Over drie dagen is het zover. Dan wordt de EDIT gelanceerd, een zelfrijdende, elektrische auto, gebaseerd op het open-source platform Tabby Evo, die je in 1 dag zelf in elkaar sleutelt. Wie durft?

De Tabby Evo is een open-source chassis. Een volledig modulair, elektrisch platform, waarop ieder zijn/haar eigen carrosserie kan ontwerpen én bouwen. Het Tabby Evo platform kan volgens Yuki Liu, chief operating officer, in een uurtje door de nieuwe eigenaar in elkaar gezet worden. De wereld op z’n kop: is dit het einde van de mega autofabrieken?

Het chassis bestaat uit het frame, de vering, stuurinrichting, remmen, stoelen en wielen. De rest, het interieur, deuren, en het omhulsel (carrosserie) mag iedereen voor zichzelf bepalen. 
Het chassis bestaat uit het frame, de vering, stuurinrichting, remmen, stoelen en wielen. De rest, het interieur, deuren, en het omhulsel (carrosserie) mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Het idee kwam van de broer van Yuki, Tin Hang Liu. Beide broers groeiden op in Italië en stapten, in navolging van hun vader, de autoindustrie in. De broers raakten al snel geïnteresseerd in de idealen van de circulaire economie, waarbij gestreefd wordt om zoveel mogelijk waarde te onttrekken aan grondstoffen. In 2008 werkte Tin in Silicon Valley, waar hij het idee oppikte van open-source hardware. Hij bedacht dat hetzelfde principe ook moest kunnen opgaan bij de bouw van een auto.

De Tabby Evo is het tweede generatie platform, wat Lin en Yuki bouwden. Het chassis heeft een bereik (range) van 120 kilometer en een maximum snelheid van 130 km per uur. Wie 500 chassis afneemt, betaalt minder dan 5.000 dollar per auto. Volgens Alberto Loddo, chief finance officer, kunnen bedrijven (op basis van het chassis) al voor een bedrag van 3 tot 20 miljoen dollar een eigen (white-label) auto op de markt te brengen. Dat is een schijntje vergeleken met de huidige kosten van 100-200 miljoen dollar per ontwerp.

Zelf verwacht ik niet dat iedereen straks zijn eigen merkloze, zelfsturende auto in de achtertuin in elkaar gaat schroeven. Maar wel dat er slimme ondernemers zullen zijn die hier de kans in zien om een deel van een stad te bedienen met een groen, on-demand service concept voor persoonlijk vervoer.

Op de site OSVehicle.com wordt al enige tijd afgeteld tot de lancering, maar op de achtergrond zijn er al diverse partijen bezig om een eigen auto te bouwen op basis van het Tabby Evo chassis.

Zo is er de e-VIAL Digital City Car, de ASLAN EV Pickup, Project Belo (een stadstaxi), L’Affranchie (een buggy-achtige karretje), NIKA Connected Car (een soort van Smart), de BUSYBEE en de FABCAR (een fablab initiatief).

We weten nog niet hoe de EDIT eruit gaat zien. De teaser lijkt de duiden op een kleine ruimtewagen, die zowel als gezinsauto, stadstaxi of minitransporter kan worden ingezet.

Wat ik persoonlijk zo fantastisch vind aan dit concept is dat het niet alleen volledig elektrisch is, maar tevens een oplossing biedt voor de planned & perceived obsolescence van onze in hoofdzaak product-centrische economie, die al ruim 100 jaar leidt tot een roekeloze uitputting van onze natuurlijke grondstoffen, ons milieu overmatig belast en derde wereld landen opzadelt met ons afval.

A man searches through piles of discarded computer circuit boards and computer monitor casings for any retrievable components of value for re-sale. at toxic dumping ground near the settlement of ‘Sodom and Gomorrah’, in Accra, Ghana. The ‘e-waste’ is shipped there from the UK, the USA and Europe for ‘disposal’.
Picture by Peter Nicholls-The Times-15/07/09

Of zoals de makers van de Tabby Evo het zelf op de site beschrijven:

“Let’s face the truth: making 100% electric vehicles is not the only key to save the planet. It’s just the first step. The bigger problem is what happen once you’re vehicle ended its life cycle. The problem is that most of the vehicles are designed and engineered for the dump. These are shocking images just throw vehicles in car graveyards like this and try to postpone this problem. We can’t afford this anymore. Thankfully we solved this problem: our vehicles are modular, which means that they’re replaceable and upgraded-able, which means Ultra longer lifetime. (source: Daily Mail)”

Mooi in deze context is de video Story of Stuff:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here