Leestijd: 5 min (read)

Afgelopen donderdag, vijf dagen geleden, ontvang ik op twitter een dm van een mij onbekende dame, of ze mijn mail adres mag, omdat ze me iets wil vragen. Na een korte blik op haar bio, stuur ik een dm terug met mijn mailadres en niet veel later ontvang ik een mailtje. Of ik mee wil helpen met een twitteractie van de stichting ALS.

….”ALS is een dodelijke zenuwziekte waarvoor geen medicijn is, jaarlijks sterven er meer mensen aan ALS dan aan AIDS in Nederland. Er is geld nodig voor onderzoek naar de oorzaak en behandeling van deze ziekte. Komende week start Stichting ALS daarom met een landelijke campagne om de bekendheid van ALS te vergroten en mensen op te roepen mee te vechten tegen deze ziekte. Daarom maak ik me samen met een heel team vrijwilligers sterk om de komende weken zoveel mogelijk aandacht voor ALS te krijgen”….

De bedoeling, zo is op te maken uit de uitgebreide brief,  is dat er eerst drie dagen door gewone tweeps getwitterd wordt met de hashtag “watnouals” zonder directe associatie met het onderwerp:

….” Ik ben op zoek naar vrijwilligers met veel volgers die willen twitteren onder de hashtag #watnouals. Juist tweets die zich niet verhouden tot de ziekte ALS. Dus zoiets als #watnouals ik gewoon vertrek? #watnouals ik de loterij win, etc. etc”… 

Daarna zal na drie dagen Stichting ALS tweets gaan plaatsen, maar dan wel ziekte-gerelateerd. Deze mogen uiteraard geretweet.

…”Vanaf maandag neemt het ‘interne twitterteam’ het over en maakt de omslag naar #watnouALS. Bijvoorbeeld #watnouALS ik niet meer zelfstandig kan twitteren? #watnouALS ik nooit een spelletje met mijn kinderen kan spelen, etc. etc.””…

Ik besluit gelijk mee te doen. Ten eerst omdat ik dankzij mijn dochter  een klein inkijkje heb gekregen in de wereld van spierziektes en ten tweede omdat twitteren voor mij toch geen straf is. En ik benieuwd ben hoe het uitpakt. In het begin heb ik even het idee dat ze de actie wat klein en beheersbaar willen houden maar na wat heen en weer gemail snap ik dat ze juist zoveel mogelijk mensen zouden willen laten helpen. En dus pak ik mijn lijst erbij met email adressen van bepaalde bevriende twitteraars en zet mijn netwerk zo breed mogelijk in door hen allen de mail van de dame door te sturen. Ik ken de aversie bij twitteraars tegen opgedrongen tweets die naar reclame of acties ruiken, maar de reacties die ik krijg zijn zonder uitzondering positief. Geweldig om te zien hoe mensen gelijk mee gaan denken. Grappig ook om te zien hoe sommigen in hun enthousiasme gelijk als een speer van start gaan. (werd in de brief gesproken over een begin op vrijdag en een paar tweets per dag, op donderdagavond zie ik al verschillende mensen volledig los gaan met de hashtag #watnouals ). Sommige zetten hem ook standaard achter elke tweet, al wordt er in die tweet geen enkele vraag gesteld. Maar niet zonder resultaat: Vrijdag is de hashtag even Trending Topic!! (op zondag is het 9/11 en hebben we volgens mij Trending Topic niet gehaald, wat op zich, gezien de datum en dus  andere issues, niet zo gek is). De eerste mensen beginnen zich te melden met vragen over waar dit toch over gaat.

In mijn deelnemende mailgroep meldt zich iemand die bang is dat de actie zijn volgers zal irriteren en er onstaat een discussie over hoe hier mee om te gaan. David (@DusDavid) geeft aan dat hij niet zelf zijn #watnouals tweets verzint maar gewoon heel duidelijk zijn volgers oproept origineel te zijn, met de belofte de leukste te retweeten. En dat hij geen enkele last heeft van irritaties bij volgers.

Op zondag (3e dag van de actie) gooi ik de actie er ook op die manier in en ik vraag mensen gewoon open om geduld en begrip en daarnaast om creativiteit met de #watnouals vraag. Wat er volgt is een stroom aan #watnouals tweets. Even hartverwarmend als ijzingwekkend. Want wat zijn veel tweets weinig onbezonnen of vrijblijvend lollig of slechts ludiek. Wat is er (naast de ziekte ALS dus) vreselijk veel ander leed. (Bijna voel ik me een verrader en net als dat ik blij was mijn kinderen eindelijk de waarheid over Sinterklaas te kunnen vertellen,kijk ik nu uit naar het moment dat ik de reden van de actie mag delen). Wat hebben veel mensen diepe en helaas onvervulbare wensen. Weinig wensen voor het winnen van een loterij zoals in de beginbrief geopperd, veel voor het terugdraaien van tijd en ziekte. En mijn dm loopt over met diepe gesprekken en warme open contacten over diep verdriet, verlies en leed.

Gezonde mensen hebben duizend wensen, zieke mensen hebben er maar één.

Hoeveel volgers hebben afgehaakt weet ik niet. Ik kreeg er in totaal gezien in ieder geval dit weekend een paar bij. Slechts één persoon zei me (tijdelijk) te ontvolgen maar die tweet werd direct gevolgd door een tweet met een brede glimlach.

Vandaag neemt na drie dagen de stichting ALS het twitteren zelf over, maar dan dus met ALS-gerelateerde tweets. Ik zal er zeker nog enkele retweeten. Het was een leuke en leerzame ervaring om bij de actie betrokken te zijn. De tip van David om je volgers gewoon uit te dagen (en daarbij dus wel iets meer duidelijk te maken en weg te geven van de actie) was een goede tip. Logisch natuurlijk: mensen tolereren meer als ze mee mogen doen en als ze ook snappen dat er iets aan de hand is… te veel geheimzinnigheid leidt tot een gevoel van buitengesloten zijn en dan verzet. Verder is drie dagen actie op Twitter erg lang.  Na  1 dag is bij de meeste mensen de sprankel er af, en staan er bovendien weer nieuwe dingen te dringen om aandacht. Al met al ben ik wederom positief verrast door de kracht en nu ook de tolerantie op twitter. En de bereidheid om te DELEN. Op meerdere manieren!!!

Naschrift: hoe de actie tot stand kwam: Op 11 mei hebben leden van Social Media Club Utrecht samen met Stichting ALS de eerste aanzet gedaan: lees hier verder!

3 REACTIES

  1. Het Lieke,

    Wat een supermooie actie en wat leuk dat het zo goed gelukt is. Heb inderdaad een hoop #watnouals voorbij zien komen… Het verhaal erachter had ik niet meegekregen.

    Thanks voor deze post!  🙂 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.