Zondagmorgen plaatste ik een tweet op Twitter ‘dat de sociale media enorm leeft’ getuige de exponentiële groei van ons krap twee weken geleden gestartte twitterkanaal @deSocialeMedia. Buiten de gebruikelijke reacties om reageerde Linda Rutgers-Schoers van @BeautyFX uit Kraggenburg nogal ontnuchterend: “Twitteraars zijn Social Media. Zie de niet-twitteraars te vangen, dan ben je (pas) echt goed bezig”. Het zette me aan het denken.

Het starten van zo’n twitterkanaal is één ding, maar kennelijk roept het bij anderen daarna een zekere verwachting op. Buiten die bewustwording moet je daar wel aan willen én kunnen voldoen. Als radio commentator op Omroep Flevoland, in het programma De Digitale Media, kwam het thema sociale media steeds vaker ter sprake en ik had het idee dat er veel meer over dit onderwerp gezegd kon worden. Om de luisteraars van De Digitale Media niet te vervelen met een enkel thema, besloot ik er een apart twitterkanaal van te maken. Maar de gevolgen van deze beslissing reiken verder dan ik vooraf had voorzien.

En zo kom ik terug op de reactie van Linda, want ze had absoluut gelijk: Twitteraars nemen al deel aan de Sociale Media. De focus zou moeten liggen op het inspireren van niet-Twitteraars, zodat ook zij toetreden tot de grootste huiskamer, conferentieruimte én inspiratiebron die de wereld ooit heeft gekend.

Twitter is het meest relevante platform

Wereldwijd zijn er momenteel zo’n 150 miljoen Twitteraccounts, waarvan ca. 17% actieve deelnemers, omgerekend 25 miljoen mensen. En daarvan is ca. 62% Amerikaan. In Nederland lopen de schattingen behoorlijk uiteen, maar vermoedelijk zijn er zo’n 500.000 Nederlandse Twitteraccounts, waarvan zo’n 350.000 actief. In ons land is Twitter dus nog een relatief klein platform, maar oh zo relevant! Veruit de meeste bekende Nederlanders, van sporthelden, tv-personalities tot politicy, zijn actief op Twitter.

Het afgelopen weekend keken 4 miljoen mensen op TV naar de finale van The Voice of Holland, maar slechts een deel van de kijkers had een account op Twitter en konden daarmee Ben Saunders en Pearl Josefzoon persoonlijk laten weten wat ze van hen vonden. Nog nooit waren massa’s fans zo dichtbij hun idolen!

Een ijzersterk netwerk

Maar in vergelijking met vriendensites als Facebook en Hyves is Twitter bovenal een ijzersterk netwerk, waarbinnen alles en iedereen met elkaar communiceert: van particulieren onderling tot bedrijven richting (potentiële) klanten, leveranciers en werkzoekenden. Een paar weken geleden was ik een item voor de radio aan het voorbereiden over de live WK-voetbal uitzendingen over het Internet: binnen een uur had ik contact met de (destijds) verantwoordelijke man binnen de NPO én de techneut die de benodigde apparatuur had geleverd. Het gaf me een insight, wat ik op geen andere manier kon hebben gehad – op zondagavond.

Delen en luisteren

Wie nog beweert dat Twitteraars het alleen maar hebben over “ik ben nu hier, en straks daar”, die begrijpen werkelijk niets van de Sociale Media. Ik leer dagelijks meer op Twitter dan ik vroeger leerde in een hele maand: de inspiratie is oneindig. Of het nou gaat om het allerlaatste nieuws, de nieuwste gadgets, of om tweets die leiden naar de diepste bezinningen van bloggers. Iedereen deelt. Iedereen luistert. En in dat vluchtige proces van delen en luisteren ontstaan prachtige nieuwe harmoniën vol bezieling, kennis en inspiratie.

Kortom, neem deel aan Twitter en maak vandaag nog een account aan. Deze handleiding helpt je op weg. Onze Belgische buren leggen het in een filmpje uit.

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here