Op 17 januari 2011 besprak Edwin Korver in de radio rubriek De Digitale Media van Omroep Flevoland de 5 belangrijkste trends op het gebied van de sociale media anno 2011. Hierbij mede geïnspireerd door een artikel van Lieke Lamb van het trendwatchersduo Richard & Lieke Lamb (trendwatcher.com) in Marketingfacts.

Trend #1 – Delen is vermenigvuldigen

We delen niet alleen onze mening, maar onze locatie, onze bezigheden, onze aankopen, onze klachten, onze humor en onze vragen.  Door het delen van informatie in ruil voor informatie krijgen bedrijven een beter beeld van hun klanten/volgers/luisteraars en ontstaat de mogelijkheid om meer tevreden klanten te bereiken, maar ook om ontevreden klanten te voorkomen. Dit vraagt wel om een nieuw soort openheid van bedrijven en organisaties. Als een helpdesk overbelast is, dan kun je dat beter even melden. Mensen hebben er begrip voor dat een product of dienst, en ook de gerelateerde service, niet altijd 100% is. Door het kenbaar te maken kunnen klanten hierop anticiperen, en soms helpen ze zelfs mee aan de oplossing (door even niet te bellen bijvoorbeeld). Als de helpdesk weer normaal bereikbaar is, dan meld je dat ook weer.

Trend #2 – Opkomst van private social networks

Lieke Lamb spreekt van de term “branche media”, maar ik hou het liever bij private social networks. Grote sociale netwerken als Facebook en Twitter zijn prima, maar soms is het handiger/effectiever/leuker als je je onder gelijkgestemden begeeft. Je ziet dan ook steeds meer kleinere sociale netwerken ontstaan, die zich richten op groepen met een specifieke interesse. Dat kan een hobby zijn, of een geografisch gebied (stad), of een beroepsgroep. Leveranciers van private social network software zijn er inmiddels in overvloed: SocialGo, JomSocial en BuddyPress zijn maar wat voorbeelden. Er zijn inmiddels duizenden kleinere sociale netwerken op deze software gebaseerd en sommigen zelfs zeer succesvol. Ook het bedrijfsleven ziet de mogelijkheden van private social networks, alleen noemen we het dan Enterprise 2.0: Jive en Broadvision zijn wat voorbeelden van bekende software oplossingen.

Trend #3 – De shift van zoeken naar vragen

Mensen in de sociale media gaan steeds vaker bij elkaar te raden, in plaats dat ze lukraak vertrouwen op de resultaten van een zoekopdracht via Google of Bing. De zoekterm of hashtag #durftevragen is al langere tijd één van de meeste gebruikte hashtags op Twitter. Vervelend wordt het als je de hashtag #fail aan je broek hebt hangen: dan zou je zomaar met je merk op Uitgekotst kunnen komen te staan. Maar ook Foursquare is een goed voorbeeld van het delen van ervaringen met elkaar. Nog specifieker is Quora.com – een sociaal netwerk helemaal gericht op Q & A. Facebook zag al snel in dat dat een succes kon worden en riep Facebook Questions in het leven.

Trend #4 – Revival van group-buying of co-buying

Een groep bedrijven of consumenten, die zich slim verenigen, kunnen gezamelijk goedkoper inkopen dan alleen. Maar niet alleen goedkoper: ze kunnen elkaar ook precies vertellen wat er goed of slecht is aan een aanbieding. We zagen dat eerder al bij platformen als ConsumerUnited en Letsbuyit, maar dit jaar bewijst GroupOn dat de sociale media een revitaliserende boost kan geven aan dit soort processen. Op Twitter vind je dit bijvoorbeeld terug als @Earlybird, met zo’n 230.000 volgers. Het stelt adverteerders in staat om exclusieve aanbiedingen voor producten, evenementen, etc. aan de massa aan te bieden. De voorbeelden vliegen je ook hier om de oren: Wildfire, Yelp, LivingSocial, Zagat, OpenTable, Adility, etc. Leuk is ook kortingstafel.nl, waarbij restaurants lege tafeltjes met korting aanbieden via de website.

Trend #5 – Mobile meets loyalty through social scanning

We zijn meer en meer real-time actief op de sociale media (20% toename in 2010). Mede dankzij onze smartphones en de tablet computers. We kunnen medio 2012 betalen met onze mobiel, maar je ziet ook steeds meer voorbeelden van het slim positioneren van je product/dienst door het gebruik van QR codes. Via deze codes kun je via de smartphone uitgebreide informatie geven over je product/dienst en tevens een link leggen tussen de fysieke en digitale wereld. De slimme ondernemer neemt dit nog een stapje verder en zal op grond van deze interactie nieuwe loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen. Op Foursquare zie je dat nu al terug in de vorm van badges. Ook de toepassing van Augmented reality zul je steeds meer zien: het Nederlandse Layar is daar een mooi voorbeeld van.

2 REACTIES

  1. Fijn helder kort en bondig overzicht.Met een paar tips die ik zeker uit ga werken.Vriendelijke groet,helen roeten.Www.zinenzo.nu

    Hoop dat jullie ook aandacht gaan geven aan 7days of inspiration:#7di.
    Upgrading à country in 7 days.Op de gebieden:onderwijs ,werk,duurzaamheid,versimpelen,voeding en zorg.Op grond van sociale overwaarde.Dus zonder geld als middel ,maar met passie innovatie samenwerken en het nieuwe netwerken.Mijn website: http://www.zinenzo.nu
    zinenzo@aol.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here