Vanmiddag zag ik een tweet voorbijkomen van marketeer Patrick Petersen met de tekst “Steeds meer malafide webshops. Geloof niet meer in sprookjes“. Na wat over en weer getweet sloot ik af met: “En we deelden nog lang en ..”. Na het verzenden realiseerde ik me pas dat ik daarmee een interessante link legde tussen sprookjes en online business.

Voor het slapen gaan

Als kind wist je meteen dat het sprookje voorbij was zo gauw je hoorde: “.. en ze leefden nog lang en gelukkig“. Daarna werden we ingestopt en ging het licht uit.

Voor veel bedrijven klinkt de potentie van de social media als een sprookje. Aangewakkerd door hoge verwachtingen posten ze regelmatig op Twitter of Facebook. Af en toe ontstaat een gesprekje, maar veel verder reikt het niet. De verwachte horde klanten is nergens te bekennen. Het bezoek aan de website blijft nagenoeg gelijk en de telefoon zwijgt.

Vertwijfeld vragen ze zich af af of het allemaal nog wel zin heeft. Is het sprookje nu al uit?

Met elkaar, voor elkaar

Mensen hebben de sociale media met elkaar gemaakt. We gebruiken het medium om nieuwe mensen te leren kennen, om informatie in te winnen of gewoon als vermaak. Via het netwerk gaan we constant op zoek naar individuen, die ons aanvullen. En als we geholpen zijn, bedanken we hem/haar voor de inzet. Dat bedankje zorgt er op zijn beurt voor dat die persoon in aanzien groeit. Zo zijn er nieuwe autoriteiten (influencers) ontstaan, die met hun enorme bereik menig marketeer hebben doen watertanden.

Ondermijning van het vertrouwen

Veel bedrijven zien de deelnemers aan de social media als omzetpotentieel. Handig bijeengeveegd en gratis beschikbaar. Klaar om als varkentje te worden wassen. Het enige wat ze hoeven te doen is in te stappen en een tirade aan berichten af te vuren. Als de business langer dan een maand uitblijft en het sprookje lijkt te knappen, kopen ze voor een paar Euro een trits aan Twitter-volgers en Facebook-likes. En wie ècht slim is laat studenten een paar lovende testimonials schrijven over het merk of bedrijf.

De gedachte is simpel: als je aandacht kunt kopen, dan is vertrouwen toch ook te koop? Het gevolg is een totale ondermijning van de social media.

Vertrouwen moet je winnen

Als u namelijk zaken wilt doen in de social media, dan zult u eerst het vertrouwen moeten winnen. Simpelweg omdat niemand weet wie of wat u bent! Uw profiel is immers subjectief: u kunt alles beweren te zijn. Maar wat telt is wat anderen van u vinden. En of ze u genoeg vertrouwen om u voor te stellen aan hun netwerk.

Hoe gaat u te werk?

Door actief te luisteren (lees: filteren) biedt u actief uw hulp aan. Het delen van uw kennis en ervaring kan ook passief: bijvoorbeeld door erover te bloggen. Dit helpen en delen vormt een eerste basis voor uw conversaties. Door uw hulpvaardigheid en bekwaamheid vormt zich een reputatie en met uw reputatie zal ook uw netwerk groeien. Dit proces is geen kwestie van weken, maar eerder van maanden. Maar als het vertrouwen eenmaal is gewekt – en u blijft uw netwerk onderhouden – dan heeft u daar ongelovelijk veel profijt van.

Conclusie

De bedrijven en marketeers, die proberen de hoek af te snijden door het kopen van vertrouwen, geloven nog in sprookjes. Als het daar bij bleef, maakte ik me er niet zo’n zorgen over. Maar door hun gedrag ondergraven ze het vertrouwensbeginsel van de social media en verknallen daarmee de toekomstige online business voor iedereen.

Alleen door het spel open en eerlijk mee te spelen maakt u een kans om de gunst van de deelnemers. Geloof me, sprookjes bestaan niet!

3 REACTIES

  1. Edwin, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb als zzp-er een zogenaamd ‘zakelijk’ Twitteraccount en zou mijn eenmansbedrijfje misschien wat meer mogen profileren, maar ik denk dat niemand daar op zit te wachten. Ik raak soms wat geïrriteerd door de vele marketingtweets in mijn timeline. Vaak probeerde ik Twittergesprekjes aan te gaan, maar daar ben ik een beetje mee gestopt bij gebrek aan response. Jammer.

    • Ik begrijp je frustratie helemaal. Het is ook bijna onmogelijk om in je eentje enkel via conversaties invloed te krijgen op een massamedium als Twitter. Ik heb overall meer dan 140.000 volgers en merk dat zelfs met die aantallen het nog lastig is. Het ligt dan ook niet aan je intenties, maar aan het ontbreken van groepen in Twitter.

      Veel zinvoller is het dan ook om op zoek te gaan naar groepen op LinkedIn of Facebook en daar in contact te treden met gelijkgestemden of beter nog met mensen, aan wie jij je diensten kunt leveren. Dan kun je daar je expertise delen en zal je ook veel meer effect (conversie) resorteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here