Leestijd: 4 min (read)

In de social media draait het niet in eerste instantie om uw bedrijf of merk, maar om uw online reputatie. Dat heeft u heeft vast al eens ergens gehoord of gelezen. Maar wie of wat vormt eigenlijk uw online reputatie? En welke kansen laat u liggen als u sociale wetten negeert?

Individueel versus institutioneel

Wie deel wil nemen aan sociale netwerken kan dat alleen doen als individu. Ook als u in functie van een bedrijf of organisatie bent, communiceert u nog steeds als individu. Hoe sterker iemands individuele reputatie (betrouwbaar, bekwaam, vriendelijk, behulpzaam, etc.) des te groter is de aantrekkingskracht op zijn/haar omgeving. Die individuele reputatie is echter alleen zinvol voor uw werkgever of uw onderneming, als deze embedded wordt in een institutionele reputatie. Omdat een organisatie zelf niet feitelijk kan deelnemen (converseren) aan de social media, is zij voor haar reputatie dus goeddeels afhankelijk van de medewerkers, die in de social media actief zijn.

Overdracht van reputatie

Indien de organisatie een online reputatie wil ontlenen aan conversaties, dan zal dat dus indirect moeten gebeuren: door een overdracht van reputatie van de individuele merkwerker naar uw abstracte organisatie, een zogenaamde transfer of trust, reputation & authority.

Waarom is dat zo belangrijk?

Omdat mensen straks alléén nog relaties zullen aangaan (lees: kopen/consumeren) met merken en organisaties, als deze beschikken over een sterke online reputatie (vertrouwen, eerlijkheid, daadkracht, bekwaamheid, etc.). Een sociale wet waar u rekening mee dient te houden.

Optelsom van reputaties

Wilt u uw bedrijf of merk in de social media bekrachtigen, dan moet u er dus voor zorgen dat uw reputatie een optelsom wordt van de individuele reputaties van uw conversation agents. Die optelsom wordt binnenkort namelijk uw key success factor.

Waarom?

Omdat het de enige manier is waarop grotere organisaties zich van kleinere kunnen onderscheiden in de social media. Elke twitteraccount heeft immers gelijke kansen, maar 1.000 samenwerkende accounts maken indruk. Zorg dus dat u deze accounts niet alleen met uw organisatie verbindt, maar óók met elkaar.

Of om het heel deftig te zeggen: ‘influence is a consequence of interconnected reputations’.

Verbinden van reputaties

U kunt dat interconnecten eenvoudig bereiken door gezamelijk afspraken te maken over hashtags, vermeldingen van het bedrijf en/of de website in de bio’s, logo in de avatar, een gezamelijke opvangpagina met profielinformatie, een video bibliotheek, etc.

Missing links

Uit een vluchtig vergelijk onder diverse Twitter-accounts bleek dat soms nog wel is te achterhalen waar iemand werkt, maar als je dan op de website van de werkgever of onderneming gaan rondsnuffelen, zijn ze er niet op te terug te vinden. Dat geldt voor medewerkers, maar net zo goed voor managers en directeuren. Het is alsof ze elkaar doodzwijgen. Zelfs bij mensen, waarvan ik had verwacht dat zij het juist wel goed deden, bleken de onderlinge connecties dun bezaaid. Dit zijn de missing links in reputatie management. Dit is één van de redenen waarom relatief grote organisaties in de social media zo weinig invloed kunnen uitoefenen.

Knelpunt

Ik vermoed dat de schoen ergens knelt. Menig organisatie zal denken: als we onze reputatie koppelen aan Jan, dan worden we afhankelijk van Jan. En als Jan blundert, dan blunderen wij met hem mee. Of erger nog: als Jan opstapt, dan bekrachtigen we indirect de reputatie van een volgende werkgever. Inderdaad, dat kan allemaal zo zijn. Bekeken vanuit angst is immers alles bedreigend. Maar als u uw medewerkers serieus neemt en koestert, dan heeft u ongelovelijk veel te winnen door elkaar online te bekrachtigen en op die manier over-en-weer van elkaars reputatie te genieten. Op dit moment zie ik echter voornamelijk einzelgangers.

Voorspelling

Op termijn zal de rol van de conversation agents – altijd in het centrum van de conversatie – zo groot worden, dat hun marktwaarde hier mede op zal worden gebaseerd. U zult straks uw medewerkers erop selecteren en zij zullen voor u kiezen, als uw online reputatie die van hun versterkt. Maar natuurlijk doet een zak geld ook dan nog zijn wonderen. Want ‘social’ blijkt gewoon heel menselijk.

Gedragsregels

Wilt u toch online een stap dichter naar elkaar maken en de bedreiging van het lekken van reputaties beteugelen: stel dan gedragsregels op, tijdens het werk, maar ook als de relatie verbroken wordt. Een andere tip is om eens te kijken onder welke naam uw medewerkers deelnemen: hanteert u een BYOA (Bring Your Own Account) beleid, of laat u uw conversation agents onder een herkenbaar corporate profiel deelnemen. De keuze is aan u.

P.s. De veelal gekochte offline reputaties, waarbij bedrijven middels reclamespotjes, sponsorovereenkomsten, etc. jarenlang het hooglied ‘Wij van WC-eend’ hebben gezongen, zijn een erfenis van outbound marketing. Die bedrijven hebben tijdelijk een voorsprong op anderen, maar verdiende reputaties zullen snel krachtiger blijken dan self proclaimed reputaties.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.