Leestijd: 2 min (read)

Op grond van jullie aanbevelingen n.a.v. het massaal gelezen artikel “Wie zijn de 10 beste Social Media Experts van Nederland“, is dit de voorlopige shortlist van kandidaat Social Media Experts (in volledig willekeurige volgorde).

De lijst werd in 2011 gesloten op 50 mannen en vrouwen. Het ging ons beslist niet om de poppetjes, maar om de professionalisering van het vakgebied. En daarmee een lijst te bieden van experts, of in ieder geval door anderen als zodanig aanbevolen, die uw organisatie kunnen helpen bij het toetreden tot de social media.

Ter indicatie van hun invloed vermelden we de Kloutscore (2011 vs 2014). We hebben in sept. 2014 5 mensen verwijderd die niet of langere tijd meer actief waren.

Klout score
Lieke LambLieke Lamb@liekelamb56
58
Antal de WaijAntal de Waij@antaldewaij48
59
Jojanneke van den BoschJojanneke van den Bosch@Jojanneke56
56
Menno LantingMenno Lanting@mlanting48
61
Paulus VeltmanPaulus Veltman@paulusveltman49
65
Patrick PetersenPatrick Petersen@OnlineMarketeer59
67
Thijs SprangersThijs Sprangers@Thijs_Sprangers49
49
Roos van VugtRoos van Vugt@roosvanvugt62
63
Sander DuivesteinSander Duivestein@duivestein48
59
Richard BadenhopRichard Badenhop@richardbadenhop44
55
Henk van EssHenk van Ess@henkvaness50
69
Ronald van den HoffRonald van den Hoff@rvandenhoff48
65
Anna-Maria Mantel-GiannattasioAnna-Maria Mantel-Giannattasio@puur53
69
Jan Willem AlphenaarJan Willem Alphenaar@jwalphenaar63
67
Nathalie SoetemanNathalie Soeteman@nathalief55
62
Vincent SmitVincent Smit@vincentsmit50
60
Richard van der BlomRichard van der Blom@richardvdblom50
53
Twitter imagePatrick Meulesteen@meulesteen55
62
Jeanet BathoornJeanet Bathoorn@jeanetbathoorn52
57
Yigal RoosYigal Roos@yigalroos30
50
Gerton GeutGerton Geut@gertongeut46
52
Steven den BoerSteven den Boer@stevendenboer53
56
Annemieke KokAnnemieke Kok@annemiekekok54
53
Kim SpinderKim Spinder@kimspinder54
60
Erwin BlomErwin Blom@erwblo60
63
Klaas WeimaKlaas Weima@klaasweima46
46
Sjoerd GoderieSjoerd Goderie@sjoerd45
49
Carmen VriesemaCarmen Vriesema@carmenvriesema47
50
Bas WestlandBas Westland@basw49
62
Jakolien SokJakolien Sok@jakolien51
59
Thomas MarzanoThomas Marzano@thomasmarzano65
Remco JanssenRemco Janssen@remcojanssen59
60
Rijk WillemseRijk Willemse@rijkwillemse41
48
Michiel GaasterlandMichiel Gaasterland@michielgaas47
52
Denis DoelandDenis Doeland@denisdoeland46
65
Jan MulderJan Mulder@janbmulder47
59
Wilco VerdooldWilco Verdoold@wverdoold50
62
Lucien EngelenLucien Engelen@lucienengelen54
68
Xaviera RingelingXaviera Ringeling@contentgirl58
64
Maaike SchnabelMaaike Schnabel@maais48
53
Joris van MeelJoris van Meel@fanmeel49
46
Edwin MijnsbergenEdwin Mijnsbergen@emijnsbergen52
59

Als initiatiefnemer van deze kandidatenlijst van Social Media Experts buig ik, auteur, voor de wijsheid van Henry Ford: “.. no one ever considers himself expert if he really knows his job.”

Tip 1

Wil je de kandidaten volgen op Twitter, dan staat hier het actuele overzicht

Tip 2

Twittergids heeft ook een leuke lijst opgesteld van Social Media Strategen

Tip 3

Rankingz heeft op grond van onze kandidatenlijst een SME ranking opgesteld

29 REACTIES

  1. De nieuwkomer van 2011 is absoluut @marineltwit ! Ontzettend veel kennis en informatie omtrent Social Media en Branding. Daarnaast blogger op Twittermania.

    Aanrader en eigenlijk een must in deze lijst!

  2. Dat is heel erg lief van @marineltwit68 dat ze mij nomineert hiervoor 🙂

    En dan wil ik graag 2 mensen nomineren waarvan ik denk dat die niet in deze lijst mogen ontbreken.

    @rijkwillemse & @vivianterhuurne

    Beide twee Social Media power people 🙂

  3. Hierbij draag ik graag @carlijnpostma voor als beste Social Media Expert van Nederland. Mijn redenen om Carlijn aan te melden:
    – Carlijn is de schrijfster van Zakelijk Twitteren voor beginners. Een praktisch boekje dat alle ins en out van Twitter weergeeft.
    – In juni 2011 heeft Carlijn haar nieuwe boek Ik.nl uitgegeven. Wie wil je zijn op internet?
    – Daarnaast geeft ze via de Bind Academie workshops op de vele gebieden van Sociale Media.
    – En via Bind | Interactieve communicatie gaat ze met klanten hele strategische trajecten aan op het gebied van Sociale Media.

    Een echte aanrader om haar op deze lijst op te nemen!

  4. Ik mis op deze lijst: @erikvanderwal hij verzorgt goede webinars en heeft een prima visie op het gebruik van social media in marketing en personal branding. Daarnaast @henkvanderduim die uitstekende workshops geeft voor beginnende en gevorderde social media gebruikers.

  5. Ik mis Michiel Gaasterland! follow: http://twitter.com/MichielGaas
    Michiel Gaasterland
    marketing & client services director
    we do communications
    Mob: +31 (0)6 51198091
    Web: http://www.wedocommunications.com
    Blog: http://www.michielgaasterland.com

    Geen goeroe, zoals hij zelf altijd zegt, maar specialist in strategie en communicatie over en voor het social web!

    Mijn naam is Joanne Littooij, bereikbaar via onder meer; Joanne@regel2.com en http://twitter.com/JoanneTrouwt en 0630092202

  6. Joanne: thanks voor de voordracht! Tof!

    Ik wil op mijn beurt ook graag iemand nomineren: Denis Doeland.
    http://www.denisdoeland.nl
    @denisdoeland

    Denis is waanzinnig ingeplugd op het sociale web.
    Met name z’n kennis over de muziekindustrie, business modellen & systemen is enorm.
    Wat ik bovenal erg waardeer in hem als ‘consultant’ is dat hij het sociale web allereerst benadert vanuit business & strategie en pas daarna vanuit tools.

    Bij deze!

    Met groet,
    Michiel Gaasterland

  7. Ehhh volgens mij is het geen shortlist meer, maar een hele lange lijst geworden 🙂
    Hoe bepaal je wie er wel en niet op komen? Ik zie mensen die nog niet genoemd worden in de comments wel in de lijst staan, maar ook mensen die wel genoemd worden (nog) niet in de lijst staan.
    Hoe ga je van deze longlist een shortlist maken?

  8. Zoals beloofd. Ik mis @janbmulder. een man met echt jarenlange ervaring in online netwerken. Ook een man die niet vertrekt vanuit het kunstje van de laatste jaren maar vanuit de passie van de mens en deze centraal stelt. Absoluut een aanrader in deze lijst.Ooh ja abslouut niet relevant maar heeft een klout van 54 en een peer van 51, volgens mij veel mensen uitnodigen e die score gaat omhoog…. Wieowie kunnen we ook meenemen als criterium…succes met de verkiezing. Zijn programma over Hug your Customer is een geweldige eye-opener.

  9. Eigenlijk hoort iedereen die een Kloutscore heeft die lager is dan 50 niet op de lijst van social media expert uit. Dan heb je gewoon te weinig praktijk ervaring om jezelf SoMe expert te mogen noemen. IK zou zeker ook mensen als @zorg20 op nemen en ook kan ik
    @zorgimpact
    @aleittejonkers
    @ictzorgen
    @Maais
    aanbevelen.

    Ik als we dan toch bezig zijn met Medical SoMe experts neem mij dan ook maar op @medicalfacts

    EN last but not least waarom @marketingfacts niet in de lijst opgenomen?

    • De Klout score en PeerIndex zeggen veel over je bereik, maar minder over je inhoud. Zo kan iemand die 100.000 “ik ben hier en doe nu dit” tweets plaats een hoge(re) Klout hebben dan iemand die 500 inhoudelijke tweets plaatst. Dus, die scores geven een indruk, maar niet meer dan dat.

      Ik neem maximaal 2 aanbevelingen over per persoon. Uit je lijst kies ik dan voor Lucien Engelen @zorg20 (TEDx zegt genoeg) en Maaike Schnabel @maais ..

      @medicalfacts ben je zelf en je kunt jezelf voor deze lijst niet voordragen. Maar iemand anders kan dat natuurlijk wel ..

    • Precies, deze eerste ronde van crowdsourcing “wie vind jij de beste” was gewoon om een statement te maken: het gaat inderdaad niet om wat je van jezelf vindt, maar om wat een ander van jou vindt (reputatie).

      Natuurlijk begrijp ik de kritische geluiden, maar het is soms ook wel wat moralistisch. De stellingname dat “de social media expert niet bestaat” is net zo’n zinvol statement als dat de “ICT consultant” of “management consultant” niet zou bestaan. Want net als de social media zijn die vakgebieden zo oneindig groot dat je nooit van je leven een adviseur in het hele vakgebied kunt zijn. Daarvoor hebben we specialisaties.

      Daarom wil ik de term “social media expert” naar een hoger level helpen tillen: de expert is minimaal specialist op bepaalde onderdelen van de sociale media (tactisch), maar is tevens in staat op helicopter-nivo het gehele speelveld te overzien (strategisch). En om het niet te laten aankomen op een “suggestie” gaan we die expertise toetsen aan de hand van cases/campagnes, waarbij de experts een actieve rol hebben gespeeld.

      Na de vakantieperiode ga ik samen met BBP en anderen het format beschrijven van de verkiezing. Ik denk dat ik voor die tijd wel alvast wat zaken ga crowdsourcen onder de huidige kandidaten, zoals categoriën, etc.

  10. Worden de getallen van de Klout en Peer index ook regelmatig geupdate? Ik heb mijn Peerindex 4 dagen geleden geclaimd en die is in die 4 dagen ook 4 punten omhoog gegaan (apart dat je door te claimen een andere beoordeling krijgt op die site).

    • Helaas laat WordPress geen scripts toe .. anders had ik die lijst hier idd voorzien van de API’s van beide raters. Ik loop het nu handmatig steeds even door. Er wordt straks nog het nodige gemaakt voor de verkiezing en dan is zo’n actieve koppeling (buiten WordPress) natuurlijk snel gemaakt.

      In ieder geval zojuist de scores weer even bijgewerkt.

  11. Ik mis hier edwin mijnsbergen, vele van bovenstaande namen hebben actief deelgenomen aan mijn online discussie over medewerkersbetrokkenheid, publieke social media en interne communicatie voor mijn afstudeeronderzoek. In dit onderzoek heb ik de definitie van social media door mijnsbergen boven die van koeleman gekozen. Mijnsbergen heeft meerdere bijdrages geleverd en daarnaast ook met zijn expertise over social media flink geholpen. Ik zou zeggen google hem even en zie vanzelf waarom hij hier ook wel vernoemd mag worden.

  12. Ik hoop dat Ursula van Zantvliet Rozemeijer de winnares wordt, ze presteert het om op geenstijl een artikel te krijgen om te laten zien hoe goed ze haar werk verstaat.
    petje af bij deze.
    mvg karin kipfilét

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.