Leestijd: 2 min (read)

Deel I – Onderzoeksbureau’s als Gartner en GlobalWebIndex tonen aan dat een steeds grotere groep gebruikers tekenen vertoont van ‘social media fatigue’. Of in gewoon Nederlands: sociale media moeheid. Wat is dat en wat zijn daarvan de tekenen?

Grootschalig onderzoek

Het 6e onderzoek (GWI.6) van GlobalWeb-Index onder 122.000 individuen in 27 landen (GWI.1 werd gestart in 2009) toont aan dat de activiteiten in social networking nog altijd groeien. In 2009 onderhielden 36% van de ondervraagden maandelijks hun profiel (op 1 of meer sociale netwerken) en eind 2011 is dat percentage gestegen naar 59%. Wel is er een afname in de deelname aan fora (38% naar 32%) en stagneert het schrijven van blogs (27%). Facebook (in mindere mate Twitter) lijkt op haar retour.

Een minder omvangrijk onderzoek van Gartner toont aan dat 24% van de ondervraagden (6295 uit 11 landen) in 2011 minder gebruik zijn gaan maken van social networking, dan na de eerste aanmelding. Dit blijken vooral mensen te zijn met een focus op technologie. Anderzijds blijkt dat 37% van de ondervraagden – jongeren en zij die minder gericht zijn op technologie – juist méér gebruik zijn gaan maken van social networking. Overall is de tendens echter dat het gebruik van social networks van december 2010 tot begin 2011 is afgenomen. Met name de Early Adopters en 31% van de Aspirers (jong, meer mobiel en merkbewuste consumenten) raken verveeld.

BRIC-landen voorop

De meest social actieve internet markt is China waar 84% van alle internet gebruikers elke maand een vorm van bijdrage leven aan social networking – middels (micro-)bloggen, foto & video uploads en/of deelname aan fora. Kort daarop volgen Rusland, Brazilië en India (aangeduid als de BRIC-landen). Daarna komen pas de oude economiën: VS, Engeland, Duitsland en Japan. De deelname aan social networking ligt dus in lijn met de economische activiteiten van de betreffende landen.

Googopoly

Opvallend is verder dat de ‘Googopoly‘ (de wereldwijde dominantie van Google) door de introductie van Google+ alleen maar is toegenomen. Google is de dominante factor op vrijwel alle toegangspunten tot het internet. Een zorgelijke ontwikkeling.

Facebook moeheid grootst

Facebook ziet meer en meer markten verzadigen, terwijl de groei in landen als India, Indonesië en Brazilië gelimiteerd (moeten) worden. Gegevens van GWI.5 naar GWI.6 tonen aan dat de moeheid onder Facebook gebruikers sterk toeneemt. Zo worden er 12% minder berichten verstuurd, 17% minder nieuwe contacten gezocht en wordt er 19% minder aangesloten bij groepen. In Nederland groeide Facebook in januari wel weer, na een stagnatie in november 2011. Datzelfde gebeurde met Twitter ook, maar ook daar zit de groei weer in.

Merkbetrokkenheid groeit

Tegelijk bieden de social networking sites steeds meer mogelijkheden om consumenten in contact te brengen bij merken. Met name de groep 16-24 jarigen zijn daarin erg actief.

Localisering wint het van globalisering

Verder valt op dat de stelling dat social networking leidt naar één wereldwijde cultuur niet juist is: juist de ontwikkeling van gelokaliseerd internet blijkt succesvol, met een eigen cultuur,  beleving en lokale merkassociaties.

In deel II kijken we naar de menselijke aspecten van social media fatigue.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.