Leestijd: 2 min (read)

Zoals je waarschijnlijk weet (of nog niet) is de term marketing ontstaat uit de woorden: market getting. Marketing houdt zich (volgens de definitie) bezig met: het proces van beïnvloeding, waarbij de behoefte en wensen van de afnemer als uitgangspunt wordt genomen. In de praktijk blijkt zelden de klant, maar het bedrijf centraal te staan. En wordt de markt gezocht bij het product, zelden andersom. Getting zegt het al: het draait om verwerven, verkrijgen, grijpen. Ofwel: nemen, nemen, nemen!

De sociale media zijn, zoals CocaCola Company het zo mooi verwoordt: “the new frontier of marketing and communications”. Feitelijk zegt CocaCola dat de sociale media de nieuwe marktplaats zijn, waar afnemers en aanbieders elkaar ontmoeten. Een sociale markt dus. Een marktplaats waar op basis van gelijkwaardigheid dient te worden geacteerd.

Marketeers schieten peultjes. Konden ze tot op heden met droge ogen een gezin gijzelen door hen tijdens een TV-film een bombardement van reclames voor te schotelen, of de brievenbus vol te proppen met folderflut, in de sociale media vinden ze hun Waterloo.

Interruption marketing is uit. Liever nog spreek ik van intrusion marketing: omdat ‘intrude’ – beter dan ‘interrupt’ – aangeeft dat het hier vaak gaat om marketing technieken, die letterlijk inbreken op iemand privacy, vrije tijd of zelfs vrije wil.

Op slag worden oude marketeers gedwongen andere technieken te gebruiken. Niet langer gebaseerd op aandacht kopen, maar op basis van aandacht verdienen. Daarbij draait het niet meer om wat je verkoopt, maar of je kunt voldoen aan de behoeften van de klant. Dus: hoe maak je bedrijf of merk zo onweerstaanbaar, dat mensen zaken met je WILLEN doen?

Dat is de uitdaging van de nieuwe marketeers. De nieuwe persuasion marketing draait om pure aantrekkingskracht, niet om brute overtuigingskracht.

Deze werkwijze is zo grondig anders dan de huidige marketing, dat ik vond dat het een andere term verdiende. Zo kwam ik op: Marketraction – Marketing by Attraction ©

PAY to PLAY is uit. Je moet als bedrijf bereid zijn om tijd en aandracht te investeren in de social media om de gunst van de klant te winnen – EARN to PLAY. Dus: delen, delen, delen!

Want wie bereid is te delen, krijgt terug. Dat is de kracht van de Wet van Wederkerigheid. “Wie goed doet, goed ontmoet”, leerde ik lang geleden al van mijn oma.

2 REACTIES

  1. Ik waardeer het verhaal. Enkel is de essentie in mijn opinie niet verandert. Of je nou een markt verkrijgt door deze te ‘verdienen’ (aan te trekken) of door deze af te dwingen met perceptie (massa media die een perceptie creëren), bij beide gaat het om ‘getting a market’.

    Dat de nadruk licht op het verdienen van de markt ben ik het absoluut mee eens. Je kan immers in een wereld van transparantie niet meer verstoppen achter een gekunsteld imago. Transparantie dwingt ook meer transparantie af. En transparantie leid weer tot authenticiteit. Want je kan dus niet meer een perceptie hooghouden, terwijl je in werkelijkheid heel anders in elkaar zit. Kortom, je moet doen wat je zegt, dat is authentiek.

    Kortom, in een wereld van transparantie, kun je je als expert niet meer torenhoge rekeningen sturen en maar ervan uitgaan dat je klant het toch niet snapt. In een wereld van transparantie, waar iedereen over je praat is er een zekere gelijkheid. Als je alles met elkaar kunt vergelijken, gaat het uiteindelijk weer om wie je echt bent, waar je echt voor staat, authentieke ideeën die mensen samenbrengt, mensen uitdaagt etc.

    Ja het spel is veranderd, maar het doel wat mij betreft niet. Of je nou een afstand overbrugt door met de fiets, auto of boot te gaan, uiteindelijk het het nog steeds een reis. Uiteindelijk heet het nog steeds ‘market getting’.

    • Bedankt voor je inzichten, Robert.

      Denk zelf dat er wel verschil tussen market getting en market attraction te maken is: het verkrijgen of verwerven (getting) is vanouds een gevolg van beïnvloeding (opgeklopte authenticiteit), terwijl aantrekkingskracht een automatisch gevolg is van daden (die mond-op-mond worden doorgegeven). Eigenlijk is de vraag: “Kun je een markt duurzaam beïnvloeden teneinde de aantrekkingskracht van je bedrijf/product te vergroten?”. Ik denk het niet en daardoor is market getting volgens mij een doodlopende weg – of in ieder geval niet gericht op duurzame relaties.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.