Het behoeft weinig betoog dat technologie de wereld op z’n kop gaat zetten, maar wie zijn toch die donderstralen die ons voorspelbare leventje zo bruut komen verstoren? De Nederlandse Vereniging voor Commissarissen en Directeuren, kortweg NCD, bracht ons naar de hotspot van de startup scene in Europa.

Dinsdagochtend 5 juli werden we door Melissa Marijnen van Professional Rebel ontvangen in de grootste startup community van Europa, B.Amsterdam. Om van daaruit met de fiets langs respectievelijk AugmentNL, Dus Architecten en Capitola te rijden. Met als afsluiting de visie van Innoleaps in B. over hoe corporates om kunnen gaan met disrupties.


AugmentNL – Augmented Reality (AR)

De eerste startup die we bezochten was AugmentNL van Sander Veenhof en Luciano Pinna. De concept-gedreven doeners, beide van de Gerrit Rietveld Academie, liepen over van enthousiasme. Niet alleen zijn ze ervan overtuigd dat ze met augmented reality (AR) de beleving van de (openbare) ruimte enorm kunnen versterken, maar het lijstje afgeronde projecten laat ook zien dat er animo voor AR is.

Of Augmented Reality zal doorbreken is de vraag, maar de kans neemt wel toe nu ook partijen als Albert Heijn experimenteren met een mix van virtual reality (VR) en AR.

augmentnl

Hier is een linkje naar de presentatie die AugmentNL ons gaf.

Al in 2011 bracht Pageperson in samenwerking met Euromail, een onderdeel van PostNL, een AR gimmick op de markt, waarmee een persoon geprojecteerd werd op een visitekaartje. Het deed het goed op beurzen, maar klanten bleven uit.

Sander gaf toe dat er nog wel een probleem moet worden opgelost. Want hoe maak je aan bezoekers duidelijk dat er in een bepaalde ruimte méér te beleven valt dan wat je met het blote oog kunt zien? Ook de aanduiding ‘augmented’ is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Er is dus nog wel wat missiewerk te verrichten.

Mogelijk dat de komst van nieuwe hardware helpt. Zo heeft Google recent het Daydream platform aangekondigd, waarmee virtual reality mogelijkheden direct in het operating system worden gebakken. Ook Microsoft mikt met het Holographic platform op een versnelde acceptatie van VR/AR.

Dat VR en AR beiden enorme kansen bieden lijkt mij buiten kijf en met de ontwikkelingen op het gebied van hardware en software lijken de mogelijkheden bijna eindeloos. Maar de echte break-through laat waarschijnlijk nog even op zich wachten. Toch zou dat frontrunners niet mogen weerhouden om nu al te experimenteren met deze veelbelovende technologieën.


Dus Architects – 3D Printed Canal House

Nog een veelbelovende ontwikkeling, die de afgelopen jaren de tech-community in haar greep hield, is 3D printing. Geïnspireerd door een andere Nederlandse startup, Ultimaker, bedacht het architectenbureau Dus dat het mogelijk moest zijn om bouwelementen te maken met behulp van 3D printing. Alleen moest er dan wel een printer gemaakt worden, waarmee je grote objecten kon vervaardigen. Die was er niet en ‘dus’ maakte Dus die zelf. Van het geraamte van een zeecontainer.

3D printer

Door het gehele ontwikkelproces te delen met de community zorgde de activiteiten rond de totstandkoming van de enorme 3D printer niet alleen voor inkomsten (bezoekers betaalden 2,50 euro per persoon), maar ook voor de nodige PR. Dat werkte zelfs zo goed dat ze anderhalf jaar later hun droom, een 3D-geprint grachtenpand, konden presenteren aan president Obama en premier Rutte in het Rijksmuseum.

Obama

Maar hier blijft het vast niet bij. De samenwerking met partners zorgt nu al voor een heel nieuw eco-systeem, bestaande uit software, hardware en een bibliotheek aan ontwerpen, die het bureau wil delen met de wereld. Dat gaat ze lukken, dat voel je gewoon aan je water.

Dus Architecten


Capitola – Coders & Creatives

Genaamd naar een badplaats in de buurt van Silicon Valley noemt Capitola zichzelf een ‘innovation driven agency’. Volgens Cees Dingler, eerder creative director bij YoungWorks, vraagt de markt niet alleen om creatieve concepten, maar wordt van een digitaal bureau ook verwacht dat ze weten wat technisch haalbaar is en wat niet. En belangrijker nog: razendsnel kunnen prototypen. Naast de nodige creativiteit beschikt Capitola dan ook over de nodige programmeerkracht. Talenten uit alle windhoeken bemannen het stijlvolle grachtenpand aan de Keizersgracht.

De oprichters van Capitola halen hun inspiratie niet uit kruisbestuivingen met andere startups, maar gaan voortdurend zelf op zoek naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media in Silicon Valley. Ook zijn ze een fervent deelnemer aan events als TechCrunch Disrupt en organiseren ze hackathons, zoals voor Randstad.

Randstad Hackathon from Capitola coders&creatives on Vimeo.

Met mooie opdrachtgevers als Ford, Tele2, Tempo-Team en Randstad toont Capitola ons een blik op het mediabureau van de toekomst. Dat bureau is niet uitsluitend creatief, maar neemt klanten mee in een voortdurende zoektocht naar de grenzen van de innovatie.

Cees is zich er daarbij terdege van bewust dat sommige projecten wellicht niet direct tot conversie leiden, maar wel versterkend werken op de beleving rond het merk, zoals met de Ford VR Experience.

Ford Case from Capitola coders&creatives on Vimeo.


B. – Dé startup broedplaats van Europa

Na een aantal enerverende bezoeken reden we -geheel in Hollandse traditie- op de fiets terug naar B. Het voormalige pand van IBM, tevens 50% eigenaar van B. Amsterdam, zit tot de nok toe gevuld met startups. Maar ook corporates ontbreken niet. Zo hebben zowel PwC als IBM een eigen ruimte in het 18.000 vierkante meters tellende gebouw en helpen ze startups met adviezen en door het gebruik van Watson Cloud.

B.Amsterdam

Een wandeling door het gebouw vormt een cocktail van indrukken, die ergens het midden houdt tussen een vluchtelingenkamp, kraakpand, universiteitscampus en een kringloopwinkel. Bureau’s van plaathout, wanden beplakt met geprinte A4’tjes vol logo’s van tech-idolen, een allegaartje van stoelen, couches en banken. Ofwel 100% hipster-proof.

Onwillekeurig moet je denken aan één van de vele quotes van Erik Reis, schrijver van The Lean Startup: “A startup is a human institution designed to deliver a new product or service under conditions of extreme uncertainty.” Vul dat gerust aan met: .. and deprivation.

B.Amsterdam

De oude fabriek, waar tot ruim 10 jaar geleden nog typemachines werden geassembleerd, ruikt nog naar inkt, smeerolie en plastic. Maar niemand lijkt zich daaraan te storen. Het bruist er van de hoop en verwachting. En bovenal van de Amsterdamse bluf. Want ondanks dat 90% van de startups het niet zullen redden, lijken ze allemaal te geloven zelf tot die 10% uitzonderingen te behoren.

Quote B.Amsterdam

B.Amsterdam biedt startups een totaalconcept. Het is een accelerator, biedt werkplekken, onderhoudt een eigen daktuin met eetbare groenten en leidt sinds 2015 ook werkloze jongeren op tot coders (BSSA). Want als Amsterdam voor wil blijven lopen als meest innovatieve stad van Europa, dan moeten er zeker 15.000 programmeurs bij. Huren in B.Amsterdam kan niet meer, alle ruimtes zijn bezet. Wel opent B. binnenkort een tweede vestiging en ook wordt gekeken naar New York.


Innoleaps – Help Corporates Think& Act Like Startups

Innoleaps acteert buiten de kaders van de meeste startups in B.Amsterdam. Voortgekomen uit StartupBootcamp, die haar Nederlandse vestiging ook in B. heeft, legt André Knol, mede-oprichter, uit dat grote bedrijven welliswaar moeilijk kunnen veranderen, maar wel over de kennis, netwerken, mensen en middelen beschikken om -net als hun prille tegenvoeters- optimaal te profiteren van de startup-mentaliteit.

Innoleaps

Met de beststeller ‘The Lean Startup’ van Erik Reis als guideline heeft Innoleaps een aanpak bedacht om corporates te helpen ‘versnellen’: met een intensief accelerator programma voor kleine groepen, aangevuld met masterclasses en inspiratiesessies voor het management.

Anders dan de gebruikelijk waterfall-methode innoveert de moderne corporate bij voorkeur volgens het iteratieve Lean-principe van Learn-Build-Measure. Geen grote koerswijzigingen dus, maar beginnend vanuit een klein deel van de organisatie. Om van daaruit snel te leren wat werkt en wat niet werkt.

En dan op te schalen als iets wel werkt. En juist dat opschalen kunnen corporates, volgens Knol, beter dan startups, omdat die nauwelijks over de optimale condities voor groei beschikken (mensen, middelen, afzetmarkt, geloofwaardigheid, financiën, etc.).

Het verhaal van Innoleaps snijdt hout, ook al wordt er hier en daar flink gechargeerd. Tegelijk moest André toegeven dat ze nog niet betrokken zijn geweest bij de interne transformaties nadat de accelerated teams waren teruggeplaatst in de organisatie. En dus kon hij ook niet konden aangeven of hun accellerator-programma daadwerkelijk zoden aan de dijk zet. Maar zoals voor de hele startup scene geldt: wie niet waagt ..

Voetnoot

Al met een al een leerzame dag. De NCD heeft de volgende Tech Quest gepland voor 11 oktober, waarbij een bezoek wordt gebracht aan Delft. Er kan een beperkt aantal mensen mee, dus (lid of geen lid) meld je snel aan, want vol is vol.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here