In de Sociale Media kennen we vele type leiders. Leiders zijn mensen, die anderen animeren, inspireren en/of inwijden in de sociale media. De Social Media Experts beschikken echter over méér dan leiderschapskwaliteiten alleen: zij begrijpen dat de sociale media niet uitsluitend een operationele aanpak, maar eveneens een tactische en strategische aanpak cq. aanpassing vereisen.

Ze zijn ervaringsdeskundig op het gebied van sociale media en sociale netwerken, acteren op het kruisvlak van marketing en management, en zijn in staat het gehele speelveld te overzien. Vanzelfsprekend is de Social Media Expert een vaandeldrager van de Social Media Principles en beschikt hij/zij over een trackrecord: in de vorm van publicaties, lezingen en succesvolle cases.

In de sociale media zijn er velen die beweren Social Media Expert te zijn. Maar wie is het ook daadwerkelijk? Geheel in de sfeer van de sociale media leek het ons daarom zinvol om samen een lijst op te stellen van mensen, die op grond van jullie aanbevelingen en op grond van kennis & ervaring zich met recht Social Media Expert mogen noemen.

Hier staat jullie kanditatenlijst van Social Media Experts

Hoe gaan we te werk?

We beginnen met deze eerste oproep en vragen jullie, deelnemers aan de sociale media, om één of meer kandidaten te noemen. Aan de hand van de eerste selectie stellen we een zgn. kandidatenlijst “Social Media Experts” op. Vervolgens leggen we deze kandidaten een uitgebreide vragenlijst voor, waarmee we gaan toetsen in hoeverre de motivatie, kennis en ervaring aansluiten bij de eisen die je aan de Social Media Expert  kunt stellen.

Twee oproepen

We doen bij deze twee oproepen:

  1. Stuur je aanbevelingen voor jouw kandidaat Social Media Expert door het plaatsen van een reactie op deze blogpost – zorg dat we de persoon in kwestie kunnen bereiken, en dat je zelf ook bereikbaar bent voor eventuele vragen om een toelichting.
  2. Wil je meewerken aan het samenstellen van de vragenlijst, die we de kandidaat Social Media Experts gaan voorleggen, stuur dan een DM aan @deSocialeMedia of door een e-mail te sturen naar info@desocialemedia.nl – ook mensen, die als kandidaat zijn voorgedragen kunnen zich hiervoor aanmelden!

Planning

We willen niet over één nacht ijs gaan en deze lijst zorgvuldig samenstellen. De planning is om augustus/september 2011 de top 10 Social Media Experts van Nederland te kunnen presenteren. Mogelijk dat we dat nog gaan afstemmen op een event rond die datum, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Afronding

De lijst die we straks presenteren bestaat uit mensen, die zich met recht Social Media Expert mogen noemen, en zich tevens gesteund en gekozen weten door een brede achterban in de sociale media. Alle Social Media Experts mogen straks dan ook een speciaal embleem voeren, waaraan je hun bijzondere expertise kunt herkennen.

De lijst kandidaat Social Media Experts werd te lang en is hier naar toe verplaatst.

Commitment

Door het ontbreken van duidelijke referentiekaders (opleiding, diploma’s, certificering) is de term Social Media Expert terecht omstreden. Door de enorme impact die de sociale media heeft op het bedrijfsleven, de overheid en de samenleving, is het echter noodzakelijk het kaf-van-het-koren te scheiden. Dat gaan we doen door objectief te toetsen op kennis, ervaring, kundigheid, betrokkenheid, etc. We verwachten zondermeer dat dit scheidingsproces tot het nodige verzet zal leiden bij mensen, vooral van hen die mogelijk door de mand zullen vallen door de komende selectieprocedure. We zijn echter vastbesloten deze lijst tot een goed eind te brengen en opdrachtgevers een betrouwbare houvast te geven bij de keuze van de juiste expert.

108 REACTIES

  1. Dag Edwin, ik draag graag Antal de Waij voor.
    Hij is een inspirerende strateeg maar doet tegelijkertijd wat hij predikt. Deelt veel informatie. Voert met zijn bedrijf Engagement Media ook uit. Praat er niet over, maar doet het ook.
    Heeft met zijn campagne voor Pink Ribbon concrete resultaten geboekt en daardoor ook ons als klant geworven. Werkt voor ons en we zien resultaat en dat is het enige dat voor een klant telt!

  2. Ik ben zo vrij om Jojanneke van den Bosch (@Jojanneke) voor te dragen. Ze ontwikkelde een Leergang Online Communicatie en Social Media (@onlinecomm).
    Van haar website: ‘Eos Online Communicatie is het bedrijf van Jojanneke van den Bosch, adviseur online communicatie. Jojanneke helpt organisaties effectiever communiceren, o.a. in de logistiek, innovatie, ict & onderwijs, stadsontwikkeling en B2B.
    Jojanneke adviseert over sociale media zoals blogs en sociale netwerken, die zij ook ontwikkelt. Hiermee kunt u directer en effectiever communiceren. Jojanneke is online sinds 1994, studeerde in 1998 af als grafisch en interactief ontwerper, heeft jarenlange ervaring (sinds 2000) als communicatieadviseur, blogt sinds 2002, twittert sinds maart 2007 en spreekt regelmatig over haar vakgebied op congressen en seminars. Het onderwijs bedient zij in partnerschap met EDG Media in de vorm van EDG Online Onderwijs Communicatie.
    Vanuit de behoefte maatschappelijk verantwoord te ondernemen startte Jojanneke begin 2007 het project WeesWijzer en WeesWijzerWiki. Deze sites vormen samen een online platform voor en over weeskinderen in Nederland.’
    Social media expert ten top.

  3. Zelf draag ik Menno Lanting @mlanting voor als beste Social Media Expert van Nederland #dsme http://bit.ly/l9tipK – Menno is een social media strateeg pur sang. Zijn boeken “Iedereen CEO” en eerder de beststeller “Connect!” geven aan dat Menno begrijpt waar het om draait en in staat is zijn kennis overtuigend over te overdragen. Als (kandidaat) Social Media Expert acteert hij als geen ander op het raakvlak van marketing, organisatiemanagement en ICT.

  4. Dan draag ik hier Paulus Veltman @paulusveltman voor. Een introductie is vast niet heel erg nodig. Mijn redenen om hem te nomineren zijn:
    -zijn mooie gratis beschikbare, twitterhandleiding,
    – zijn bijdrage aan het CNV Social Media Protocol
    – het feit dat hij in staat is om niet alleen met gevorderde gebruikers over strategie te praten, maar ook beginners gerust kan stellen en goed kan uitleggen wat het inzetten van Social Media voor meerwaarde kan bieden

    Daarnaast een heel goede spreker en een ontzettend aardige vent

  5. Hallo Edwin, ik draag de volgende personen voor:

    Patrick Petersen is o.a. docent bij Beeckestijn, waar hij zich bezig houdt met de opleiding Social Media, daarnaast wordt hij veelvuldig gevraagd als spreker. Hij heeft een boek geschreven (Handboek Online Marketing). Dagelijks houdt hij je op de hoogte van ontwikkelingen op het Social Media gebied via o.a Twitter. Hij is een goede spreker die zijn kennis op een leuke manier weet over te brengen! @OnlineMarketeer

    Thijs Spangers (Krem) is een expert die social media al sinds het begin gebruikt bij zijn adviezen. Hij is een goede spreker, waar je uren naar zou kunnen luisteren. @Thijs_Sprangers

    Petra de Boevere (slijterijmeisje) is een dame die zelf alles heeft uitgezocht op het gebied van social media en haar ervaringen met andere deelt. Door het inzetten van social media loopt haar slijterij nog beter dan voorheen. Haar ervaringen heeft zij beschreven in een boek (meisje van de slijterij) @Slijterijmeisje

  6. Hi, ik draag Roos van Vugt voor, verbaasd me dat men dat nog niet eerder gedaan heeft, a living legend op Twitter. Ik ken Roos alleen maar ‘digitaal’, maar word geraakt door haar ontzettende bevlogenheid als het komt op Social Media. Naast het feit dat ze moeder is van 4 (!) kids, waar ze absoluut niet de nadruk op wil leggen, heeft ze een tomeloze energie en staat open voor veel initiatieven en lijkt werkelijk overal van op de hoogte te zijn. Dit naast waarschijnlijk een veeleisende baan bij Deloitte. (met ruimte voor gebruik van Social Media, dat wel)

  7. Dan neem ik de vrijheid bij deze Richard Badenhop van SocialCRM voor te dragen. Richard is een Sociaal Media voorvechter eerste klas. Met zijn ontwikkelde Workshops Social Media in Business geeft hij bevlogen lezingen door het hele land. Niet omdat hij dat moet maar juist omdat hij dat graag wil en er ook 100% geloof in heeft. Rationeel als hij is laat hij ook de gevaren zien maar bij een juiste aanpak is de kans groot dat er een succesvolle introductie plaatsvindt in het B2B segment.
    Planmatige aanpak en goede begeleiding en adviezen staan hoog in het vaandel.
    Sinds vorig jaar heeft Richard Badenhop al vele workshops mogen verzorgen. De grootste groep die hij heeft toegesproken was bij de Business Club Meppel (ruim 130 bezoekers) waar de BC club een 20-tal bijeenkomsten per jaar organiseert was de sessie die Richard verzorgde de meest bezochte en hoogst gewaardeerde van het afgelopen jaar.
    De stroom reacties van de bezoekers van alle workshops zijn onvermindert positief.
    Veel bedrijven hebben ondertussen ingezien dat Social Media onontkoombaar en onomkeerbaar is.
    Als dat toch het geval is kun je maar beter vroeg op de trein springen en een competatieve voorsprong creeren.
    Pragmatisch, realistisch, bevlogen en oprecht voorstander van Social Media dan verdien je het om genomineerd te worden!

  8. ik wil graag Antal de Waij (@antaldewaij) voordragen als kandidaat voor de Beste Social Media Expert van Nederland. Hij is Managing Partner van Engagement Media BV en met een enorme drive en een prachtige visie hard op weg om een succesvol social media bureau neer te zetten met tal van (inter)nationale klanten. Vanuit zijn achtergrond als ervaren marketingmanager cq -strateeg weet hij in korte tijd een strategisch social media advies te geven gebaseerd op de doelstellingen van een organisatie. Hierbij wordt de praktische uitvoerbaarheid niet uit het oog verloren en kunnen de daadwerkelijke executie en de creatie van content desgewenst aan zijn bureau worden uitbesteed.

  9. In deze lijst mag Henk van Ess – http://www.searchbistro.com/ – niet ontbreken. Henk is auteur (o.a. De Google Code), trainer en strategisch internet consultant voor radio, TV, tijdschriften en kranten. Hij trainde al meer dan 2500 professionals in het praktisch en kritisch gebruiken van het web op gebieden als multimedia, social media, cross media en internet onderzoek. Hij geeft workshops in binnen- en buitenland, zowel bij nieuwsmedia als voor bedrijven en beleidsmakers. Zijn seminars en lezingen zijn een plezier om bij te wonen: laagdrempelig, praktisch en inspirerend.

  10. Ik draag graag Ronald van het Hoff voor vanwege zijn @Society3.0 boek, waarmee hij de wereld dit jaar heeft verrijkt. Om de toekomst, die al lang begonnen is te verstaan is zijn boek echt een aanrader en een oproep tot actie
    En @puur omdat ze een Puur Authentiek Social Media Doener is en tout socialmedia twitterland verzamelt met haar twitterlunches Samen met @punkmedia vanwege zijn prachtige combinatie van beelden en blogs
    En tot slot Marco Derksen van @marketingfacts die met zijn 7i model , het succes van Arnhem direct, en eigenlijk zijn hele bedrijf en bijbehorende bloggers tot de absolute social media top behoort.

  11. Ik sluit me graag aan bij de voordracht van Roos van Vugt. Los van het feit dat ze online net zo leuk is als offline, is haar kennis over social media enorm en deelt ze met liefde haar opgedane ervaringen en is ze altijd toegankelijk en bereid om je vragen te beantwoorden.

    • Roos van Vugt for social media expert! Hoewel ik haar ook nog niet offline ken (maar dat gaat binnenkort veranderen 🙂 Gedrevenheid, passie, en deskundigheid spat van het scherm! Go grrl!

  12. De mensen die over zichzelf durven te beweren een expert te zijn, kun je over afvragen of ze het zijn. Mensen die zich zo niet profileren maar durven aan te geven waar zij in geloven, dit kunnen onderbouwen en anderen bewust maken van het effect – in dit geval social media – zijn in mijn beleving de professionals die daadwerkelijk in staat zijn om een boodschap over te brengen. Zoals hierboven reeds benoemd: Richard Badenhop. Waarom: hij en zijn team maken anderen bewust. Bewust welke impact social media heeft. Zowel in business als privé. Mensen die beschikken over het vermogen om anderen bewust te maken en vervolgens weet te inspireren, zijn in mijn beleving dé experts. Zo dus ook Richard.

    • Helemaal eens met je motivatie: de Social Media Expert is niet alleen ervaren, kundig, bespraakt of beschreven, inspirerend, innoverend, etc. maar belangrijker nog: ze zijn SME, omdat anderen ze dat predikaat verlenen. Dat onderscheidt de sociale media zo van elk ander vakgebied! Maar tegelijk zijn er aan die algemene eigenschappen nog wel gradaties te hangen, zodat er ook vanuit het oogpunt van objectiviteit iets te zeggen valt over de kwaliteiten van de persoon in kwestie. Dat is wat we nu proberen te doen ..

  13. Ik ben erg benieuwd wat het doel is van dit bericht en de lijst van door willekeurige personen benoemde experts. Ik denk dat alvorens je het kan hebben over de vraag wie er expert is, je moet weten en benoemen wát iemand expert maakt. Iedereen(!) kan een verhaaltje vertellen over de kracht van social media, iedereen(!) kan een boek schrijven over het inzetten van social media in marketing. Ik heb een tijdje in mijn twitterbio socialmediaexpert (wat overigens de correcte Nederlandse spelling is) gezet puur omdat ik van mening ben dat als sommige mensen expert gevonden worden ik dat zeker ook ben. Een groot gedeelte van de mensen op deze lijst zijn net zo expert als de gemiddelde tiener die nu opgroeit met sociale media. Het zijn geen experts, het zijn mensen die snappen hoe iets werkt en dat truucje gebruiken om nu makkelijk geld te verdienen. Ik geef ze geen ongelijk en velen doen het ook echt met passie en plezier maar het zijn er ondertussen zoveel dat het maken van zo’n lijst onbegonnen werk is. Ik ben van mening dat de echte experts de mensen zijn die binnen organisaties de juiste strategiën bepalen, vooruitkijken en nieuwe mogelijkheden als eerste zien en benutten. Het zijn niet de mensen die vertellen wat er gisteren gebeurd is met strategie of campagne x of y. Het zijn de experts die die campagnes en strategiën inelkaar draaien waar de zelf- (of door anderen) benoemde experts over praten. Maar wil je toch nog imput voor deze lijst dan wil ik graag al mijn medestudenten aandragen die opgeleid zijn om dit te doen.

    • Je hebt helemaal gelijk met te stellen: “Het zijn niet de mensen die vertellen wat er gisteren gebeurd is met strategie of campagne x of y. Het zijn de experts die die campagnes en strategiën inelkaar draaien waar de zelf- (of door anderen) benoemde experts over praten.”

      Ik nodig iedereen dan ook uit om mee te denken over wat nu precies een Social Media Expert is. Volgens mij is het de top van de ladder, met daaronder de specialisten (denk aan social CRM, social marketing, etc.), de adviseurs/managers en daaronder weer de deelnemers. De SME acteert op strategisch nivo en overziet het gehele spectrum (nu en in de toekomst), de adviseurs/managers acteren op tactisch nivo met een vertaling naar het uitvoerende, en alle anderen zijn operationeel. De specialisten bewegen zich binnen hun specialisme tussen strategisch en tactisch in.

      Nogmaals, ik nodig iedereen uit om inhoud te geven aan wat momenteel een groot grijsgebied is, vol wannabees, self-proclaimed experts en wat niet meer zijt. Als de sociale media niet zo’n impact op onze maatschappij, organisaties en overheden had, dan is het prima dat het een speeltuin is, maar de belangen worden steeds groter en dus wordt het tijd om het allemaal wat professioneler aan te pakken.

      • De Social Media expert de Top van de ladder noemen lijkt me echt wat overdreven.. Is zoiets als een hamer zijn en in alles in spijker zien..

        Zowieso kan de Social Media expert niet bestaan. Social Media heeft namenlijk een enorm breed toepassingsgebied binnen en buiten de muren van organisaties, en met name voor mensen in het algemeen. Niemand is zowel specialist op het gebied van de toepassing van Social Media in innovatie, customer services, marketing, sales, PR, interne organisatie etc etc etc..

        Zonder diepgaande kennis en ervaring in een bepaalde discipline (en het liefst een paar disciplines) is het onmogelijk Social Media daarin goed toe te passen. Ik luister liever naar de innovatie-expert of CRM expert die begrijpt hoe hij Social Media kan toepassen om de uitkomsten van zijn vakgebied te verbeteren, dan naar een social media expert die wel even komt vertellen hoe je moet innoveren.. En expert zijn op alle deelgebieden is onmogelijk.

        Kortom: DE Social Media expert bestaat niet.. tenzij je natuurlijk een wedstrijdje doet wie de beste twitteraar is, de mooiste facebook pagina’s kan maken, de meeste mensen weet te “vrienden”, de leukste babbel heeft en in staat is schaamteloos content van anderen te kopieren van slideshare en de creative commons regeltjes voor het gemak vergeet.. *houdtopwantdreigtdoorteslaan*

        Wim Rampen
        @wimrampen

  14. Roos van Vugt hoort zeker in het lijstje van toppers in social media thuis! zij weet een ‘elephant’ in beweging te krijgen en Deloitte hierdoor zichtbaar en aantrekkelijk te maken op onze (arbeids) markt! Bij deze een stem erbij, Anita

  15. Ik draag Nathalie Soeteman (@Nathalief) voor. Ze is geen ‘self-proclaimed’ social media expert, haar track record spreekt voor zich. Oprichter van Social Media Club Utrecht, Hoofd Social Engagement bij SNS Bank en frequent schrijver voor o.a. Marketingfacts, MolBlog en V-style. Haar enthousiasme is aanstekelijk en ze slaagt er goed in om theorie en praktijk te combineren.

    • Nog even inhakend op alle commotie over het initiatief van de zoektocht naar de ‘Social Media Expert’ van Nederland en enkele genomineerden: Nathalie Soeteman (door mij voorgedragen) en een aantal andere personen die hier genoemd worden zijn inderdaad veel dan alleen een ‘Social Media Expert’. Juist vanwege hun brede achtergrond slagen zij er als geen ander in om de meerwaarde van social media inzichtelijk te maken. Dat is denk ik ook de reden dat ze op deze plaats genoemd worden. Er is zo’n wildgroei aan zogenaamde ‘Social Media Experts’, juist de mensen die de vertaalslag van theorie naar praktijk weten te maken en die met behulp van social media daadwerkelijk waarde weten toe te voegen aan specifieke organisaties, diensten of disciplines zijn de echte professionals waar mensen van kunnen /willen leren. Ik denk de discussies die nu gevoerd worden over wie nu wel of niet een ‘Social Media Expert’ zou zijn alleen maar aantoont dat er behoefte is om het ‘kaf van het koren te scheiden’ en dit initiatief draagt daar wat mij betreft zeker aan bij.

  16. Stop de persen!
    Ik zou onderscheid maken tussen een medewerker sociale media en een expert die verschillende organisaties echt verder helpt. Met geld van de baas of overheid wat experimenteren is verre van expert-zijn.

    Consults die organisatie aantoonbaar en vanuit expertise echt kunnen helpen in dit rijtje zijn:
    -@mlanting Menno Lanting
    -@Thijs_Sprangers
    -@onlinemarketeer Patrick Petersen
    -en Sander @Duivestijn

    De rest is vooral ” lief ” 😉

    • Het leuke aan deze hele discussie is dat iedereen een mening heeft. En allemaal snijden ze hout: zowel de voor- als tegenstanders van deze selectie.

      Als ik kijk naar het model van de Thuiswinkelawards, waarbij er steeds per thema een winnaar gekozen wordt, dan is daar best iets van te leren. Zoals ondermeer Wim Rampen (@wimrampen) al betoogd: er zijn zoveel disciplines binnen de sociale media, dat er niet één iemand is die al die disciplines kan overzien, laat staan daarin expert kan zijn. Misschien gaat deze verkiezing ook wel in die richting (kan daar nu nog niet teveel over zeggen).

    • Hi Maurice..

      Ongetwijfeld allemaal experts die ons ergens mee kunnen helpen.. maar in ieder geval niet die “jobs” waarvoor ik @nathalief zou inhuren 😉

      Groet,

      Wim

  17. Ik mis absoluut @vincentsmit in dit rijtje. Met zijn trainingen heeft hij al veel Social Media Managers en bedrijven enorm veel bijgebracht en hij weet gewoon zó enorm veel!! Heeft al een paar jaar met Just Connecting enorm succes. Een expert die echt niet mag missen in dit rijtje.

  18. Omdat ik mezelf niet mag voordragen … *knipoog* … draag ik graag Jeanet Bathoorn voor. Omdat ze een ontzettend leuk, nuttig, makkelijk leesbaar Social Media boek heeft geschreven wat door veel mensen wordt gelezen en gewaardeerd. Ze heeft al veel mensen getraind op het gebied van Social Media. Als persoon vind ik dat ze newbies het geduld en vertrouwen schenkt om ermee aan de slag te gaan. En met Social Media Club Nijmegen en met het bedrijf Zus.je ontplooit ze goeie initiatieven!

    @JeanetBathoorn

    PS: @Erwblo …anyone?

  19. Quote ” Alle Social Media Experts mogen straks dan ook een speciaal embleem voeren, waaraan je hun bijzondere expertise kunt herkennen.”

    Een speciaal embleem? LOL! No offence, maar hoe moet ik dat zien? Als een ‘lintje’ op je colbert? Als een Foursquare Badge op je site? Als een IRL-Badge die je op je trui mag naaien? 😉

    Anyway… wat betreft het ‘kaf van koren’ verhaal rondom SME. 1 ding ..laat de markt z’n werk doen. Social Media tells the truth. Ik heb in ieder geval geen last van de bureautjes die het er nu ‘bij’ doen. Als je je werk en je klussen gewoon goed doet dan betaalt zich dat terug.

  20. Ik nomineer Antal de Waij om de volgende redenen:

    Sterk in strategie maar voert ook uit. Ik vind zijn Social Media tips op twitter erg leuk. Hij deelt veel informatie, zelfs een preview van zijn nieuwe website deelt hij met volgers.
    Een allround marketeer die werkt op breed klantenpakket. Hij is toonaangevend.

    Kortom: iemand die werkelijk het vakgebied op een hoger plan brengt met vele nieuwe inzichten!

    Gr Robin Hattink
    CEO Face IT2U

  21. Leuk om te zien wie er nu ‘leeft’ op social media gebied in Nederland. Ik heb in ieder geval weer leuke mensen gevonden die ik beter wil leren kennen op Twitter. 🙂

    Ik ben een Nederlandse in Californie, nu alweer 4 jaar, en wij voeren social media campagnes uit voor lokale bedrijven, zoals restaurants en auto dealers. 🙂

  22. Graag zou ik de volgende persoon willen voordragen:
    @gertongeut, ook werkend onder @zentoyourlife

    Dit vanwege zijn bijdrage aan het internationaal en grensoverschrijdend werken met Social Media. Hij werkt hiervoor vanuit Nederland en Spanje en brengt hiermee ondernemers uit beide landen verder met Social Media.
    Daarnaast is hij graag te vinden om als Social Media Manager tijdens grote evenementen zijn expertise in te zetten om zo het evenement te boosten. Recentelijk nog tijdens de Zwitserleven Zeilweek Ronde om Texel 2011 en voor nederlandse ondernemers tijdens de Formule 1 Grand Prix van Valencia.

  23. Mijn stem gaat naar Richard Badenhop. Hij zorgt tijdens zijn bijeenkomsten ervoor dat het besef van social media en de adoptie ervan, zowel op zakelijk als privé vlak, sterk toeneemt. Hiervoor hanteert hij een laagdrempelige en humorvolle aanpak.

    Tevens zijn visie om social media stevig te integreren in hun ontwikkelde CRM oplossing en dit als Social CRM op de markt te brengen is erg goed gevonden.

    groet,

    Hein Smit

  24. Bij deze draag ik Antal de Waij voor.
    Antal is inspirerend, heeft de beschikking over veel cases en best practices.
    Is creatief, en bovendien strategisch erg goed.
    Heeft ook goed inzicht over hoe je social media en direct marketing combineert.

  25. Bij deze wil ik graag Steven den Boer (@stevendenboer, klout: 53) voordragen, momenteel Social Media Editor bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Niet alleen omdat hij de mogelijkheden van social media volledig weet te benutten, maar ook omdat hij kritisch blijft over de dingen die er over social media geroepen en geschreven worden. Bijvoorbeeld over de vraag of een social media expert uberhaupt wel bestaat, en het posten van het artikel “Why I will Never Hire a Social Media Expert [http://www.businessinsider.com/why-i-will-never-ever-hire-a-social-media-expert-2011-5]).

  26. Dit slaat echt als een tang op een varken. Zo maak je van de verkiezing van social media expert een populariteitspoll zonder objectieve criteria. Dit is nu juist niet wat social media nodig heeft; nog meer bullshitbingo. Eerst de peeps vragen om namen en dan toetsen op kennis met een vragenlijst klinkt behoorlijk als wij-weten-het-allemaal-beter. Klinkt mij enigszins dubieus in de oren.

    Al dat geneuzel over social media experts, laten we eerst eens met mooie cases komen en daarna eens over experts gaan praten!

    • Je moet ergens beginnen, Remco. Het is het kip-en-het-ei verhaal. Het wordt overigens geen “vragenlijstje”: op grond van de voorgedragen kandidaten (reputatie-gebaseerd) gaan we 10 kandidaat-experts selecteren – dat zal een onafhankelijke vakjury gaan doen (daarom ook dat we voordrachten op naam willen hebben, zodat we de indieners desgewenst achteraf kunnen bevragen). Vervolgens worden deze 10 mensen inhoudelijk getoetst op kennis en ervaring (cases dus nadrukkelijk inbegrepen). Hoe het daarna verder gaat hou ik nog even voor me .. daarover wordt nu onderhandeld. De suggestie om de verkiezing te koppelen aan de beste social media campagne is reeds gemaakt en zal ik ook zondermeer meenemen. Nogmaals, ik wil juist de tendens doorbreken van self-proclaimed ‘experts’ en naar een objectiever model gaan. De vakjury zal de criteria opstellen in overleg met representanten uit alle geledingen (marketing, innovatie, opleidingen, belangenverenigingen, etc.). Deze criteria zou je buiten de verkiezing ook kunnen gebruiken om social media ‘experts’ te toetsen.

      • Volledig eens met Remco. Zelden zoveel onzin op één website bij elkaar gezien. Als er geen vak is, waar haal je dan een vakjury vandaan en waar wil je mensen aan afmeten? Als je jezelf citeert, waar denk je dan aan bij een ‘objectief model’?

      • Als er staat ‘social media marketing’ is het marketing. Als er staat ‘social media PR’ is het PR. Als er staat ‘social media webcare’ is het webcare. Enzovoorts.

        Social media expert/guru/specialist/ninja is net zo’n holle term als ‘consultant’ of ‘spreker’. Als die uitleg door talloze ervaringsdeskundigen bijval krijgt zou er best een kern van waarheid in kunnen zitten, toch?

        Of je dit een plasje of inhoudelijke kritiek vindt mag je zelf bepalen. De wildgroei aan zelfbevlekkingsawards en volstrekt subjectieve popularieitspolls neemt ernstig belachelijke vormen aan. Vind ik jammer, haalt namelijk de collectieve waarde van al deze ‘verkiezingen’ omlaag. Leuk als pr-stunt of intern bedrijfsevent, jammer van de (zoveelste) nietszeggende verkiezing.

        • Dit is inhoudelijker en daar kan ik wat mee. Maar dit gaat (nogmaals) niet om een zelfbevlekking of populariteitspoll. Waarom denk je dat de uitgever van Marketingtribune en Marketingfacts ingestapt is? Dit gaat juist om de inhoud, maar ik gebruik de expert als startpunt. Voor de argeloze bezoeker is het trouwens nu al een waardevolle lijst. Veel van die experts opereren immers in de luwte en komen door deze lijst naar boven. Dat is al de eerste winst. De verkiezing zelf is pas in februari 2012. Tot die tijd hebben we alle tijd om het format invulling te geven en uit laten stijgen boven het nivo wat je hierboven schetst.

  27. Ik zet er eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij dat jij de juiste persoon ervoor bent om objectief te toetsen wat wel en niet een social media expert is. Bovendien, wie zijn die juryleden? Joh, dit is echt gewoon niet toetsbaar.

    De expert in social media bestaat niet. Daarvoor is het vakgebied gewoon te breed. Daarom wordt zo’n verkiezing per definitie een populariteitspoll op Twitter, daar is de branche totaal niet bij gebaat.

    Bovendien zijn er in Nederland maar twee succescases op grote schaal (niet objectief, maar intuitief gezegd) en dat zijn Deloitte en KLM. Denk je dat die alles zelf hebben bedacht? Dan mag je @roosvanvugt bijvoorbeeld best credits geven, maar ik durf je toch te bezweren dat het in beide gevallen een team effort betreft met hulp van bureaus, externen en wat dies meer zij.

  28. Ik draag Richard van der Blom voor. Door zijn enthousiasme en duidelijke uitleg wil je direct aan de slag met Social Media.

  29. Mijn stem gaat naar Roos van Vugt! Waarom?

    Om maar iets te noemen: – mooie social projecten zoals werkenbijdeloitte.nl en #DeloitteWish, – fijn collegaschap, – online helpen, linken, schreeuwen en motiveren – De drie G’s maar vooral echt menselijk contact!

    • Obstinaat, da’s toch iets voor kinderen? Voor zover ik kan beoordelen is het betoog van @Remco erop gericht dat de ‘expert in sociale media’ niet kan bestaan. Dat stel ik ook niet, ik heb het over social media experts (niet andersom). Het gaat mij om de mensen, die in één of meer aspecten van de sociale media een dermate “expertise” hebben opgebouwd dat zij zich nadrukkelijk onderscheiden van anderen (minder ervaren mensen). Dat maakt ze .. zucht .. experts. Suggeren dat dergelijke ‘experts’ in de sociale media dus niet bestaan is zinloos – ze bestaan daar net zo goed als in elk andere vakgebied. Als er geen expertise zou bestaan, dan viel er immers ook weinig te delen en te inspireren. Dus laten we het constructief houden, want met dit non-argument verklaar je elke sociale media adviseur/manager/specialist/strategist/expert/guru/weetikweel tot een complete dwaas.

  30. Ik sluit me hier bij Remco aan… heb nog tot 10 geteld om me in te houden, maar kan het toch echt niet laten om hier te reageren.

    De zoveelste onzinnige ‘verkiezing’ die waarschijnlijk meer neerkomt op stemmende bekenden en zieltjes verzamelen en pochen met scores van verschillende tools…

    Met alle respect staan er namen (zal geen rugnummers noemen) op die lijst die een betere salespersoon zijn dan werkelijke social ‘expert’… mensen die net een jaartje twitteren, met wel 300 tweets of zelfs heus gecertificeerd zijn (wist niet dat dat al kon joh).

    Je geeft aan dat geselecteerde experts, mensen mensen zijn een expertise opgebouwd hebben binnen het veld van social media. Maar kan je in een dergelijk korte tijd (laten we zeggen, minder dan 2 jaar) werkelijk een expertise opbouwen? Of kan je die enkel claimen…?

    Als er een ‘echte’ jury is, waarom wordt er dan een shortlist door ‘het publiek’ opgesteld? Lijkt me beter om aan de jury over te laten en dan wellicht samen met publiek tot een winnaar te komen?

    Ja, natuurlijk ga ik hier kort door de bocht… maar enkel om duidelijk te maken dat dit soort verkiezingen zeker niet het beste lijstje experts zal opleveren, maar vooral goed is voor de ‘authoriteit’ van het platform waarop het georganiseerd wordt en vooral voor de genomineerden.

    • Ik zal geen rugnummers noemen van mensen die dat tot 10 tellen al niet redden, maar dat terzijde. Het lijstje is een startpunt, omdat je nu eenmaal ergens moet starten. Het ‘publiek’ is het speelveld van de Social Media Expert, en dat ik daarmee begin is dus niet zo heel vreemd. Tenslotte is dit vakgebied nog grotendeels gebaseerd op je online reputatie. Ik ga me nu niet vastpinnen op wat een vakjury zou moeten of zou laten, dat kunnen ze straks prima zelf. Nogmaals, ik had een startpunt nodig om partijen te interesseren om dit op te pakken en ben nu in afwachting van de voorstellen.

  31. Het lijkt wel of sommige mensen bang zijn dat “een ander” straks aangewezen wordt als expert en daardoor zelf misschien het gevoel krijgen minder waard te zijn ofzo. Jaloezie?

    Er zullen veel “experts” zijn die dat absoluut niet zijn maar er zijn ook enorm veel mensen die heel goed bezig zijn in dit nieuwe brede vakgebied. Gaaf toch?!
    Op elke vakgebied zijn er wel verkiezingen en ik denk dat dit niet zo zeer gaat om het “expert” gebeuren maar meer om de kwaliteiten die iemand heeft en hoe die worden ingezet. Ik neem aan dat er vooral gekeken gaat worden naar wat iemand bereikt heeft en op welke manier, niet op populariteit.
    Heel veel succes allemaal, ik ga het op de voet volgen.

  32. ‘ergens starten’ om maar een startpunt te hebben en een ‘vakjury’ die al vakjury is voor ze bekend zijn geeft mij nou niet het idee dat dit eigenlijk uitgedacht is, voordat je deze blogpost plaatste…

    Het publiek dat maar moet oordelen obv online reputatie, omdat dit belangrijk is, bevestigd nou net datgene wat deze markt niet nodig heeft: self-proclaimed guru’s die als cowboys zich in de markt bewegen vooral veel communiceren dat ze oh zo goed zijn.

    Het merendeel van het publiek slikt dit namelijk toch wel, aangezien zij nog minder kennis van social media hebben en dus al blij zijn met die dooie mus… want tja ze moesten toch iets met dat social doen en da’s gelukt…

    Ik heb dus eigenlijk nog steeds geen antwoord op de vragen en je reply maakt voor mij dat ik dit hele gebeuren alleen nog maar zwakker vind overkomen, want eigenlijk zeg je gewoon ‘ik ben maar ergens wat begonnen en hoop dat iedereen het wel voor me invult’

    • Het zijn jouw conclusies; niet gebaseerd op feiten, maar op basis een gevoel. Dat is juist wat ik met deze opzet wil voorkomen: sociaal is voelen, expert zijn is feiten. Iemands reputatie in de sociale media is nu vooral gebaseerd op een gevoel (typische woorden zijn hier inspirerend, motiverend en enthousiasmerend). Door kennis/ervaring te beoordelen toets je de feiten (typische woorden zijn hier inzicht, cases en specialisme).

  33. Ik moet me toch ook bij een aantal aansluiten. Is dit wel een realistische lijst…
    Gisteren op Twitter al het eea met enkele hierover besproken. Deze lijst zal alleen kunnen slagen als je een transparante jurering gaat krijgen. Ben hier erg benieuwd naar. Ook wie dan in de jury plaatsnemen.

    Op zich leuk dat er een lijstje is met deskundigen (natuurlijk wil ik zelfs in zo’n lijstje staan), maar laten we eerlijk zijn. Iedereen noemt zichzelf tegenwoordig Sociale Media specialist. Wat mij betreft is sociale media maar een onderdeel van de hele marketingaanpak.

    Als ik dan toch nog iemand mag voordragen om op dit lijstje te komen dan is dat Annemieke Kok (@annemiekekok) die al jaren via Aride.nl de klanten op dit gebied helpt. Sinds kort trouwens via http://www.smeltwater.nl.

  34. Ik geef veel trainingen over Social Media aan accountants. Houd er lezingen over en heb zelfs de AccountancyNieuwsdag mogen afsluiten. Daarnaast houd ik mij bezig met de impact van Social Media op de financiële dienstverlening in het algemeen. Ben ik daarmee expert, ik denk het niet. Ik weet wel hou je Social Media slim kunt toepassen en ben inmiddels betrokken bij een aantal projecten waarbij we Social Media integreren in bedrijfsprocessen, dat is een uitermate boeiend proces omdat daar op termijn de meeste waarde wordt toegevoegd.

  35. Richard van der Blom heeft vorig jaar in Ondernemerscentrum Bouwstede te Ede workshops Twitter en Linkedin verzorgd. Veel mensen konden direct enkele aanwijzingen opvolgen en reageerden enthousiast. Zelf heb ik nog vrijwel dagelijks profijt van zijn tips en trucs.

  36. Hierbij draag ik Antal de Waij voor als social media exprt. Hij is een inspirerend strateeg en deelt veel informatie. Daarnaast doet hij ook de uitvoering ervan met zijn Community managers via zijn bedrijf Engagement Media. Practise what you preach dus. Hij is zeer allround en ik heb cases op het gebied van Social media activatie, Fundraising, HRM van hem gezien. Zeer indrukwekkend. Heel erg resultaat en doelgericht.

  37. Ik wil Martijn Wilbrink van Creactiv uit Tilburg nomineren. Met zijn creativiteit weet hij mooie concepten op het gebied van Social Media neer te zetten in binnen en buitenland. Neem bv een facebookcampagne voor J&B of een actie voor Bavaria. Top!

  38. Hoi Edwin,

    ik wil graag RDFRS nomineren. Hij verwijst geregeld naar interessante publicaties en houdt ons zo bij de atheistische les. Of mag Richard Dawkins niet, omdat het een Brit is?

  39. Graag draag ik CarmenVriesema (@carmenvriesema), Social Media Consultant in Business bij Ordina voor als Social Media Expert van Nederland.

    Natuurlijk rest de vraag waarom. Social Media is een Hot Topic in elke boardroom. Als Social Media Consultant is Carmen betrokken bij vele business vraagstukken die bij moeten dragen aan de doelstellingen van dat bedrijf. Niet alleen in operationele zin maar zeker ook aan het ontwikkelen van Missie Visie en Strategie. Ze maakt bedrijven bewust van hun “eigen” branding, geeft daarover presentaties en blogt op http://www.klantinteractieblog.nl. Carmen is zeer actief op Social Media, heeft op Twitter ruim 1800 volgers en met ruim 10000 Tweets heeft ze mij en vele andere volgers geïnspireerd tot interactie. In onze vele persoonlijke gesprekken hebben haar woorden inhoud en raken al snel de kern, ze benoemt feilloos knelpunten, zowel in bedrijfsvoering als in operationele processen, en weet deze naar een hoger abstractieniveau te tillen. Daarmee is ze voor mij een gesprekspartner op niveau en weet bruggen te slaan die verder reiken dan alleen Social Media. Haar gedrevenheid en geloof dat het gebruik van Social Media slechts aan de vooravond staat van een echte doorbraak maakt dat ze graag bedrijven en organisaties helpt in het gebruik van Social Media voor de interne organisatie. Ze begrijpt dat implententatie ervan dwars door alle processen heen snijdt, weet programma’s daarvoor samen te stellen en desgewenst als Programma of Project Manager te leiden. Door haar jaren lange ervaring met klantinteractie in de Call Center Branche weet zij als geen ander dat details het verschil kunnen maken en kenmerkt haar aanpak zich door een doelgerichte en bedijfsmatige. Ze noemt zich daarom ook Social Media Consultant in Business.

  40. Hallo allen,

    sinds vandaag prijk ik ook als genomineerde op deze lijst. Voor mij betekent “expert” iemand die door jarenlange ervaring en/of studie gekomen is, tot een hoog niveau van kennis van een specifiek onderwerp. In alle eerlijkheid, ik voel me super vereerd met de nominatie en een plekje tussen al die mooie namen, maar ik kom echt net kijken. Sowieso is de term “social media expert” een lastige, zoals in menig discussie over dit onderwerp al gebleken is.

    Wat ik graag wil delen, is dat iedereen voorbeelden heeft, mensen waar je tegenop kijkt, ook op professioneel vlak. Zo leg ik dan voor nu de term “expert” in deze hoedanigheid maar even uit. Voor mij zijn er drie personen die er met kop en schouders bovenuit steken, vanwege hun werk, ervaring en kennis. Eén ervan wordt al menige keren genoemd door anderen, Roos van Vugt, de andere twee zijn Jakolien Sok en Thomas Marzano. Dit zijn mensen waarvan ik denk: “Die weten waar ze het over hebben.”

  41. Hallo Edwin,

    Ik begrijp dat je zoekt naar een manier om door middel van objectieve normering het kaf van het koren te scheiden, maar denk dat dit de manier niet is. Zoals @remcojanssen terecht opmerkt zijn de criteria zodanig dat de verkiezing verwordt tot een populariteitspoll. Je zegt dat je “ergens moet beginnen” om de beste social media expert te kunnen benoemen, maar ik vraag me af waarom. Van wie moet dat? In hoeverre kiezen klanten voor individuen wanneer zij op zoek zijn naar de geschikte partij om hun case uit te besteden? Je hebt je nek uitgestoken en daarvoor verdien je respect, zeker op basis van je overwegingen tot deze verkiezing te besluiten. Maar in alle eerlijkheid: gezien de controverse die de verkiezing oproept voegt het alleen maar toe aan het bullshitbingo gehalte binnen deze beroepsgroep. En dat is het doel voorbij. Het is navelstaren en oordelen op volstrekte willekeur en daarom helaas niet serieus te nemen. Althans niet door mij. Just my two cents.

    • Ik heb ooit in mijn enthousiasme de overstap gemaakt van het automatiseren van dealingrooms van banken naar een particuliere hostingprovider. Het was werkelijk bizar wat een beroerde service die provider leverde .. en er toch gewoon mee wegkwam. Ze hadden ook een groot aantal zakelijke klanten, en uit gesprekken met hen begreep ik dat er bij hen wel degelijk behoefte was aan een goede service en een maximale uptime. Maar ik begreep ook dat het bedrijf waar ik toen als interim manager voor werkte niet aan die behoefte zou gaan of kunnen voldoen. Daarom richtte ik zelf een zakelijke hostingprovider op en die run ik nog steeds. Inmiddels zie je dat de normen van de bankenwereld van toen nu ook gelden voor de huidige internetwereld.

      Een lange intro om aan te geven dat mijn motivatie voor deze verkiezing voortkwam uit de vaststelling dat de zakelijke kant van de sociale media momenteel in eenzelfde Wild West fase is beland, als die welke ik 13 jaar geleden aantrof bij die hostingprovider. Naar mijn bescheiden mening zal de sociale media, of liever nog de engagement media of realtime media, snel zo’n zelfde professionaliteitsslag moeten gaan doormaken. Natuurlijk is daar verzet tegen, net als destijds bij die hostingprovider. De directeur ervan vond zelfs dat “niets zoveel publiciteit krijgt als klagers, dus laat ze maar lekker klagen”. Ik kon me daar toen niet in vinden, net zo min in mensen die beweren dat het prima is om de social media als een openbare speeltuin te blijven zien.

      Deze verkiezing had in die zin twee uitgangspunten:

      1. Wie zijn nou experts en wie niet
      2. De discussie over nut/onzin over de professionalisering van dit vakgebied aanzwengelen.

      Het feit dat zelfs Marketingfacts erover bericht, draagt bij aan die discussie en die juich ik alleen maar toe. Blijft dat de verkiezing zelf om de inhoud zal gaan: want door te praten over de inhoud, en door de professionaliteit van mensen te doorgronden, kun je wel degelijk het kaf-van-het-koren scheiden.

  42. Ik wil graag Rob v/d Borne van @socialmediaburo voordragen. Beste man heeft inmiddels, via zijn vodcasts, flink wat relevante kennis overgedragen op de community. Vooral zijn overpeinzingen van achter het stuur, terwijl hij met 60 door een woonerf rijdt, zijn altijd bijzonder inspirerend. Maar hetzelfde geldt voor de webinars die, lekker gewoontjes, op een whiteboard gekliederd worden.
    Verder schijnt hij wel eens een boek gelezen te hebben. Genoeg om op zijn minst een nominatie te krijgen voor deze fantastische verkiezing!

    • Helemaal met Jelle eens!

      Vooral zijn cursussen met waardebepaling achteraf vond ik een geniale zet. Voor slechts een frietje met en een tegoedbon van de IKEA ben ik nu eindelijk op de hoogte van alles wat er speelt op het gebied van Twitter, Twitter en Twitter.

      Rob for bald president!

  43. Ik nomineer Xaviera Ringeling aka @contentgirl alleen al omdat zij de leukste en interessantste presentaties en workshops over het Social Web geeft in alle talen.

  44. Antal de Waij van Engagement Media is ‘The man’ op Social Media gebied en wil ik graag nomineren.

    Antal is een Inspirerend strateeg. Doet wat hij predikt. Deelt veel informatie. Voert met zijn bedrijf Engagement Media ook uit. Praat er alleen niet over, maar doet het ook.
    Werkt voor ons bedrijf en persoonlijk en we zien resultaat. Weet mij als digitaal analfalbeet zelfs enthousiast te krijgen………

  45. Hallo Edwin,

    Leuk om deze lijst te zien. Weet niet of het echt de lijst der lijsten gaat worden ofzo, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Snap best dat je wat kritiek krijgt, maar wil nog wel even kwijt dat ik het mooi vindt dat je tijd en energie stopt in op zijn minst een serieuze poging om wat meer herkenning en erkenning voor social media expertise te krijgen.
    Misschien moet het wel meer gaan over expertise en minder over experts, maar je doet in ieder geval een poging om het een en ander aan het rollen te krijgen. En dat is gelukt!

    Ik vind mezelf niet echt expert om weer andere mensen te benoemen als expert ;-), maar heb de laatste 2 jaar wel al diverse social media presentaties en trainingen gehad, mijn favoriet: Wilco Verdoold (@wverdoold) van Budeco.

    Hij gaf onlangs op een KvK kennissessie een geweldige presentatie waar ik bij aanwezig was: Meer klanten met social media. (Ik was bij de sessie in Driebergen, maar hij doet dat volgens mij vaker.)
    Niet alleen een goede docent/presentator, maar ook een hele fijne mix van ruime ervaring en eigen cases met concrete tips en inspiratie voor de deelnemers.

    Heb hem overigens zelf (nog ;-)) niet ingehuurd als adviseur, maar lijkt me ook een hele prettige persoon om in je team te hebben.

    Ook leuk: Bij Budeco doen ze duidelijk aan ‘Practice what you preach’ en verzamelen ze reviews via twitter, kan je zien dat mijn nominatie niet helemaal uit de lucht komt vallen ;-), zie http://twitter.com/#!/budeco/favorites

    Tot zover mijn keuze, succes met de organisatie en alle reacties die je nog gaat krijgen en (alvast) bedankt dat je je positief blijft inzetten!

    Juul

    • Dank je voor je aanmoeding. Het is zoals Einstein al aantoonde: “Alles is relatief”. Dus zullen er mensen zijn die dit initiatief verwelkomen en zij die het een bedreiging vinden. Het is maar net wat je houvasten in het leven zijn. Come to think of it .. de stelling van Einstein klopt niet: alles is relatief kan alleen bestaan als “alles” absoluut is .. anders is het geen vergelijking .. en als ‘alles’ absoluut is, dan is op zijn minst ‘alles’ niet relatief. En da’s best een hoop. Hmm .. tijd voor koffie.

      Afijn, ik voeg Wilco Verdoold natuurlijk toe! Bedankt voor je kandidaatstelling!

  46. Ik denk dat in de lijst zeker iemand mist en wil daarom graag Ragna van den Berg voordragen.

    Sinds de wereld van Ragna is ineengekrompen tot een hoofdzakelijk virtuele laat zij zien hoe ze sociale media in kan zetten om ‘in de wereld’ te blijven. Zonder zichzelf een social media expert te noemen laat zij zien hoe je je online wereld onderhoudt, uitbreidt en door laat vloeien in de echte. Haar tweets en blogs zijn autenthiek, ontroerend en soms grappig. waardoor zij mensen aan zich weet te binden.
    Ze blogt op http://www.ragnaja.nl, was spreker op TEDxMaastricht en vergroot het bewustzijn omtrent #patientologie en #e-health

    Een voorbeeld op het gebied van hoe social media te gebruiken, ik zeg op de lijst!

  47. Ik wil graag @sirilejeune toevoegen aan de lijst. Een zeer jonge, maar gedreven en ervaren social media expert. Ze heeft haar eindstage gericht aan e-commerce in de horeca branche en heeft zich hierna gefocust op social media. Sinds kort heeft ze het bedrijf SocialNet Works opgericht. Zij licht bedrijven in over de beste manieren om social media te implementeren, maar zij neemt deze taak ook volledig uit handen door het opstarten en bijhouden van social media voor bedrijven te doen. Mar ook voor het creëren van een succesvolle social media strategie moet je bij haar zijn. Ondanks het nog maar korte bestaan van SocialNet Works hebben al vele bedrijven interesse getoond en komen er wekelijks tevreden klanten bij.

    Buiten het feit dat zij het verdient, is het uiteraard een grote eer.

  48. Ik draag Menno Beker (@mbeker) aan. Quote: “In deze zeer inspirerende sessie deed de ras-ondernemer Beker een boekje open over de praktijkervaring van Eye-wear met E-commerce en Facebook-commerce”.

    Menno laat al verschillende jaren zien dat je met ook hele simpele concepten heel succesvol kunt zijn. In het boek Raak laat Menno zien wat je met sociale media kunt.

  49. Beste Social Media Experts,

    Mijn naam is Michelle van ‘t Veer en ik studeer Commerciële Economie aan de Haagse Hogeschool. Op dit moment zit ik in mijn afstudeerjaar en loop ik mijn afstudeerstage. Het onderwerp van mijn scriptie gaat over social media. Één van mijn deelvragen gaat over de huidige trends in de social media markt, hoe dit veranderd en hoe/waarom social media een belangrijke communicatiemiddel voor bedrijven kunnen zijn.

    Hiervoor zou ik graag een interview willen houden met een social media expert, daarom probeer ik het via deze weg. Ik vroeg mij af of er misschien iemand hier is die mij zou willen helpen en met mij een interview zou willen houden?

    Ik hoop op een reactie!

    Met vriendelijke groet,

    Michelle van ‘t Veer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here