichzelf verplichtend om bij te scholen en uit te rukken als het nodig is. Ok, hiermee lijkt ‘engagement’ als term verklaard, maar begrijpen we nu ook hoe we kunnen ‘engagen’ in de social media?

Lijkt mij niet. Deze definitie is nog veel te algemeen. Zo vertaalt Patrick Petersen, bekend auteur van ondermeer het Handboek Online Marketing, het woord ‘engagement’ heel bondig terug naar ‘boeien en binden’ – als onderdeel van een content strategie. Dat lijkt ver te staan van deze definitie van ‘engagement’, maar we zullen verderop zien dat het een kwestie van nuance is.

Toch maar even verder snuffelen. Zo vond ik de volgende definitie van ‘engagement’ in de context van een workforce (medewerkers, projectteams, vrijwilligers, etc.):

Engagement: The extent to which a person chooses to apply their talent, energy and care toward any effort.

Meest opvallende is het woordje ‘chooses’. Dit komt overeen met de eerder beschreven ‘zelfoplegde’ verplichting. Dit lijkt weer sterk op ‘commitment’, maar in tegenstelling tot de vrijblijvende verbintenis van ‘engagement’ is een commitment feitelijk en onherroepelijk.

Het wordt me iets duidelijker: engagement is dus een zekere mate van betrokkenheid wat leidt tot de inzet van talent, energie en aandacht voor een bepaald doel. Maar hoe kunnen we als deelnemers aan de social media anderen (bij ons bedrijf/doel) betrokken maken? Dan moeten we toch iets dieper in de materie duiken. Zo deden Teresa Amabile en Steven Kramen van Harvard Business School baanbrekend onderzoek naar engagement en creativiteit, gepubliseerd in het boek ‘The Progress Principle‘. In essentie komt de uitslag van het onderzoek hierop neer:

.. the authors found that the most significant factor influencing high engagement is a leader’s help in facilitating progress toward accomplishing meaningful work. [bron: ASTD].

Nou begint het te dagen! Een leider kan medewerkers aanzetten tot meer betrokkenheid door actief te faciliteren in het bereiken van een zinvol doel. Laten we dat nu eens terugvertalen naar de social media. Als u engagement wilt bereiken onder uw volgers (huidige en toekomstige klanten), dan moet u ze in staat stellen (faciliteren) om hun doelen te bereiken. Maar hoe doet u dat?

Content

Het antwoord ligt – zoals de meesten inmiddels wel weten – in content. Maar wie uitsluitend ‘boeiende’ content produceert, zonder de context van engagement te begrijpen, slaat de plank mis. Het gaat er namelijk niet om dat u in het algemeen interessante content produceert, maar juist heel specifieke content, die uw (toekomstige) klant helpt om zijn/haar doelen te bereiken. Uiteraard wel vanuit uw eigen expertise en op die plaatsen waar de klant zich bevindt, want ook uw inzet dient ‘meaningful’ te zijn.

Toch is het bevorderen van betrokkenheid via content slechts een deel van het antwoord op de vraag: “WTF is Engagement?” Het is immers aan uw (toekomstige) klanten of zij zich –  op grond van uw content – voldoende ‘betrokken’ voelen bij (het doel van) uw organisatie en/of zich verplicht gaan voelen zaken met u te doen. U kunt niets afdwingen, hooguit faciliteren.

Het tweede deel van het antwoord is mijn inziens minstens zo belangrijk. U dient namelijk precies te weten (te komen) wat de (verschillende) behoeften van uw (toekomstige) klanten zijn. Het is vervolgens uw taak om – met uw overtuiging, uw passie, uw betrokkenheid én uw zelfopgelegde verplichting – precies die content te produceren en te delen, die geheel en al in dienst staat van het vervullen van de behoeften of het helpen bereiken van de doelen van uw (toekomstige) klant.

Dit alles levert onze definitie op van ‘engagement’ in de social media:

Engagement is de zelfopgelegde verplichting om consequent content te produceren en gericht te delen, beantwoordend aan de behoeften/doelen van uw (toekomstige) klanten, om daarmee de mate van betrokkenheid van uw klant bij (de doelen van) uw organisatie te bevorderen.

Zoals eerder aangegeven: ‘boeien en binden’ is hier een nuancering van. In essentie omvat het woord engagement het hele doel van content marketing. Maar het belangrijkste is dat het bij u begint en in dienst hoort te staan van uw (toekomstige) klant.

Als u alles vergeet, onthoudt dan dit: it takes two to tango ..


Meer artikelen in deze serie #WTF vind u in de categorie WTF

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.