Leestijd: 1 min (read)

Zoals beloofd zou ik deze week terugkomen op de veelvuldig besproken blogpost van vorige week, waarin wij een oproep deden om kandidaten voor te dragen voor de 10 beste Social Media Experts van Nederland.

Vanmiddag heb ik een gesprek gehad met Maarten Timmers Verhoeven (algemeen directeur) en Peter van Balsfoort (commercieel directeur) van Beerens Business Press bv. BBP is volgens eigen zeggen het grootste mediabedrijf op gebied van marketing en e-commerce in Nederland en ondermeer bekend van toonaangevende bladen als MarketingTribune, SponsorTribune, Telecommerce, Twinkle en Marketingfacts. Maar BBP is eveneens de organisatie achter het Social Media Congres, De Dagen (E-commercedagen, Marketingdagen en Klantcontactdagen) en recent nog de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Met enige trots kan ik nu melden dat BBP heeft aangeboden om samen een format voor de verkiezing uit te werken, een onafhankelijke vakjury te vormen en in overleg met derden de beoordelingscriteria voor de verkiezing vast te stellen. We hebben vanmiddag de vele aanmoedigingen, op- en aanmerkingen, bezwaren en kritieken van de afgelopen dagen uitvoerig besproken en op basis van dit eerste gesprek durf ik wel al te stellen dat het definitieve format, wat we medio augustus/september zullen presenteren, breed gedragen zal worden. Het zal in ieder geval gaan om de inhoud, en niet in eerste instantie om de personen.

De beoogde verkiezing zal worden gepresenteerd op het Social Media Congres 2012 in Amsterdam. Dit betekent dat we ruim 6 maanden hebben om de nodige voorbereidingen te treffen.

Aan de slag dus!

Update: In december 2011 besloot BBP het format van het Social Media Congres te wijzigen, waardoor deze verkiezing kwam te vervallen.

21 REACTIES

  1. Ik vind het nog steeds niets. De beste expert, zoiets is gewoonweg niet toetsbaar. Een case, die kun je toetsen op basis van succesrates, KPI’s en weet ik het meer.

    Ik blijf erbij, dit is een ordinaire populariteitspoll – gezien de kritiek erop vanuit de branche zou ik je toch sterk aanraden om het format te heroverwegen.

    Alle mensen die ik ken die professioneel bezig zijn met social media (en ik heb nogal wat mensen gesproken deze week) nemen dit totaal niet serieus en vinden dit maar een ordinaire PR-stunt ter meerdere eer en glorie van meneer Korver.

    Mijn zegen heb je dus in elk geval niet….

      • Nee, dat wordt het niet. Er staat dat we het format nog gaan uitwerken. Aan de basis lag het idee van de expert, maar ik heb gewoon netjes geluisterd naar alle op- en aanmerkingen. De keuze voor BBP geeft aan in welke richting het format zal gaan en daarbij staat de toetsbaarheid absoluut bovenaan. Maar goed: augustus/september zul je zien wat het is geworden 🙂

  2. Heette deze verkiezing in de jaren 80 niet ‘De beste Fax Experts van Nederland’? (Later ook wel bekend als ‘De beste E-mail Experts van Nederland’, daarna herdoopt tot ‘De beste Mobiele Telefoon Experts van Nederland’)

  3. Dit moet me toch van het hart: als ik de opmerking van @Remco lees dat ik dit ‘proces’ in gang heb gezet “ter meerdere glorie van mezelf”, dan zegt zo’n opmerking alles over @Remco en niets over mij. Want het is immers hij die ten koste van mij probeert te ‘scoren’ met zo’n opmerking.

    Maar laten we onszelf niets wijsmaken: de mensen in de sociale media zijn niet socialer of asocialer dan in de gewone samenleving. De sociale media zijn ook niet anders dan andere media, alleen dominanter en 24/7 actief. Het is mijn inziens de taak van de social media expert om bedrijven en organisaties enerzijds te helpen optimaal te acteren in de sociale media, maar ze er tegelijk tegen te beschermen. Voor een commercial op radio of televisie hoef je in de regel niet veel meer te regelen dan een in-bound callcenter, maar als je een belofte maakt in de sociale media, dan dient je hele organisatie voorbereid te worden op real-time engagement. De experts die op dat nivo kunnen adviseren zijn op een paar handen te tellen.

    De verkiezing zal erop gericht zijn juist die experts eruit te lichten, door de cases te bestuderen waarbij ze betrokken zijn geweest. Een expert, die geen cases heeft, is geen expert. Dus de opmerking dat de verkiezing een populariteitspoll wordt snijdt geen hout. Het zal gaan om de inhoud.

  4. Ik kan mij geheel vinden in de stelling van Remco Jansen.

    Allereerst zijn er genoeg experts (die het ook echt zijn) die wij niet zien en kennen, die voor grote bedrijven intern achter de knoppen zitten.

    Daarnaast heb je de zelfbenoemde experts die meestal niet eens goed kunnen uitleggen wat de kracht en het kapitaal is. Twitteren, facebooken, etc kunnen we allemaal, maar het meten, weten waar en hoe je moet “seeden” kunnen ze je meestal niet vertellen.

    Ik denk dat, voordat je begint te roepen eerst heel goed moet omschrijven wat een Social Media Expert is, wat hij kan en wat hij doet, anders heb je, zoals door Remco al eerder aangegeven, een grote kans dat “hij/zij met het grootste bereik de “poll” gaat winnen”

    • Jullie bezwaren als zijn me genoegzaam bekend, ben tenslotte lid van dezelfde groep op Facebook. Maar welke ‘stelling’ van @Remco ondersteun je dan? Want ik lees alleen dat hij ‘bij zijn kritiek blijft’ en dus niet leest wat er over het format in de blog staat. Want ik snap niet hoe ik het nog duidelijker kan maken dan dit: “Het zal in ieder geval gaan om de inhoud, en niet in eerste instantie om de personen.”

      Dat er veel social media experts (die nu kennelijk wel zo genoemd mogen worden, dus dat is al winst) onder de oppervlakte opereren is ook bekend. Wat niet logisch is, is jullie conclusie dat ik dit laat verworden tot een publiciteitsstunt. Ik heb aangegeven dat ik het vakgebied ronduit serieus neem en daarom de samenwerking met BBP ook met beide handen heb aangegrepen.

      Het feit dat ik het format niet alleen ga bepalen, maar samen met een aantal toppers uit en rond de sociale media, is kennelijk nog niet tot iedereen doorgedrongen.

  5. Ik zou ook graag even mee willen geven dat een social media campagne voor het klein & midden bedrijf enorm anders is dan voor een nationaal merk. Immers, een nationaal merk heeft al loyaliteit opgebouwd op grote schaal, en mensen praten al over hun merk online. Het klein en midden bedrijf heeft de uitdaging om de conversatie op gang te brengen. Ik hoop dat je daar in je verkiezing ook rekening mee houdt.

  6. In hoeverre is de onafhankelijkheid gewaarborgd? Als BBP het congres organiseert waar de verkiezingen plaatsvinden, tegelijkertijd de vakjury selecteert en er ook nog eens kandidaten van deze actie op het congres spreken, is het wel een beetje op zwak ijs begeven.

    • Het gaat ons juist om de inhoud, niet om de lijstjes. EmpireAvenue, Klout, PeerIndex, Twittercounter, etc. zijn slechts indicatoren, maar vertellen niet welke succesvolle cases iemand heeft begeleid, welke invloed campagnes hebben gehad op een merk, etc.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.