Leestijd: 2 min (read)

Het is een veelgehoorde klacht van bedrijven in de social media: “We posten al maanden zorgvuldig samengestelde berichten op ons Twitter account, maar het leidt nergens toe. Waar doen we het nog voor?”. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: u heeft een groter bereik nodig! Geen honderden volgers, maar duizenden, of liever nog tienduizenden. Het is gewoon kansberekening.

Een basisregel is dat elke tweet die u verstuurt door slechts 1:100 van uw volgers wordt gelezen. Heeft u 500 volgers, dan is uw effectieve bereik dus 5. Zou u een krant uitbrengen als slechts 5 abonnees uw artikelen lazen? Natuurlijk niet. En een dergelijk ‘bereik’ zal ook weinig adverteerders tot vrolijkheid stemmen. Dus niet vreemd dat u er zelf ook niet gelukkig van wordt.

Om invloed te krijgen heeft u allereerst een voldoende groot bereik nodig. De idee dat u volgers (uw bereik) het beste kunt opbouwen door uitsluitend buitengewoon interessante content te publiseren is naïef: uw producten en diensten verkopen zich tenslotte ook niet vanzelf – ook al zijn ze nog zo goed. Ook uw twitter-account moet gemarket worden!

Bedenk daarbij: het gaat niet alleen om uw volgers, maar veel meer nog om ‘de volgers van uw volgers’. Want voor een exponentieel bereik moeten uw berichten ge-retweet worden. Houd daar rekening mee als u uw tweet samenstelt: plaats liever geen tweet van 140 karakters, maar maximaal 120. Op die manier laat u de retweeter ruimte voor een opmerking. En opmerkingen van uw tweeps geven uw tweet meerwaarde en bieden de retweeter de kans zichzelf te profileren. Voor wat hoort wat, zo werkt de social media.

En voor de criticasters, die nu al brullen: het gaat niet alleen om het aantal volgers! Klopt deels: een bereik hebben met waardeloze content is net zo zinloos als geen bereik hebben met fantastische content. Daarnaast is Twitter slechts een onderdeel van uw inbound marketing strategie. Maar het is wel een héél belangrijk onderdeel: op Twitter vangt u namelijk (als u het goed doet) meer aandacht dan in welke media dan ook. En die aandacht kunt u goed gebruiken voor het vervolg van uw inbound marketing activiteiten. Gebruik het dus goed.

Heeft u als organisatie geen idee hoe u uw bereik actief kunt vergroten? Dan help ik u daar graag bij (@edwinkorver). Voor 1 Euro per dag zorg ik ervoor dat u doorlopend relevante volgers krijgt en geef  ik u advies hoe u uw content kunt verrijken en uw autoriteit kunt vergroten. Zelf heb ik zo’n 140.000 volgers, verdeeld over een aantal accounts. Mijn ervaring is uw voordeel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.