Leestijd: 3 min (read)[Orgineel gepost op mobilemarketing.nl] Voor mijn eerste bijdrage aan MobileMarketing.nl wil ik u mijn visie op het mobiele domein schetsen. Zo zie ik langzaam maar zeker de beloftes van augmented reality, gamification, QR codes en mobiele betalingen tot leven komen. In een verrassend en ongekend competitief speelveld. Bent u er klaar voor?

Eén van de dingen die me het meest fascineren is de revival van Redmond (VS). Microsoft heeft met Windows 8 bereikt wat geen enkele concurrent ooit gelukt is: het verbinden van alle platformen in één ecosysteem. Windows 8 is straks beschikbaar op je TV, XBox, PC, notebook, tablet en smartphone. En applicatieontwikkelaars kunnen apps ontwikkelen dwars door dit hele ecosysteem heen – een absolute luxe vergeleken met de talloze distributies van Android of het gesloten systeem van Apple. Dit geeft ongekende mogelijkheden, die ik nu even onbehandeld laat.

Een tweede opvallende ontwikkeling is de revival van de browser. Uit een onderzoek van Pew Research Center for Excellence in Journalism blijkt dat 76% van de Amerikanen op tablets en smartphone naar nieuwssites surfen via de browser (16% daarvan doet dit zowel via apps als via de browser). Dat is een streep door de rekening van het ecosysteem van Apple. Want apps maken het iOS platform juist zo interessant voor consumenten. Te concluderen dat de revival van de browser in potentie een verloop van 60-70% van Apple gebruikers naar andere ecosystemen zal veroorzaken, is beslist niet overdreven. Zeker als je bedenkt dat de concurrentie in die andere ecosystemen de prijzen drukken – ver onder die van Apple’s producten. En Apple is eerder niet in staat gebleken in een Red Ocean te overleven.

Ruim voor Facebook naar de beurs ging, voorspelde ik een plofkip van jewelste. Facebook had geen mobiele strategie en de enige strategie die ze hadden draaide om webvertising. De strenge Europese wetgeving zet echter het hele behaviour-tracking model onder druk. Webvertising is dan ook een doodlopend pad. In die zin had Zuckerberg beter iemand anders dan Sheryl Sandberg (ex-Google) kunnen aantrekken om de ‘business case’ van Facebook inhoud te geven. Maar het debacle van Facebook onthult meer: een bedrijf wat geen mobiele strategie heeft, kan straks niet meer concurreren met partijen die dit wel hebben.

De strijd om patenten is inmiddels in alle hevigheid losgebarsten. Apple koos bewust Samsung als tegenstander, terwijl het haar eigenlijk gaat om het dwarsbomen van Google en Android. Wat Apple mogelijk niet ziet is dat ze met deze acties Samsung regelrecht in de handen van Microsoft drukt. En met partijen als Nokia, HTC én Samsung overziet Microsoft straks het hele speelveld. Het is een bekend gezegde: “Als twee honden vechten om een been ..”.

De concurrentie ruikt ondertussen bloed: het ontbreken van een mobiele strategie maakt bestaande marktpartijen kwetsbaar. Onderzoek van Appcelerator en IDC wijst ondermeer uit dat 66% van de start-ups geloven dat ze een kans maken tegen Facebook, als zij applicaties ontwikkelen ‘vanuit mobiel’ perspectief. Uit het onderzoek haalde ik het volgende: “Developers are highlighting a cautionary note that all businesses should pay attention to: mobile has the power to reshape entire industries and these changes will be swift. It is not enough to port elements of your existing business model over to mobile. Staying competitive in the era of mobility requires fundamentally re-envisioning traditional business models through a mobile-first lens.”

De social media krijgt ondertussen een krachtige impuls door de verbeterde integratie van sociale netwerken in mobiele besturingssystemen. De razendsnelle opkomst van Instagram (nu al meer gebruikt dan Twitter) en Pintrest laten zien dat het delen van belevingen (foto’s en video’s) nog maar pas begonnen is.

Door gamification zullen marketeers nieuwe vormen van engagement ontdekken. Location-based marketing zal – mits slim toegepast – zelfs de getroffen retailers van de ondergang kunnen redden. Augmented reality en QR codes bieden marketeers de mogelijkheid de beleving van consumenten te verrijken en de interactie te vereenvoudigen.

Kortom, er staat ontzettend veel te gebeuren en dat was dan ook de reden dat ik zondermeer bereid was mee te werken aan dit platform.

Mobiel is overal, dus zorg dat u ook erbij bent!

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.