Leestijd: 3 min (read)

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, is het zaak dat je eerst inziet dat het niet zozeer gaat om volgers, als wel om het (willen) vergroten van je bereik!

In een presentatie voor de Federatie van Nederlandse Jazzfestivals vergeleek ik de voortplantingskarakteristieken van een vuurvlieg en een olifant met de reproductie van een Twitter bericht. Ik leg het hieronder graag nog een keer uit.

fireflyDe olifant staat bekend om z’n geheugen. Vertel je een goede mop aan een olifant, dan kun je er donder op zeggen dat deze over 50 jaar de mop nog kan navertellen (gesteld dat hij dat kon). Maar echt populair zal de mop niet worden, omdat de olifant zich nauwelijks voortplant en er dus hooguit een handjevol olifanten de mop zullen horen.

De vuurvlieg daarentegen plant zich als een bezetene voort. Zou je één vuurvlieg een mop influisteren en die ene vuurvlieg vertelt de mop binnen een paar dagen door aan zijn/haar complete nageslacht – en die doen weer hetzelfde – dan is je bereik enorm. Maar door de korte levensduur van de vuurvlieg zal dat bereik maar een paar dagen tot hooguit een paar weken aanhouden. Daarbij komt dat de ‘grijze’ olifant nauwelijks opvalt in het hoge gras, terwijl de vuurvlieg door zijn gloeiende achterlijf juist alle aandacht trekt.

Twitter kun je dus het beste vergelijken met een enorme zwerm, zich razendsnel regenerende, vuurvliegen, die net zo snel gaan als dat ze gekomen waren.

Het 1e inzicht

Om veel mensen te bereiken moet een tweet worden doorverteld (retweet). Daarvoor hebben we volgers nodig en het liefst heel veel!

We noemen je eerste groep volgers: R0 (Regeneratie fase 0). De volgers van jouw volgers noemen we: R1 en zo verder. Als jouw tweet door 1% van je volgers wordt retweet, dan heb je 5.000 volgers nodig om 50 retweets te krijgen. Als die R1-groep gezamelijk weer 5.000 volgers hebben, dan verdubbel je statistisch zo je bereik!

Kortom, je hebt een voldoende groot aanvang bereik (R0-volgers) nodig om je tweet een redelijke kans te geven op een vervolg bereik.

Natuurlijk, zeggen er velen. Maar als mensen niet dezelfde humor (lees: interesse) hebben als mij, dan zullen ze die mop niet doorvertellen. Actief bereik opbouwen is kwantitaief. Ik wil juist kwalitatieve volgers!

Het 2e inzicht

Nog belangrijker dan wat jouw volgers interessant vinden, is wat de volgers van jouw volgers interessant vinden en de volgers van die volgers, etc. Want dat is het mooie: we zijn zo sociaal dat we berichten retweeten, waarvan we denken dat onze volgers ze interessant vinden! En zo dient een kwantitatieve volger als een doorgeefluik. Een prettige bijkomstigheid, als je beseft dat het vervolg bereik exponentieel groeit: 100 volgers, met 100 volgers, met weer 100 volgers geeft een potentieel bereik van 1.000.000 luisteraars (!).

Het 3e inzicht

Maar er is nog een reden om actief volgers op te bouwen. Er zit namelijk een groot grijsgebied tussen kwantitatieve en kwalitatieve volgers (hoe bepaal je die immers?).

Het opbouwen van volgers kan wel degelijk selectief gebeuren: bijvoorbeeld op basis van specifieke kernwoorden in het profiel, steekwoorden in tweets, locatie, taal, volgers-van-tweeps, etc. etc. Een uitstekend pakket om automatisch volgers op te bouwen is TweetAdder. Hier vindt u een Nederlandstalige handleiding van TweetAdder. Je kunt ook via een site als Twiends.com volgers opbouwen, maar die leveren in de regel nauwelijks retweets op.

Het staat eenieder natuurlijk vrij om zijn/haar eigen strategie te kiezen: velen vinden het prima om met een kleine groep mensen te communiceren en hebben geen behoefte aan een groter bereik!

Dus veel volgers kán de kans dat je bericht retweet wordt wel degelijk vergroten en daarmee je invloed cq. authoriteit mede helpen bepalen. Maar realiseer je ook: als jouw volgers gemiddeld zo’n 10 volgers hebben (kenmerk van veel spam-accounts), dan zal je kans op een retweet niet alleen significant afnemen, maar het effect van een retweet op je bereik zal ook minimaal zijn. Op Klout kun je zien wat je werkelijke bereik (reach) is. In de regel ligt dat op circa 20-40% van je totale aantal volgers.

7 REACTIES

  1. Totaal oneens. Ik zeg: kwaliteit voor kwantiteit. Die types die jan en alleman volgen en je unfollowen als je niet binnen 48 uur terugvolgt, kun je niet met droge ogen tot serieus bereik rekenen.

    • Ik heb zelf diverse accounts in de top 50.000 (volgens twittercounter.com): mijn strategie is dus continue gericht op het vergroten van bereik. Volgens Klout.com ben ik een Specialist met o.a. @desocialemedia en @edwinkorver, met een Kloutscore van 50+. Je kunt dus prima actief volgers opbouwen, en tegelijkertijd je effectieve bereik cq. invloed vergroten. Maar als je dat niet wilt, ook prima!

  2. de effectiviteit ve tweet hangt af van vooral degene die iets tweet, pas daarna komt de inhoud of het aantal volgers of het aantal retweets. veel twitteren is niet noodzakelijkerwijs een garantie dat je tweeps ook iets lezen.

    mijn strategie is altijd, tweet of retweet wat je zelf leuk vindt, en wat niet meer in een tweet past stop ik in een blog met een link.

    hoe kwam ik hier terecht, nou, een tweep wou veel volgers hebben. BN’ers hebben direct veel volgers, ik weet niet of ze er blij mee zijn.

    als niet BN’er moet je je bescheiden opstellen, en proberen enige regelmaat erin te houden. tevens, vergeet de hashtags niet en vertel gewoon wie je bent met een link naar een blog.

    • Natuurlijk is het van belang dat je volgers je vertrouwen: iemand die jou ziet als specialist (leider) op een bepaald thema zal je eerder retweeten, dan wanneer je een generalist bent met 10 volgers en een keertje wat over het onderwerp schrijft. Van de meesten weet je echter te weinig om er een afgewogen oordeel over te hebben en dan tellen andere factoren: de gun-factor, het aantal volgers wat je hebt, je bekendheid/faam (BN’ers worden eerder retweet, omdat mensen hopen dat iets van die bekendheid op hen overslaat), etc. Uiteindelijk leiden we allemaal, de één meer dan de ander. Want hoe je het ook wendt op keert: we willen allemaal gewaardeerd worden om wie we (willen) zijn.

    • Daarnaast, schiet me net te binnen, is dit net zo’n dilemma als het kip-en-het-ei verhaal: word je een leider door inhoudelijke tweets, of door meer volgers? Het eerste jaar op Twitter schreef ik inhoudelijke tweets, werd regelmatig retweet, maar het aantal volgers bleef steken op 50. Toen heb ik het roer omgegooid. Ik ben actief volgers gaan opbouwen, terwijl ik dezelfde inhoudelijke tweets bleef schrijven. Gevolg was dat mijn Klout-score toenam van 28 tot 40, terwijl mijn reach (bereik) groeide naar 1K (1000). Toen had ik de smaak te pakken: ja, het gaat om de inhoud, nee, je wordt geen leider met 50 volgers. Inmiddels heb ik zo’n 50.000 volgers, verdeeld over een aantal accounts. En het werkt! Veel tweets, die ik nu plaats, hebben een reach van 10.000 en soms schiet het zelfs richting 25.000 (zoals mijn blogpost over Leiderschap op Twitter – volgens tweetreach.com) en dus bereik ik meer mensen. Leiderschap zonder volgers is als een wandeling in het park: als je er gelukkig van wordt, vooral doen, maar effectief is het niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.