Leestijd: 4 min (read)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als één boek over social media mijn ogen deed openen over een snel veranderende markt, dan was het dit boek.

David benadrukt vanaf het begin van het boek het belang van actief deelnemen aan de social media. Niet alleen om in contact te blijven met je trouwste klanten, maar ook om tijdig te reageren op kritiek. Geloofwaardigheid is daarbij een kernbegrip. En die moet je actief opbouwen, bijv. door zelf deel te nemen aan Twitter, te reageren op blogs en fora en zodoende een reputatie op te bouwen. In het boek geeft hij voorbeelden van sterke blogs, de techniek van het schrijven en andere details. Een blog draagt, en dat kan ik bevestigen, direct bij aan het opbouwen van een online reputatie en nodigt uit tot dialoog.

Een andere belangrijke verandering is volgens David de rol van PR (public relations). De definitie van PR volgens de Public Relations Society of America (PRSA):

Public Relations helpt een organisatie en haar publiek om zich wederzijds aan elkaar aan te passen.

De definitie beperkt zich dus niet tot de media. Veel bedrijven zien PR nog als instrument in de communicatie met en beeldvorming richting de media. Een 1-richtingsverkeer dus. Maar juist in de dialoog (2-richtingsverkeer) ligt de uitdaging. Een reden temeer om marketing en PR als één geheel te beschouwen: “Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid”.

Niet alleen op blogs, maar ook op websites dient content het uitgangspunt te zijn. En niet de vormgeving of uitstraling. Content dient leerzaam, vermakelijk en toegankelijk geschreven te zijn. “Elke organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen”.

Scott geeft (in deel III) uitgebreide tips om uw thought leadership in de inhoud van uw website te laten weerklinken. “Pas als u uw klanten begrijpt, kunt u gaan werken aan overtuigende webcontent om ze te bereiken. Vergeet de 4 P’s (product, plaats, prijs en promotie)!”

Om een goed beeld van de verdere inhoud van het boek te geven, som ik hieronder een aantal rake uitspraken op:

  • “Net als een groep 7-jarige voetballertjes, richten marketeers zich op de bal en niet op het doel.”
  • “Ik heb nog nooit likes, leads, ‘knipsels verzamelen’ en ‘T-shirts uitgedeeld’ op de jaarbalans zien staan”.
  • “Als u weet welke bedrijfsdoelen u wilt realiseren, pas daar dan uw marketing- en pr-plan op aan. De volgende stap is zo veel mogelijk te weten te komen over uw klanten en ze op te delen in klantgroepen, zodat u ze kunt bereiken via uw webpublicaties.”
  • “U heeft segmentatie (in klanttypen) nodig, zodat klanten, die uw webcontent lezen, zichzelf herkennen en zeggen: “Ja, dat ben ik. Deze organisatie begrijpt mij en mijn problemen, en zal daarom producten hebben die passen bij mijn behoeften.”
  • “Als u de woorden kent die uw klanten gebruiken om hun probleem te definiëren, dan kunt u uw webcontent daarop afstemmen en vergroot u de kans dat u verschijnt in de zoekmachineresultaten.”
  • “Als u eenmaal uw verschillende klanten weet te bereiken, dan is het zaak om te bedenken wat u ze wilt doen geloven. In het geval van de Obama-campagne was dat ‘change’. Men koos niet alleen voor de man, maar meer nog voor de noodzaak voor verandering.”
  • “Denk als een uitgever. Neem in overweging om een uitgeefplan per klanttype te maken. Denk daarbij aan webcontent, e-books of technisch document, een blog of meerdere nieuwsbrieven.”
  • “Als u stopt met het praten over uzelf en uw producten en diensten, en in plaats daarvan het web gebruikt om belangrijke typen klanten te informeren en hun kennis te vergroten, dan zult u veel succesvoller zijn.”
  • “Thought Leadership betekent dat u uw kennis deelt en daarbij objectief blijft, ofwel nadrukkelijk vermijdt reclame te maken.”
  • “Op internet bent u wat u publiceert.”
  • “De nieuwe regels van marketing en pr vertellen ons dat we moeten stoppen met reclame maken en dat we onze ideeën naar buiten moeten brengen door onze klanten beter te begrijpen en hen verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen.”
  • “Kies uw toon. Is uw organisatie humoristisch of juist bloedserieus, emotioneel of juist afstandelijk? Wees consequent in de toonzetting (woordgebruik, mediakeuze, etc.) zodat de bezoeker uw herkent, zoals u met een vriend e-mails uitwisselt.”

In het laatste deel van het boek komt Scott nog met een sterke tip: zorg voor een rijkgevulde mediaroom op uw website. Met goede foto’s, duidelijke uitleg, statistieken, bedrijfsinformatie, achtergronden, etc. Maak het journalisten & bloggers makkelijk om over u te schrijven!

Conclusie

Zoals ik al begon, wil ik ook eindigen. Dit boek was absoluut een eye-opener. Niet zozeer om de veranderingen te zien, maar om ze te begrijpen. En om te leren welke acties er nodig zijn om in deze radikaal veranderde wereld als bedrijf, als ondernemer en als mens te excelleren.

Kortom, een aanrader voor elke manager en marketeer.

Auteur: David Meerman Scott
Titel: De nieuwe regels van social media – over klantcontact, blogs, sociale netwerken & viral marketing
Uitgever: Van Duuren Management

ISBN: 978-90-8965-069-6
Te bestellen bij BOL.com of Managementboek.nl

2 REACTIES

    • Thank you. All I did was to summerize the many insights David was so kind to share. But I agree with you, the book also made me aware of the new approach to marketing. It co-inspired me to develop my own theory, called Marketraction from Marketing by Attraction.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.